همدلی با مدافعان سلامت

همدلی با مدافعان سلامت


حدود سه هفته است که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا به ارقام دلهره‌آوری رسیده و علاوه بر آن، شلوغ‌تر شدن هرچه بیشتر مراکز درمانی بر اثر افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 کادر درمان سراسر کشور را بیش از پیش فرسوده کرده‌است. کادری که از حدود پنج ماه پیش در خط مقدم مبارزه با همه‌گیری کرونا بودند و لزوم تقویت روحیه آنها در شرایط دشوار امروز بیش از پیش اهمیت یافته‌است. به همین دلیل، وزارت بهداشت نسبت به راه‌اندازی پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت اقدام کرده‌است و از همه مردم می‌خواهد که برای روحیه‌بخشی به کادر درمان به این پویش بپیوندند. دیروز نیز بر همین اساس، نشست خبری این پویش به صورت ویدئو کنفرانس با حضور جمعی از مسؤولان در وزارت بهداشت برگزار شد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این نشست خبری با تاکید بر این که روند افزایش موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر، بار مضاعفی را بر نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمانی وارد کرده‌است، عنوان کرد: این روزها آنچه بیشتر از قبل اهمیت دارد، تقویت روحیه همکاران و مدافعان سلامت در مقابله با این بلای جهانی است. با این هدف، پویش «همدلی با مدافعان سلامت» در دستور کار سازمان نظام‌پزشکی و با مشارکت وزارت‌بهداشت قرار گرفت و شعار محوری «جان ما، ایران ما» برای این پویش ملی انتخاب شد.
138 شهید نظام سلامت
حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی نیز در این نشست به آمار شهدای کادر درمان در اثر مبارزه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون 138 نفر در نظام سلامت در راه مبارزه با کرونا شهید شده‌اند که بیشترین درصد مربوط به پزشکان عمومی است؛ چراکه جامعه پزشکی شامل حدود ۶۰ درصد شهدای مدافع سلامت می‌شوند که از این میان حدود ۲۸ درصد پزشک عمومی و ۳۲درصد پزشکان تخصص‌های مختلف هستند. همچنین حدود 20درصد شهدا نیز مربوط به گروه پرستاری هستند و  پرسنل غیر از پرستاری و پزشکی مثل خدمات، تاسیسات، تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپیست‌ها نیز ۱۹درصد شهدا را تشکیل می‌دهند. او که خود از مدیران بخش اورژانس یکی از بیمارستان‌های مرجع کرونا در تهران است، همچنین صحنه‌های غم‌انگیزی را که این روزها در مراکز درمانی مشاهده می‌شود، با جنگ تحمیلی مقایسه کرد و گفت: امروز تمام جامعه پزشکی در خط مقدم این نبرد هستند و به حمایت ما نیاز دارند؛ حمایتی که باید از سوی مردم و حاکمیت و ورزشکاران و صاحبان صنایع انجام شود.
فصل‌های نامشترک کرونا
کرمان‌پور همچنین در میان صحبت‌های خود روی تفاوت تاثیر کرونا در کشور در فصل‌های متفاوت نیز دست گذاشت و توضیح داد: این روزها شاهد همه‌گیری کرونای تابستانی هستیم. البته منظورم از کرونای تابستانی، کرونای بیکاری و کم‌پولی است. در حال حاضر اضطراب و هیجان سرکوب‌شده، مردم را گرفتار کرده‌است. همچنین هم کادر درمانی و هم مردم خسته شده‌اند و دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی عادی‌سازی هم اتفاق افتاده‌است. یکی از تفاوت‌های این کروناها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده‌است. به طور مثال چهار نفر از اعضای یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.
او البته با توجه به احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در پاییز وضعیت همه‌گیری این ویروس در فصل پاییز را بدتر از شرایط امروز دانست و عنوان کرد: در میان همه کروناها بدترین مورد، کرونای پاییزی است. نقش رسانه‌ها این است که یاری کنند تا بتوانیم کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت کنترل کنیم.
کمبود اقلام حفاظتی
محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز که از جمله مسؤولان حاضر در این نشست بود بر لزوم تامین اقلام حفاظتی برای کادر درمان تاکید کرد و گفت: در ابتدای راه کمبودهایی در این زمینه داشتیم، اما گمان می‌کردیم زمان حداقل دو تا سه ماه باشد. در حال حاضر نگرانی ما بیشتر از ابتدای شیوع ویروس کروناست. تامین هزینه اقلام حفاظتی دیگر از توان جامعه پزشکی خارج است. اقلام حفاظتی برای یک تخت بیمارستانی از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. این موضوع در بخش خصوصی تامین نشده‌است.