پایان کرونا نزدیک نیست

پایان کرونا نزدیک نیست


«همه‌گیری كرونا به پایان نزدیك نیست. اگرچه بسیاری از كشورها پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما در سطح جهان همه‌گیری در حال افزایش است و همه ما درگیر این موضوع هستیم و راهی طولانی در پیش داریم.»
این چكیده پیامی است كه دیروز مدیركل سازمان بهداشت جهانی خطاب به تمام مردم دنیا منتشر كرد و از آنها خواست تا در ماه‌های آینده مقاومت، صبر، فروتنی و سخاوتمندی بیشتری به خرج دهند. تدروس آدهانوم در پیام خود با تاكید بر لزوم حفظ امید جهانی برای مقابله با كرونا تصریح كرد اكنون زمان تجدید تعهد ما برای توانمندسازی جوامع، سركوب زنجیره انتقال، نجات جان انسان، تسریع در تحقیقات و رهبری سیاسی و اخلاقی است.
او در پیام خود آورده‌است كه اكنون باید همه كشورهای تعهد خود را نسبت به پوشش جهانی بهداشت به‌عنوان سنگ بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی و ساختن جهانی ایمن‌تر، عادلانه‌تر، سبزتر و فراگیرتر تجدید نمایند. آدهانوم همچنین با اشاره به این‌كه شش ماه از زمان دریافت اولین گزارش از خوشه موارد مبتلا به كرونا در چین می‌گذرد، نوشت: «ششمین ماه شیوع این بیماری با رسیدن به ۱۰میلیون مورد مبتلا و ۵۰۰هزار مرگ‌ومیر همزمان شده‌است. اكنون لحظه‌ای است كه همه ما می‌توانیم به پیشرفتی كه داشته‌ایم و درس‌هایی كه آموخته‌ایم، تأمل كنیم و یكدیگر را به انجام هر كاری برای نجات زندگی‌مان، توصیه كنیم.»
 5 اولویت جهانی مبارزه با كرونا
مدیركل سازمان بهداشت جهانی همچنین در بخش دیگری از این پیام به برگزاری كنفرانس ویدئویی «تعهد هدف جهانی؛ اتحاد برای آینده ما» از سوی این سازمان در روزهای شنبه و یكشنبه این هفته اشاره كرد و در تشریح نتایج این كنفرانس عنوان كرد: «اگرچه واكسن ابزاری مهم درازمدت برای كنترل این بیماری خواهد بود، اما برای نجات جان انسان‌ها، فعلا پنج مساله مهم اولویت دارد كه كشورهای باید روی آن متمركز شوند.»
او توانمندسازی جوامع را اولویت اول كنونی در جهت مبارزه با كرونا دانست و تاكید داشت این روزها همه افراد باید درك كنند كه درمانده نیستند. آدهانوم در این راستا توصیه كرد كه با رعایت فاصله فیزیكی، بهداشت دست، پوشاندن دهان هنگام سرفه، در خانه ماندن در صورت احساس بیماری، استفاده از ماسك در صورت لزوم و به‌اشتراك‌گذاری اطلاعات فقط از منابع معتبر در جهت حفظ سلامتی یكدیگر كمك كنند.
مدیركل سازمان بهداشت جهانی پیشگیری از انتقال ویروس را نیز به‌عنوان دیگر اولویت جهانی برای مبارزه با كرونا معرفی كرد و در ادامه نوشت: «حتی اگر كشورها هیچ مورد یا خوشه‌ای از موارد ابتلا یا انتقال در سطح جامعه را نداشته باشند، مراحلی وجود دارد كه همه كشورها می‌توانند برای سركوب شیوع ویروس انجام دهند. ازجمله این‌كه دولتمردان باید اطمینان حاصل كنند كه كاركنان بهداشتی به آموزش و تجهیزات محافظ شخصی دسترسی دارند و نظارت بر یافتن موارد جدید را بهبود بخشند.»
نجات جان افراد بیمار نیز از نظر آدهانوم سومین اولویت بین‌المللی مقابله با كووید-19 است. او در این زمینه با اشاره به این‌كه شناسایی زودهنگام و مراقبت‌های بالینی جان افراد را نجات می‌دهد، توضیح داد: «تهیه اكسیژن و دگزامتازون برای مبتلایان در شرایط حاد و بحرانی جان فرد را نجات می‌دهد. توجه ویژه به گروه‌های پرخطر، ازجمله افراد سالخورده در مراكز نگهداری طولانی‌مدت موجب نجات جان افراد می‌شود. این كاری است كه ژاپن در انجام آن موفق بوده‌است. این كشور یكی از بالاترین جمعیت سالمندان در جهان را دارد، اما میزان مرگ‌ومیر آن پایین است.»
مدیركل سازمان بهداشت سرعت‌بخشیدن به تحقیقات مربوط به كرونا را نیز از دیگر اولویت‌های مبارزه با كرونا دانست و عنوان كرد: «اكنون در مورد این ویروس چیزهای زیادی آموخته‌ایم، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد كه نمی‌دانیم و هنوز ابزارهایی لازم داریم كه باید به‌سرعت به آن دست یابیم.»
اتحاد در رهبری سیاسی مقابله با كرونا نیز آخرین اولویتی است كه آدهانوم در پیام خود از آن یاد كرده و در این زمینه تاكید داشته‌است: «بارها گفته‌ایم كه وحدت ملی و همبستگی جهانی برای اجرای یك استراتژی جامع برای سركوب انتقال، نجات جان انسان‌ها و به‌حداقل‌رساندن تأثیر اجتماعی و اقتصادی این ویروس ضروری است.»