جامعه کبیره در حرم امام رضا (ع)

زیارت امام رضا، سفر هر ساله شفیعی کدکنی است

جامعه کبیره در حرم امام رضا (ع)


محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته دانشگاه تهران است، تالیفات بسیار دارد و شعرهایی که برخی از آنها را مردم و منتقدان بسیار دوست دارند. کلاس های درس این استاد هم نکات و ظرایفی دارد که در فضای مجازی هم بارها درباره‌شان حرف و سخن به میان آمده است. خلاصه که می‌توان شفیعی را یکی از چهره‌های شاخص ادبی چند دهه گذشته دانست که هم در فضای دانشگاهی و هم تا حدی در فضای عمومی جامعه شناخته شده است. این روزها هم یکی از مجموعه اشعارش با نام «طفلی به نام شادی» منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته است.  
شفیعی کدکنی با این همه کمتر از خود و زندگی شخصی‌اش حرف زده است و در این زمینه‌ها کمتر از  او اطلاعاتی داریم، اما جالب است بدانید روز گذشته یک صفحه اینستاگرامی تصاویری از این استاد دانشگاه را در حرم
امام رضا (ع) منتشر کرد. بر اساس آنچه در صفحه مصطفی شفیعی کدکنی که احتمال زیاد نسبتی با استاد دارد، آمد، زیارت امام رضا جزو ثابت سفرهای سالانه شفیعی کدکنی است. این شاعر و ادیب خراسانی علاقه دارد هر سال تنهایی به زیارت برود و کسی هم همراهش نباشد، در عالم خودش سری به حرم بزند و دقایق و ساعاتی را در عالم خودش باشد.
در این سفر- که ظاهرا مدتی قبل انجام شده -
شفیعی کدکنی در ورودی صحن انقلاب اسلامی از همراهان‌شان خواسته تنهایشان بگذارند و آقا مصطفی هم او را دورادور همراهی کرده است. البته نتیجه همین همراهی دورادور شده چند عکس و فهمیدن این که ادیب خراسانی علاقه زیادی به خواندن زیارت جامعه کبیره دارد و در حرم امام رضا هم همین دعا را می‌خواند.
شفیعی کدکنی از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی، به‌شمار می‌رود و دلبستگی خود را به اشعار او پنهان نمی‌کند.
ضمن این‌كه كدكنی خودش هم خراسانی است و از اهالی كدكن در تربت‌حیدریه و لابد وقتی به حرم حضرت امام رضا(ع) می‌رود، علاوه بر زیارت، خاطرات زیادی از حضور در حرم امام هشتم را با خودش مرور می‌كند و دل تنهایی‌اش تازه می‌شود. كدكنی به عنوان یك خراسانی كه پدرش روحانی بوده، بی‌تردید بسیاری اوقات به‌خصوص اعیاد را در حرم سپری كرده و لابد بین او و امام هشتم راز و نگفتنی كم نیست.