رونمایی از تندیس بزرگ‌آقای سینما

علی نصیریان از خاطرات یک آلبوم 3نفره می گوید

رونمایی از تندیس بزرگ‌آقای سینما




علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت کشورمان است و او را با نقش آفرینی‌های ماندگارش در آثار سینمایی و تلویزیونی می شناسیم. باخبر شدیم به تازگی تندیس این هنرمند در موزه سینما رونمایی شده است، تندیسی که بر اساس نقش آفرینی‌اش در فیلم سینمایی «کمیته مجازات» برگرفته از سریال «هزاردستان» علی حاتمی ساخته شده است.
نصیریان پس از مواجهه با تندیس‌ش حرف‌های جالبی زده و گفته حس خوبی به آن دارد. این هنرمند با یادی از زنده یاد علی حاتمی بیان کرد: یادم می آید علی حاتمی به من گفت دلم می‌خواهد هزاردستان آلبومی از خودت، کشاورز، انتظامی، رشیدی و مشایخی شود و این جمله من را برای پذیرفتن نقش ابوالفتح صحاف مشتاق‌تر کرد.
نصیریان همچنین نکاتی را درباره اعتقاد جدی علی حاتمی به حضور دوبلورها روی شخصیت فیلم‌هایش بیان کرد و گفت: ناصر طهماسب دوبله بسیار خوبی برای دو نقش من درهزاردستان و کمال الملک داشت حتی خودش سر صحنه می آمد و نگاه می کرد ،زیرا من ترکی بلد نبودم. البته من معتقدم بهتر است بازیگر خودش صحبت کند، زیرا یک بُعد از شخصیت، بیان و صداست که اگر آن‌را از بازیگر بگیریم به کیفیت لطمه می زند.
او درباره همکاری و مراوداتش با چهره های ماندگار از جمله انتظامی، کشاورز، رشیدی و مشایخی گفت: هیچ وقت بین من و همکارانم رقابتی وجود نداشت. یکی از نکته‌های مهم این بود که هیچ وقت وارد حاشیه نمی شدیم. همیشه باهم کار می‌کردیم و در مورد نقش‌ها حتی باهم مشورت می‌کردیم. معتقدم نکته‌یابی‌ها در گفت‌وگو به‌وجود می‌آید، زیرا با گفت‌وگو روابط خیلی نزدیک‌تر می‌شود. درست است که مدرسه بازیگری و کلاس تئاتر رفتم، اما اینها درمان درد من نبود، درمان من نشستن با آدم‌هایی همچون فرخ غفاری و فریدون رهنما، منوچهر انور و داوود رشیدی بود که از آنها بسیار آموختم. نصیریان با بیان این‌که سینما را از داریوش مهرجویی یاد گرفته است، تصریح کرد: مهرجویی بسیار باسواد است و من در چند فیلم او حضور داشتم.ایشان یکی از باسوادترین، خلاق‌ترین و کاربلدترین کارگردان‌هاست و به گردن سینمای ایران حق دارد. من در اثر تلویزیونی «گاو» هم حضور داشتم و با فیلمی که مهرجویی ساخت بسیار متفاوت بود، زیرا فیلم مهرجویی بسیار خلاقانه ساخته شد و با غلامحسین ساعدی فیلمنامه جدیدی نوشتند.