دانشجویان چه گفتند

دانشجویان چه گفتند

لزوم پوست‌اندازی جدی در لایه مسؤولان
علی طلوعی، دبیر بسیج دانشجویی
مردم، جوانگرایی و مسؤولان از محورهایی بودند که در دیدار با رهبری به آن پرداختیم، ازجمله این‌که می‌بایست بستر حضور مردم در عرصه کشور باز شود تا به این ترتیب بتوان به پیشرفت امور کشور امیدوار بود و گام‌هایی برداشت.
  ضرورت دارد به مردم به‌عنوان یک قوه توانمند در عرصه حکمرانی نگاه کنیم. چراکه از مهم‌ترین کارکردهای این حضور، استفاده از مردم در جایگاه نظارتی است و در این صورت با تحقق شفافیت و فراهم‌آوردن بستر نظارت مردمی در موضوعات مختلف، این امکان به وجود می‌آید که مردم بر مسؤولان نظارت کنند. این نظارت موجب کم‌شدن فسادها و رفع تبعیض‌ها می‌شود.
همچنین معتقدیم جوانگرایی آفت‌هایی یافته‌است و تغییر لایحه افزایش انتصاب مدیران جوان در کشور نیازمند هدایت و راهبری مستقیم رهبری است تا به این ترتیب مشکلات موجود حل و فصل شود.



ضعف تئوریک در مقوله آزادی و عدالت
سجاد اسدی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
در دیدار با رهبری سه گروه از چالش‌هایی که جمهوری اسلامی با آن مواجه است ازجمله چالش نظری و ساختاری را بیان کرده و نسخه‌ای را نیز برای هرکدام عنوان کردیم، هرچند درجه اهمیت این چالش‌ها تفاوتی نمی‌کند. در عین حال شاید چالش‌های تئوریک  اهمیت بالاتری داشته باشد.  انقلاب‌اسلامی از ابتدا خود را به عنوان آلترناتیو گفتمانی لیبرالیسم و مارکسیسم معرفی کرد. اما موفقیت انقلاب بدون پی‌ریزی یک گفتمان متمایز، به صورت ایجابی ممکن نیست. خروجی سیاستگذاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دولت‌های مختلف، نشانگر ضعف جدی در نظریه‌پردازی است که البته به این معنی نیست که این موضوع در اصل قانون اساسی نباشد. به این ترتیب ضعف تئوریک در مقوله عدالت و‌ آزادی را مطرح کردیم که باعث شده هرکدام از دولت‌های ما در زمینه عمل‌کردن این تئوری‌ها از نسخه‌های دیگر آن یعنی نسخه‌های شرقی و غربی استفاده کند.




رسانه‌داری و رابطه آن با مردم‌سالاری دینی
میلاد مفاخری، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم
متاسفانه طی سالیان اخیر در اجتماعی‌سازی رسانه ضعیف عمل کرده  و دچار رسانه‌داری براساس منفعت‌های شخصی شده‌ایم.
 از طرفی با نگاه‌های سلبی به‌جای نگاه ایجابی که ناشی از سوءمدیریت است باعث شدیم رسانه‌های رسمی کشور از مدار رسمی رسانه‌داری کشور خارج شوند.
 از این نکته نباید غافل شد رسانه‌های فعلی نقش چندانی در پوشش مطالبات بحق مردمی ندارند و اکثرا در پازل دوقطبی‌سازی جامعه خواسته یا ناخواسته بازی می‌کنند. این نوع رسانه‌داری مطبوع رسانه‌داری غربی با هدف در قدرت بودن یکی از دو گروه A و B است. البته حضور قاعده‌مند و فعال مردم در رسانه‌داری کشور می‌تواند گره‌گشا باشد. به عنوان مثال روزنامه‌های  کیهان، اطلاعات و خراسان و جمهوری‌اسلامی یا جام‌جم با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند ظرفیت مناسبی برای مردم‌سپاری دارند.



مشكلات حوزه خانواده مهم‌ترین دغدغه ماست
علی دهقان، دبیر دفتر تحكیم وحدت
مطالبی كه یكشنبه‌شب در دیدار با رهبری مطرح كردیم خروجی دغدغه‌ها و پیشنهادهای دفتر تحكیم بود، رهبری نیز انتقادات و مطالبات مطرح شده از سوی ما را درست دانسته و آن را تایید فرمودند.
مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده از سوی تشكل ما در حوزه زن و خانواده بود، در فضای فعلی كشور موضوعات متعددی وجود دارد و از حیث ضرورتی كه برای مسؤولان پیدا می‌كند به آن می‌پردازند، اما مسائل حوزه زنان و خانواده به شكلی است كه اگر در حال حاضر فكری به حال آن نشود در آینده ضربه سنگینی خواهیم خورد.
مسائل حوزه زنان ریشه‌ای و شامل نسل جوان است چرا كه قرار است همین مادران، زنان و نهاد خانواده در شكل‌گیری تمدن اسلامی و پیشرفت كشور در گام دوم نقش داشته باشند. از این جهت نیز این مساله مورد توجه و استقبال رهبری قرار گرفته و ایشان فرمودند این موضوع دغدغه همه ما ست. بنابراین با این تایید انرژی بیشتری در مجموعه تحكیم وحدت برای پیگیری موضوع خواهیم داشت.



ارائه مدل‌هایی برای جوانگرایی و عدالتخواهی
محمد زادمهر، دبیركل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
از میان مباحث مطرح‌شده در دیدار با رهبری بحث جوانگرایی و عدالتخواهی مهم‌ترین موضوعاتی بود كه عنوان كردیم. چرا كه با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری این سوال پیش می‌آید كه منظور از دولت جوان و حزب‌اللهی، رئیس‌جمهوری جوان است یا هیات دولتی چابك و كارآمد؟ چرا كه عده‌ای این‌گونه برداشت كرده‌اند كه نظر رهبری صرفا روی كار آمدن رئیس جمهوری جوان است.
رهبر انقلاب در بیانات یكشنبه‌شب خود به این موضوعات اشاره داشته و مطالبی را در این باب عنوان كردند. همان‌گونه كه ایشان فرمودند منظور از دولت جوان و حزب‌اللهی، رئیس‌جمهور جوان نیست بلكه هیات دولت چالاك و بانشاط است و باید زمینه برای روی كار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم شود. در همین راستا نیز وظیفه تشكل‌های دانشجویی این است كه مدل مورد نظرمان را در این ارتباط ارائه دهیم. در تشكل خودمان نیز در این زمینه مدلی را به صورت مكتوب ارائه خواهیم داد.