پـایـان 352‌  روز  هیجـان فوتبالی

پـایـان 352‌ روز هیجـان فوتبالی

فصلی که بر فوتبال دوستان لیگ‌برتر انگلیس گذشت، شاید تا سال‌ها در ذهن‌شان باقی بماند؛ فصلی که بیش از همیشه به خیلی‌ها ثابت کرد که فوتبال عین عین خود زندگی است. بی‌شک اگر سال‌های بعد یکی بپرسد لیورپول در چه فصلی بعد از 30‌سال به قهرمانی رسید، همه می‌گویند در همان فصلی که ویروسی منحوس، زندگی و فوتبال را تحت‌تاثیر قرار داد، اما هر دو این مولفه‌ها راه خودشان را به‌خوبی پیدا کردند. حالا بعد از تمام این اتفاقات و شرایط، لیگ جزیره تمام شد و بهترین روش برای درک این فصل از فوتبال انگلیس، نگاه به آمار و ارقامی است که طی 38‌هفته فوتبالی ثبت شد.

۳۰
تعداد سال‌هایی که لیورپول و طرفدارانش صبر کردند تا یک بار دیگر به قهرمانی در لیگ‌برتر  برسند.

۱۴
تعداد پنالتی‌هایی که در این فصل به نفع منچستریونایتد گرفته شد تا شیاطین‌سرخ از این حیث در این فصل رکورددار باشند.


۳۹
تعداد گل‌هایی که شفیلدیونایتد در این فصل دریافت کرد. این کمترین گل خورده برای یک تیم تازه‌وارد است.

۱۹
 تعداد جام‌های لیورپول در فوتبال انگلیس که البته هنوز یک جام کمتر از منچستریونایتد دارد.

۶
برای اولین‌بار از سال 1995، آرسنال لیگ را در حالی تمام می‌کند که بین شش تیم بالای جدول نیست.

۵۰
سون، بازیکن کره‌ای تاتنهام به اولین بازیکن آسیایی تبدیل شد که در لیگ‌برتر 50 گل زده است.

۵
تیم نوریچ با قرار گرفتن در رده آخر، برای پنجمین‌بار به چمپیونشیپ سقوط کرد تا تنها تیمی باشد که این تعداد دفعه از لیگ‌برتر سقوط کرده است. 

۴
چلسی توانست با فرانک لمپارد، لیگ را در جایگاه چهارم تمام کند. از سال 1995، این اولین‌بار است که یک مربی انگلیسی می‌تواند تیمش را در بین چهار تیم بالای جدول قرار دهد.

۶۰
بورنموث به اولین تیمی تبدیل شد که در پنج فصل متوالی لیگ‌برتر بیش از 60‌گل دریافت می‌کند که در نهایت هم به لیگ دسته پایین‌تر سقوط کرد.

۹
پرگل‌ترین برد خارج از خانه که لسترسیتی توانست ساوتهمپتون را در خانه این تیم با نتیجه 9 بر صفر شکست دهد.

۷
لیورپول در حالی قهرمان شد که 7 بازی تا پایان لیگ باقی مانده بود. این زودترین قهرمانی یک تیم در تاریخ لیگ‌برتر محسوب می‌شود.

۱۵
تعداد بردهای برنلی در این فصل از لیگ‌جزیره که بیشترین پیروزی این تیم در یک فصل از لیگ‌برتر به حساب می‌آید.

۳۵۲
این تعداد روز طول کشید تا این فصل از فوتبال جزیره به نقطه پایان خود برسد. این طولانی‌ترین فصل در تاریخ لیگ‌برتر بود که علتش تعطیلی سه ماهه لیگ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

۱۸۰
سرخیو آگوئرو، مهاجم آرژانتینی من‌سیتی توانست تعداد گل‌های خود در لیگ‌برتر را به این عدد (180) برساند و عنوان گلزن‌ترین بازیکن لیگ را به‌دست آورد. او همچنین دوازدهمین هت‌تریک خود را نیز در همین فصل و در بازی مقابل آستون‌ویلا جشن گرفت.


۵/۷
پر‌بیننده‌ترین بازی در تاریخ لیگ‌برتر؛ بازی ساوتهمپتون و منچسترسیتی بود که سیتیزن‌ها با یک گل از حریف‌شان شکست خوردند.  این هم از شانس شاگردان پپ بود که در پربیننده‌تـرین بازی  بازنده باشند.

بهترین گلزن
جیمی واردی، مهاجم انگلیسی لسترسیتی با 23‌گل.
او همچنین توانست 5‌پاس‌گل به هم‌تیمی‌هایش بدهد. او با 33‌سال، مسن‌ترین بازیکنی لقب گرفت که در یک فصل از لیگ‌برتر به این عنوان می‌رسد. طی 20‌سال‌گذشته لیگ‌برتر، واردی سومین بازیکن انگلیسی است که آقای‌گل لیگ‌جزیره می‌شود.


بهترین تیم در خانه
شاگردان یورگن کلوپ از 19 بازی خانگی خود، 18 بازی را با برد پشت‌سر گذاشتند و تنها یک بازی را مساوی کردند.


بهترین تیم خارج از خانه
لیورپول از این حیث هم بهترین عملکرد را داشت و 14‌برد، دو‌تساوی و 3‌باخت در کارنامه‌اش ثبت کرد.


بهترین پاسور

کوین دی‌بروینه بلژیکی با دادن یک پاس گل در آخرین بازی من‌سیتی در لیگ امسال، هم توانست بهترین پاسور لیگ شود و هم به یک رکورد فوق‌العاده برسد. او در طول فصل 20‌پاس گل به هم‌تیمی‌هایش داد تا عنوان بهترین پاسور لیگ را به‌تنهایی به دست آورد. او با این تعداد پاس گل، به رکورد تیری آنری رسید که در فصل4-2003 توانسته بود این تعداد پاس گل بدهد.



بهترین گلر
دستکش طلایی این فصل لیگ‌برتر به ادرسون، دروازه‌بان برزیلی منچسترسیتی رسید که توانست در 16‌بازی برای تیمش کلین‌شیت کند. نزدیک‌ترین رقیب او نیک پوپ، گلر برنلی بود که 15‌کلین‌شیت به نام خودش ثبت کرد. هموطن او یعنی آلیسون بکر در لیورپول، این فصل فقط 13‌کلین‌شیت به دست آورد که البته علتش دوری چند‌ماهه‌اش به دلیل مصدومیت بود.