خوراک سالم تابستانی در فضای مجازی

خوراک سالم تابستانی در فضای مجازی

یادداشت: مجتبی دانشور مدیر آموزش‌ شهروندی شهرداری تهران


تمرکز اصلی برنامه‌های اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران به صورت کلی بیشتر روی حوزه کودک و نوجوان است و این اداره‌کل تابستان هر سال، برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای را برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در نقاط مختلف مثل فرهنگسراها و سراهای محله برگزار می‌کند. اتفاقی که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا به این بیماری، امکان وقوع آن وجود نداشت. در این شرایط، ما به این فکر کردیم که ممکن است شیوع ویروس کرونا باعث فاصله‌گرفتن کودکان و نوجوانان از یادگیری مهارت‌های مختلف شود. همین اتفاق و همین شرایط باعث شد با نگاه متفاوتی به این آموزش‌ها نگاه کنیم و نتیجه آن نیز چیزی نبود جز راه‌اندازی مدرسه تابستانی. البته این نکته هم که در همین چند ماه اخیر به‌خصوص بعد از مواجهه با بحران کرونا، پای بچه‌ها بیشتر از همیشه به فضای مجازی باز شده است هم در شکل‌گیری این ایده بی‌تاثیر نبود.
بنابراین ما در اداره کل آموزش‌های شهروندی تصمیم گرفتیم مجموع مهارت‌هایی را که همیشه در فضای کلاس درس به بچه‌ها ارائه می‌شد، در فضای مجازی به اجرا در بیاوریم. اما ماجرا این است که قرار نیست در مدرسه تابستانی یک مهارت به صورت کامل آموزش داده شود و کسی صرفا با شرکت در این کلاس‌ها بازیگر، موسیقیدان، نویسنده یا فوتبالیست شود، بلکه قرار است موارد کلی و شناخت نسبی به یک مهارت را آموزش دهیم و بچه‌ها با توجه به علاقه‌شان، آن مهارت را انتخاب کنند و نسبت به آن آگاه شوند.
اصلی که برای شروع و موفقیت در هر عرصه‌ای لازم است و حالا همین اصل در قالب ویدئو و با عنوان کارگاه‌های مدرسه تابستانی به مخاطبان کودک و نوجوان ارائه می‌شود. برای این که در این راه نتیجه خوبی هم بگیریم، سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم به جذابیت‌های داستان اضافه کنیم؛ مثلا از چهره‌های محبوب و شناخته‌شده در هر حوزه استفاده کردیم و آنها دانسته‌هایشان در طول سال‌ها تجربه را به بچه‌ها یاد می‌دهند.
البته همه این را می‌دانیم که قطعا آموزش حضوری، کار و مشارکت دو طرفه و آزمون و خطا، تاثیر بیشتری در آموزش و یادگیری دارد و آموزش مجازی، به دلیل در‌اختیار نداشتن این امکانات، دچار ضعف‌هایی است، اما همین که در مدت حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، چنین محتواهای مفیدی در اختیارشان قرار بگیرد، می‌تواند گامی مثبت در مسیر یادگیری مهارت‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان باشد که نتایج آن در آینده روشن خواهد شد.