مرور و عبور

مرور و عبور

گفت‌وگو با احمدرضا درویش درباره فیلم متولد ماه مهر
می‌شود این‌گونه فرض کرد که درویش یک روز فیلم تایتانیک را دیده و تحت تاثیر غرق شدن آن کشتی قرار گرفته، در همان روز یک فیلمفارسی دهه 40 و 50 دیده که دختر و پسر موتورسواری می‌کنند. در همینجا ناگهان ساخت متولد ماه مهر با چاشنی جنگ در ذهنش جرقه می‌زند؟ اگر این‌جوری هم که باشد بد نیست !  سوال من این است، آیا صحیح است ما از تایتانیک اقتباس کنیم؟ اگر شده باشد با یک هدفی اشکال دارد؟ اگر کسی تحت تاثیر یک فیلم قرار بگیرد و احساس کند می‌خواهد فیلمی را بر اساس یک فیلم خارجی بسازد و ایرانیزه کند، چه اشکالی دارد؟
حتی اگر آن فیلم با انگاره‌های سیاسی ساخته شده‌باشد؟ ولی زیباشناسی فیلم که ربطی به صهیونیست ندارد. فرض بگیرید فیلم‌های آمریکایی که مثلا علیه فلسطین و مبارزان لبنان ساخته می‌شود.فیلم ساخته شده که عده‌ای کماندو و چترباز می‌آیند و می‌زنند و حزب‌ا... را می‌کشند و از بین می‌برند و می‌روند.  شما داری از زیر جواب دادن به سوال من
در می‌روید؟من می‌گویم اگر یک فیلم مثل همین فیلمی که مثال زدم ساخته شود و قهرمانان‌ ما فلسطینی بشوند و اسرائیلی‌ها را از بین ببرند این چه اشکالی دارد؟ در پاسخ به سوال شما هم می‌گویم اولا نفس الهام گرفتن و ایده گرفتن هیچ اشکالی ندارد بلکه اگر هم با هوشیاری و زرنگی برداشت صحیح و قوی همراه باشد، کار مثبتی است. ( صفحه 3)



مصرف  240 میلیارد تومان دارو در یک سال
ایرانی‌‌ها در سال 78 بیش از 2400 میلیارد ریال  برای خرید دارو هزینه کرده‌اند که سرانه آن برای هر ایرانی حدود 40 هزار ریال است. دریادار دوم دکتر کاظم ایاصوفی، مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح با اعلام این مطلب در سمینار تجویز دارو گفت: عامل اصلی پیدایش فرهنگ غلط دارویی در جامعه ایران بی‌دقتی پزشکان در تجویز دارو و القای باورهای اشتباه در ذهن مردم بوده و ریشه آن مربوط به دوران حاکمیت بخش خصوصی بر بازار دارویی کشور است.( صفحه 14 )



مجید مجیدی؛ دبیر جشن سینما
هیات مدیره خانه سینما مجید مجیدی را به عنوان دبیر چهارمین جشن سینمای ایران انتخاب کرد.
در این جشن دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینمای کشور آثار تولید شده و به‌نمایش درآمده طی یک سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین‌های سینمایی را معرفی می‌کنند.چهارمین جشن سینمای ایران روز بیست و یکم شهریور همزمان با روز ملی سینما برگزار خواهد شد. ( صفحه 16)



قالیباف؛ فرمانده نیروی انتظامی شد
رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در حکمی، سردار سرتیپ پاسدار خلبان، محمد باقر قالیباف را به سمت فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
در بخشی از این حکم نوشته شده : اکنون با آغاز مسؤولیت شما در چارچوب وظایف قانونی و روابط مقرر با جانشین فرماندهی کل، حرکت آن نیرو در پاسداری از امنیت عمومی و دفاع از جان و مال آحاد ملت در سرتاسر کشور آهنگی سریع‌تر بگیرد و روحیه ابتکار و حسن تدبیر شما بر موانع و مشکلات فائق آید. تاکید ویژه اینجانب بر مقابله جدی با نا امن‌کنندگان شهر و روستا و آلوده‌سازان معبر شهری و بیابانی به‌خصوص در نقاط مجاور مرز و برخورد قاطع با عاملان سرقت و ناامنی اجتماعی و شیوع مواد مخدر است. ( صفحه 2)‌




مخالفت با فرمان جهاد بن لادن
رهبر مسلمانان و رئیس شورای مفتی‌های روسیه مخالفت شدید خود را با اقدام اسامه بن لادن در فراخوانی مسلمانان برای جهاد اعلام کرد.
زیدالدین با شرکت در یک مصاحبه اختصاصی عنوان کرد: مسلمانان برای شرکت در جهاد علیه پیروان مذاهب دیگر هیچ‌گونه توجیه قابل قبولی ندارند. رهبر مسلمانان روسیه افزود: مسلمانان پیروان آیین مسیح و یهود را برادران خود می‌دانند و اشخاص تروریستی که خود را در پیش چشم برخی از مسلمانان موجه نشان می‌دهند هیچ‌گونه حقی برای اعلام جهاد ندارند. ( صفحه 13)