ترامپ از انتشار مدارک مالی‌ خود سر باز می‌زند

ترامپ از انتشار مدارک مالی‌ خود سر باز می‌زند


دونالد ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکاست که از ارائۀ مدارک مربوط به درآمدها و فعالیت‌های مالی‌اش سر باز زده‌است.
به گزارش رادیو فرانسه، دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که از ارائۀ مدارک مربوط به درآمدها و فعالیت‌های مالی‌اش سر باز زده است. وکلای او می‌گویند رئیس جمهوری دارای مصونیت کامل است و بازخواست وی در مورد فعالیت‌های شخصی‌اش می‌تواند مزاحم انجام وظیفۀ او شود. این پرونده که از آغاز دورۀ ریاست جمهوری ترامپ در جریان است، اینک به دیوان عالی کشور رسیده است.
روز سه‌شنبه ١٢ می (٢٣ اردیبشهت) ٩ قاضی عضو دیوان‌عالی ایالات متحده آمریکا، جلسۀ رسیدگی به پروندۀ دونالد ترامپ را به دلیل وضعیت اضطراری ناشی از کرونا از راه دور، و از طریق تلفن و کنفرانس ویدئویی بررسی می‌کنند.
.دیوان عالی ایالات متحده آمریکا که دو عضو آن مستقیما توسط ترامپ منصوب شده‌اند، باید به ویژه در مورد مصونیت رئیس جمهور نظر بدهد. در حالی که وکلای ترامپ بر "مصونیت تمام و کمال" او تأکید دارند، مخالفان و از جمله سایروس ونس گوشزد می‌کنند که در گذشته، رؤسای جمهور مصونیت مطلق نداشته‌اند. چنان که نیکسون در ماجرای واترگیت و بیل کلینتون در پروندۀ آزار جنسی‌مونیکا لوینسکی تحت مؤاخذه قرار گرفتند. اما وکیلان ترامپ استدلال می‌کنند که رئیس جمهور نباید طی انجام وظیفه قربانی سماجت و فشارهای حقوقی شود. آنان گفته‌اند که مصونیت رئیس‌جمهور آمریکا به حدی است که حتی اگر در خیابان پنجم نیویورک کسی را به قتل برساند، هیچ‌کس حق ندارد که وی را فورا مؤاخذه کند.