افراد كم‌توان جسمی با محصول ایرانی راه می‌روند

افراد كم‌توان جسمی با محصول ایرانی راه می‌روند


محققان یكی از شركت‌های دانش‌بنیان ربات پوشیدنی برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی جسمی عرضه كردند. مصطفی حوائجی، مدیرعامل این شركت دانش‌بنیان، با بیان این‌كه با استفاده از توانمندی‌های علمی موجود در كشور موفق به ساخت ربات اسكلت بیرونی پایین تنه اكسوپد (Exoped) برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی در ناحیه پایین‌تنه شدیم، گفت: ربات اسكلت بیرونی اكسوپد «Exoped Robotic Exoskeleton» یك ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار كم‌توانی و ناتوانی در استفاده از اندام‌های پایین‌تنه است و به فرد در راه رفتن، نشستن و برخاستن كمك می‌كند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.
وی افزود: این ربات در قالب دو نسخه درمانگاهی و شخصی ارائه شده است. نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارنده كاربر و نرم‌افزار ویژه كنترل ربات ارائه می‌شود و در نسخه درمانگاهی كاربر زیرنظر پزشك یا كارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می‌كند.
به گفته مجری طرح، در نسخه شخصی این تجهیز توانبخشی، ربات به همراه عصا، باتری‌های قابل شارژ و رایانه كنترل‌كننده داخلی ارائه می‌شود و كاربر می‌تواند از آن در منزل و بیرون از خانه استفاده كند.
حوائجی با بیان این‌كه این ربات پوشیدنی قادر است وزن بیمار را تحمل كرده و به زمین انتقال دهد، خاطرنشان كرد: اكسوپد از چهار موتور الكتریكی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد كه قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حركتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حركت دهند. به این ترتیب كاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی راه برود.
وی كاربرد این ربات را برای افراد دارای فلج پایین‌تنه (paraplegia) و افراد دچار ضعف عضلانی یا اختلال حركتی در ناحیه پایین‌تنه، دانست و ادامه داد: برای استفاده از دستگاه لازم است كاربر توانایی كافی در كنترل بدن خود به كمك دست‌ها داشته باشد. نسخه درمانگاهی این محصول می‌تواند در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب، توانبخشی، كاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد.