4755 حکم قانونی در مجلس بی‌اعتبار شد

4755 حکم قانونی در مجلس بی‌اعتبار شد


نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تصویب شش طرح تنقیحی، 4755 حکم قانونی را بی‌اعتبار اعلام کرده‌اند.
مطابق مواد 189 و 190 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و تکلیف قانون تدوین و تنقیح مصوب 1389، معاونت قوانین مجلس باید در راستای تنقیح و پالایش قوانین اقدام کند.
بر این اساس معاونت قوانین مجلس موظف است مقرراتی را که موضوع آنها منتفی شده است، مشخص و برای انجام اقدامات قانونی به مرجع تصویب‌کننده ارجاع دهد. همچنین باید پیشنهادهایی برای نسخ قوانینی که موضوع آنها منتفی یا نسخ ضمنی شده، تهیه کرده و برای طی مراحل قانونی به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند.
بر همین اساس، 40 عنوان کد موضوعی تعیین شده و اقدامات تنقیحی مفصلی درباره این عناوین در جلسات و گروه‌های کارشناسی صورت گرفته بود. طرح‌های یاد شده باعنوان طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر در حوزه انتخابات، معدن، محیط زیست، ورزش، احزاب سیاسی،شوراها و شهرداری‌ها نهایی و تحویل کمیسیون‌های مربوط شد که پس از تصویب این کمیسیون‌ها در نوبت بررسی صحن مجلس قرار گرفت و دیروز به تصویب رسید. سه طرح تنقیحی هم در حوزه‌های صنعت، تجارت و بازارهای مالی آماده و در کمیسیون بررسی شدند، اما در دستور و نوبت صحن قرار نگرفتند. همان‌طور که اشاره شد، لغو قوانین منسوخ شده اقدامی است که هر چند وقت یک‌بار در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.  از جمله قوانین جالبی که در سال‌های گذشته با تشخیص معاونت قوانین مجلس و رای نمایندگان لغو شده‌اند ،می‌توان به این موارد اشاره کرد:  مقرری میرزا حسن‌خان، مستخدم مجلس که در موقع بمباران پایش گلوله خورده بود. مصوب ۱۲۸۸/۱۱/۰۷ مجلس شورای ملی، انعام ورثه مرحوم میرزا علی اصغرخان، رئیس گمرگ اشنویه مصوب ۱۲۸۸/۱۲/۰۳ مجلس شورای ملی، حقوق ورثه مشهدی محمد ژاندارم مقتول در زنجان مصوب ۱۲۸۹/۰۲/۱۰ مجلس شورای ملی، مقرری رخساره خانم، همشیره عباس‌قلی‌خان (‌با قید ضبط حقوق مرحوم عباس‌قلی‌خان و حقوق شخصی رخساره خانم) مصوب ۱۲۹۰/۰۴/۰۵ مجلس شورای ملی.