مرور و عبور

مرور و عبور

خبر اختصاصی جام‌جم
كروبی؛ رئیس قطعی مجلس 
در میان كاندیداهای متعددی كه برای تصاحب كرسی ریاست مجلس از آنها نام برده می‌شود، نام محمدرضا خاتمی، نماینده اول مردم تهران به چشم می‌خورد. گرچه عطاءا. . .  مهاجرانی در محافل سیاسی گفته كه انتخاب خاتمی به ریاست مجلس را «شوخی سال 2000» است.  در میان اسامی بعدی، نام حجت‌الاسلام مهدی كروبی از دیگران شاخص‌تر است و آگاهان سیاسی وی را دارای شانس بیشتری برای تصدی كرسی ریاست مجلس می‌دانند. از طرفی گروهی مجید انصاری، بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی را سه كاندیدای اصلی نایب‌رئیسی مجلس می‌دانند. البته مجید انصاری به دلیل حمایت فراكسیون دوم خرداد از شانس بالاتری برخوردار است. ولی در مورد بهزاد نبوی وضع فرق می‌كند او از سمت ریاست مجلس به نفع كروبی صرف‌نظر كرده و بعید نیست كه نایب‌رئیسی مجلس را به او واگذار كنند ( صفحات یك و دو ) 


رانندگی با كفش پاشنه بلند ممنوع 
پلیس راهنمایی و رانندگی توكیو درصدد است تا رانندگی زن‌ها با كفش پاشنه بلند را ممنوع كند. در ژاپن هزاران خانم و دخترانی كه به دلیل كوتاهی قد، كفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند هنگام عوض كردن دنده یا استفاده از پدال ترمز اغلب دچار مشكل شده و باعث وقوع اتفاقات خونین رانندگی می‌شوند. (صفحه 10) 

كلاری؛ كارگردان و فیلمبردار 
محمود كلاری كه سال جدید را با فیلمبرداری نیمه پنهان به كارگردانی تهمینه میلانی شروع كرده است. قرار است كلاری بعد از این فیلم كار جدید بهمن فرمان آرا با عنوان «ما در بهشت زندگی نمی‌كنیم» را فیلمبرداری كند. رقص با رویا دومین فیلم كلاری در مقام كارگردانی پس از فیلم ابر و افتاب است كه قرار است پاییز امسال مقابل دوربین برود. هزینه ساخت این فیلم را جشنواره ماردل پلاتای آراژانتین می‌دهد كه معادل جایزه‌ای است كه كلاری برای فیلم ابر و آفتاب از این جشنواره دریافت كرد. این فیلم باید در آراژانتین ساخته شود. (صفحه 12) 

خشونت در خانواده 
برخی محققان معتقدند كه از لحاظ آماری یك فرد در هر سنی یا از هر جنسی به مراتب بیشتر احتمال دارد كه در خانه در معرض حمله فیزیكی واقع شود تا در خیابان و هنگام شب. گاهی ادعا می‌شود كه زنان در خانه تقریبا همان اندازه مردان، نسبت به همسر و كودكان خود خشن هستند. اما خشونت توسط زنان محدودتر و اتفاقی‌تر است تا خشونت مردان و خیلی كمتر احتمال دارد باعث آسیب جسمانی در درازمدت شود. كتك‌زدن وحشیانه زن توسط برخی از شوهران هیچ معادل واقعی در جهت عكس ندارد. (صفحه 7) 

​​​​​​​گفت‌وگو با جومپا لاهیری، نویسنده
شما از طرفداران سنت علیه مدرنیته هستید؟ نه! جهان اینترنت برای من گیج‌كننده به نظر می‌رسد. به خصوص در كامپیوتر خودم كه قصه‌هایم را در آن تایپ می‌‌كنم. از نظر روانی بیشتر دلم می‌‌خواهد به كامپیوتر به عنوان فضای خالی و آماده برای نوشتن فكر كنم تا چیزی كه با فشار دادن دكمه‌ای كل دنیا در برابر چشمم ظاهر شود. به نظر شما نویسندگان تازه كار قصه‌های كوتاه بهتر است اولین كارهایشان را به نشریه نیویوركر بفرستند یا به نشریات كم‌‌اهمیت‌تر؟ من اولین داستان‌هایم را به هیچ جا نفرستادم به خودم فرصت دادم كه چندین داستان بنویسم. بعدها كتاب راهنمایی خریدم كه راجع به مجلات و جاهایی كه می‌شد برایشان داستان فرستاد اطلاعات داشت. اما همه داستان‌هایم برگشت داده شدند. بعد دوباره داستان‌های دیگری نوشتم. البته بعضی وقت‌ها نوشته تشویق‌آمیزی هم دریافت می‌كردم كه انگیزه‌ای برای نوشتن قصه بعدی بود. (صفحه 6)