آغاز سفر بچه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از قشم

آغاز سفر بچه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از قشم


برای بچه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، این آغاز یک سفر است؛ آغاز یک راه پرفراز و نشیب؛ مسیری که از آخرین روزهای هفته گذشته شروع شده و در آن گروهی از بچه لاک‌پشت‌های گونه در حال انقراض پوزه عقابی قشم در سواحل روستای شیب دراز سر از تخم بیرون آورده و راهی خلیج‌فارس شده‌اند.
سید هاشم داخته، مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم دراین‌باره می‌گوید: از سال ۱۳۸۱ تاکنون، جوانان جامعه محلی روستای شیب دراز با عنوان گروه «ناتوران خمیس» با گذراندن دوره‌های آموزشی، در حفاظت از تخم این جانور و کمک به بقای نسل آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
به گفته مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم، با اجرای طرح حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از انقراض این‌گونه در قشم جلوگیری شد و علاوه بر آن  تاثیرات مثبتی در حوزه‌های اشتغال‌زایی و ارتقای معیشت جامعه محلی روستای شیب دراز و صنعت گردشگری جزیره ایجاد شد. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی قشم جزو هفت‌گونه لاک‌پشت‌های دریایی شناخته شده در آب‌های جهان محسوب می‌شوند که همه ساله از طریق آب‌های آزاد وارد آب‌های خلیج‌فارس شده و در محل سایت روستای شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند. پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی خود یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و به همین دلیل، لاک‌پشت پوزه‌عقابی یا منقارکوتاه نامیده شده‌ است.