روابط ایران و عراق ریشه تاریخی دارد

روابط ایران و عراق ریشه تاریخی دارد

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به لزوم افزایش روابط تجاری میان دو کشور ایران و عراق، به جام جم گفت: رابطه مردم عراق با ایران تاریخی و استراتژیک بوده و این رویه ادامه خواهدداشت. ‎
وی تاکید کرد: عراق کشوری است که در منطقه غرب آسیا از نظر فرهنگی و سیاسی اشتراکات فراوانی با ایران دارد؛ ازاین رو سرنوشت این دو کشور به هم ارتباط پیدا کرده و علاوه بر مسائل تجاری در زمینه مسائل امنیتی نیز به کمک یکدیگر می‌روند.
آل اسحاق با بیان این‌که ایران و عراق از نظر اقتصادی و سیاسی مکمل هم هستند، افزود: کشورهای زیادی هستند که قصد دارند جایگاه ایران در عراق را تصاحب کنند؛ اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند. دفاع ایران از مردم عراق در برابر داعش باعث شد ارتباط سیاسی دو کشور بیش از پیش تقویت شود که این موضوع قطعا در همه زمینه‌ها تاثیر گذارخواهدبود.  
وی با اشاره به این‌که روابط ایران و عراق مربوط به مسائل روزمره نیست، تصریح کرد: اکنون ایران و عراق براساس یک  هدف‌گذاری بنا دارند حجم تجارت خود  را به 20 میلیارددلار گسترش دهند. این در حالی است که این رقم سال گذشته حدود 12 میلیارددلار بوده که از این مقدار 9 میلیارد دلار کالا و سه میلیارددلار صادرات انرژی و خدمات فنی مهندسی بوده‌است. البته در سه ماه اول سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای نفتی عراق، چیزی از حدود 30 درصد تجارت بین دو کشور کاسته‌شده‌است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که چند سال طول می‌کشد تجارت بین دو کشور به 20 میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تجارت ایران و عراق در چهار سال آینده به 20 میلیارد دلار می‌رسد. ضمن این‌که اغلب محصولاتی که از ایران وارد بازار عراق می‌شود موادغذایی، محصولات بهداشتی، صنایع ساختمانی، و انرژی و خدمات فنی مهندسی است.
وی به وضعیت مرزها اشاره کرد و یادآورشد: اکنون وضعیت مرزهای شمال عراق فعال است و اخیرا 2500 کامیون از ایران راهی این کشور شده‌اند. مرزهای جنوبی هم که به دلیل کرونا محدود شده‌بود در حال بازگشایی است که این موضوع بر روند تجارت میان دو کشور تاثیر زیادی دارد.
آل اسحاق با بیان این‌که ایران از عراق طلب زیادی دارد، گفت: ایران صادرکننده برق به عراق است  و در ازای این صادرات چیزی بین سه تا چهار میلیارد دلار از طرف عراقی طلبکار هستیم که ظاهرا در سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به عراق مسیری برای استفاده از این پول تعیین شده‌است. قطعا افزایش مبادله با عراق و پرداخت بدهی این کشور به ایران در وضعیت بازار ارز هم تاثیرگذار خواهدبود. همان‌طور که مشاهده شد پس از بازگشت آقای همتی از عراق قیمت دلار بیش از 4000 تومان ارزان شد.
وزیر اسبق بازرگانی به سفر هیات بلندپایه عراق به ایران اشاره کرد و افزود: در هیات دولت عراق تصمیم گرفته‌شد تا مقامات این کشور به ایران، عربستان و آمریکا سفر کنند که هنوز مقدمات سفر به دو کشور دیگر فراهم نشده‌است. اما وارد ایران که شدند علاوه بر دیدار با رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو کردند.
آل اسحاق در ادامه گفت: یکی از مواردی که هیات عراقی مطرح کرد پیگیری و اتمام خط ریلی
شلمچه-بصره است که این موضوع بر سهولت تجارت دو کشور می‌افزاید. موضوع دیگر پیگیری قرارداد وزارت نیروی ایران با همتای عراقی مبنی بر کاهش تلفات برق بین کربلا و نجف و تعمیرات ترانس‌های توزیع برق بود که ظاهرا به نتیجه رسیده‌است.