سوال‌های بی‌تعارف جواب‌های باحوصله

دانشجویان و کارشناسان از دیدار رمضانی رهبر انقلاب می‌گویند

سوال‌های بی‌تعارف جواب‌های باحوصله

ماه رمضان امسال گرچه خیلی از برنامه‌های مرسوم رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان به دلیل محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا برگزار نشد، اما با وجود این شرایط، دانشجویان امسال هم برنامه ثابت دیدار رمضانی خود با رهبر انقلاب را داشتند البته به صورت ویدئو کنفرانس. در این برنامه که یکشنبه‌شب برگزار شد دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در دانشگاه صداوسیما حضور یافتند و به صورت ویدئو کنفرانس به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته و مطالب رهبری را در محورهای مورد بحث شنیدند. در این دیدار هفت نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند؛ دغدغه‌هایی که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شد از مسائل مربوط به حجاب در دانشگاه تا عملکرد منصوبان رهبری و فعالیت‌ها و اقدامات دولت. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هم در این دیدار همچون همیشه واقعیت‌های موجود در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار را امیدآفرین خواندند و جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه‌داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبه‌گری فراخواندند و به بیان 10 توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردیدافکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند. جام‌جم در گفت‌وگو با برخی چهره‌های حاضر در این دیدار مجازی، مهم‌ترین محورهای مطرح از سوی آنها در دیدار رهبر انقلاب را جویا شده و با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر مطالبه‌گری از آنها پرسیده که چطور می‌خواهند خواسته‌های خود را در چارچوبی که مورد تایید رهبر انقلاب است ،مطالبه کنند؟ همچنین برخی تحلیلگران سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم به بررسی مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب پرداخته‌اند.

پرهیز از تنگ نظری‌های سیاسی
 زهره الهیان، منتخب مجلس یازدهم
بیانات رهبر انقلاب در جمع دانشجویان راهکارها و راهبردهایی مناسب پیش پای جنبش دانشجویی برای موفقیت در پیشبرد آرمان‌های انقلاب قرار داد. یکی از این راهبردها باز کردن دایره نیروهای انقلاب بود. به این معنا که خط‌کشی‌های سیاسی و راست و چپ و اصلاح‌طلب و اصولگرا در شرایط حاضر معنا و مفهوم خود را از دست داده و در حال حاضر دانشجویان و جنبش دانشجویی می‌توانند با رویکرد انقلابی همه دلسوزان نظام و انقلاب و علاقه‌مندان به پیشبرد اهداف انقلاب را در جمع خود داشته باشند و این چتر انقلابیگری را بر سر همه آنها که دغدغه نظام و انقلاب دارند، باز کنند. این موضوع در واقع به معنای شفاف‌سازی از نیروهایی است که برای آینده نظام و انقلاب می‌توانند موثر باشند و این راهبرد می‌تواند به نوعی بسیاری از جوانان و دانشجویان را از خطر انحراف و افتادن به دام جریان‌های انحرافی باز دارد. اگر دایره انقلابیگری را افزایش دهیم این مساله به نوعی صیانت از نیروهای دلسوز نظام و انقلاب است. جنبش دانشجویی باید این نوع شرایط سیاسی را مد نظر قرار بدهد و از تنگ نظری‌های سیاسی پرهیز شود و اختلاف سلایق نباید زمینه را برای اختلافات و شکاف‌های عمیق فراهم کند.



نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز
علی خضریان، نماینده منتخب مجلس یازدهم
رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، مطالب مهمی بیان کردند. ایشان در این دیدار از دانشجویان خواستند همچنان بر آرمانخواهی تاکید داشته باشند و پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارند. مطابق بیانات رهبری حق اعتراض برای بیان مطالبات دانشجویی از سوی ایشان به رسمیت شناخته شده، اما نباید تلقی نفی نظام اسلامی از این اعتراضات شود. البته نگاهی به سیره رهبری در دیدارهای دانشجویی طی سال‌های گذشته حاکی از این است که ایشان بارها و به‌طور عملی انتقاد و اعتراض را به رسمیت شناخته و برخلاف مدعیان آزادی که فضای نقد و اعتراض اجتماعی را در کشور به بن‌بست کشانده‌اند، مانع از انسداد در بیان اعتراض شده‌اند. ضمن این‌که رهبری با تاکید بر تفکیک میان نقد حکومت و نفی حاکمیت، آن خطی را که تلاش می‌کند مسیر نقد را به سوی نفی جمهوری اسلامی سوق دهد خنثی کردند. ایشان در این زمینه با طرح سه نکته، از سه زاویه پیرامون موقعیت کنونی کشور در مبارزه با استکبار،‌ ظرفیت‌های بالا و قدرت برآمده از انقلاب اسلامی مسائل را تشریح کردند. سخنان رهبر انقلاب برای بنده، خاطرات دانشجویی 16سال پیش را زنده کرد. دورانی که در اتحادیه انجمن‌های اسلامی، مستقل مشی سیاسی خود را ضمن رد دیدگاه‌های توجیه‌گرا و ساختارشکن در قالب شعار نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز ظهور و بروز داده بودیم. گفته‌هایی که در آن حکومت به معنای مجموعه تصمیمات کارگزاران نظام قابل نقد است اما به نفی و انکار حاکمیت و اصل اساسی ولایت فقیه منتهی نمی‌شود.



تبیین علمی مساله حجاب و عفاف
زهره‌سادات لاجوردی، منتخب مجلس یازدهم
یکی از مباحث مهمی که رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان بیان کردند موضوع رعایت حدود شرعی میان خانم‌ها و آقایان به‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی بود. بحث حجاب جزو مبانی دینی و از ضروریات است. متاسفانه به‌رغم این تاکید در برخی از محیط‌‌های دانشگاهی شاهدیم نسبت به رعایت این مبانی کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که موضوع رعایت حجاب و عفاف صرفا مربوط به دختران نیست بلکه مردان نیز باید این ملاحظات را مورد توجه قرار دهند.
 دقت نظر رهبری در این زمینه هم قابل تامل است و ایشان به‌درستی یادآور اهمیت این موضوع شدند. محیط‌های علمی زمانی از تاثیرگذاری و پویایی بیشتری برخوردار خواهند شد که جنسیت مورد توجه قرار نگیرد و صرفا طرح مباحث مبتنی بر علم، عقل و منطق باشد. البته در طول این سال‌ها ما شاهد بودیم صرف تذکر و الزام دانشجویان به رعایت حجاب و عفاف کافی نیست بلکه در حقیقت علت و فلسفه موضوع باید به خوبی تبیین شود. به هر صورت در بسیاری از موضوعات در محافل دانشگاهی کرسی‌های آزاداندیشی، کنفرانس، همایش و نشست‌های علمی برگزار می‌شود.
از این رو شایسته است فلسفه حجاب و عفاف برای دانشجویان تبیین شود، این نشست‌های علمی را در محیط‌های دانشگاهی بیشتر برگزار کنیم و به طور قطع اگر این تبیین صورت گیرد حتما دانشجویان از آن استقبال
خواهند کرد.