كشمكش كنكور  ادامه دارد

كشمكش كنكور ادامه دارد


 تكلیف داوطلبان كنكور كارشناسی ارشد و كارشناسی هنوز مشخص نیست. از مجلس خبر می‌رسد كه دستورالعمل‌های بهداشتی در آزمون دكتری به‌خوبی اجرایی‌ نشده و بخشی از دولت ستاد ملی كرونا را برای برگزاری كنكور تحت‌فشار قرار داده‌است.‌‌‌ علاوه‌بر این ‌برخی نمایندگان می‌خواهند با طرح دوفوریتی، جلوی تمام كنكورها را بگیرند. از سازمان سنجش و وزارت علوم اما اخبار متفاوتی شنیده می‌شود كه از رضایت 80درصدی داوطلبان كنكور دكتری از شرایط برگزاری این آزمون و تغییرنیافتن زمان برگزاری كنكورهای پیش‌رو حكایت دارد.

 «در موضوع برگزاری كنكور، همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب درخصوص برپایی مراسم‌های مذهبی و عزاداری محرم نظر ستاد ملی كرونا را فصل‌الخطاب دانستند، باید اجازه داد ستاد ملی حرف آخر را بزند.» این‌ها را علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس می‌گوید‌ و ادامه می‌دهد‌: اما شنیده‌ها حاكی از این است كه بخشی از دولت به وزارت بهداشت و كارشناسان ستاد ملی كرونا برای برگزاری كنكور فشار آورده‌اند؛ درحالی‌كه باید اجازه داد این تصمیم سرنوشت‌ساز در یك فضای كارشناسی اتخاذ شود و نباید كارشناسان را تحت‌فشار داد. او با اشاره به رعایت‌نشدن پروتكل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دكتری می‌افزاید: در برگزاری این آزمون كه با جمعیتی به‌مراتب كمتر برگزار شد، پروتكل‌های بهداشتی زیر سوال رفت و نشان داد كه سازمان سنجش قادر به برقراری تمامی پروتكل‌های پنجگانه كرونا در مراكز برگزاری آزمون نیست.
  طرح دوفوریتی علیه كنكور
 به نظر می‌رسد در مجلس تعداد موافقان با تغییر زمان كنكور قابل‌توجه است. حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس نیز با سلیمی موافق است. او ‌با بیان این‌كه توان اجرای پروتكل‌های بهداشتی را نداریم، می‌گوید: احتمالا مجلس با طرح دوفوریتی، جلوی تمام كنكورها را بگیرد.  شهریاری درباره اجرای پروتكل‌های بهداشتی برای كنكور نیز می‌افزاید‌: مشكل ما این است كه پروتكل می‌نویسیم اما در عمل اجرایی و عملیاتی نمی‌‌شود. ‌آن‌طور كه او می‌گوید‌ در حوزه‌های برگزاری آزمون دكتری مشكلات جدی وجود داشته است و علاوه‌براین‌ باید شرایط استان‌هایی كه دمای هوا در آنها بالاست را نیز در نظر گرفت،‌ استان‌هایی مانند‌ خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان‌. تصور كنید فردی چهار ساعت ماسك بزند و در فضای سرپوشیده‌ای كه نمی‌توان كولر را هم به علت انتقال آلودگی روشن كرد بنشیند و امتحان بدهد.‌
 رضایت 80 درصدی
 منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اما نظرش مخالف سلیمی و شهریاری به عنوان نمایندگان مجلس است. وزیر علوم می‌گوید: ۸۰درصد داوطلبان شركت‌كننده در كنكور دكتری ۹۹ از برگزاری این آزمون اظهار رضایت كرده‌اند. او با بیان این‌كه هیچ مشكلی برای برگزاری آزمون‌های پیش‌روی سال ۹۹ نداریم، می‌افزاید‌: گزارش مستندی از تك‌تك دانشگاه‌های استان‌ها و حوزه‌های برگزاری كنكور همچنین نظرسنجی از داوطلبان شركت‌كننده در كنكور دكتری ۹۹ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش كشور دریافت شده‌است.  وزیر علوم عنوان می‌كند: در شرایط فعلی آمادگی خوبی برای برگزاری سایر كنكورها وجود دارد و همكاری وزارت علوم با وزارت بهداشت به ما در سایر آزمون‌ها كمك می‌كند.  ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش كشور نیز با بیان این‌كه حذف كنكور فعلا اجرایی نیست، می‌گوید‌ فعلا جایگزینی برای پذیرش داوطلبان در رشته‌های پرمتقاضی نظیر رشته‌های پزشكی وجود ندارد. او درباره برگزای آزمون كارشناسی ارشد نیز به ایسنا می‌گوید: داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد‌ خیال‌شان راحت باشد. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با كرونا این آزمون در تاریخ اعلام‌شده برگزار خواهد شد. براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها كنكور كارشناسی ارشد روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد و كنكور سراسری در روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول و دوم شهریورماه برگزار می‌شود. كنكور دكتری ۹۹ تعداد ۱۷۹هزار و ۷۰۴داوطلب داشت كه حدود ۱۵۰هزار نفر كارت ورود به جلسه را دریافت كردند. نتایج اولیه این آزمون دهه نخست شهریورماه و نتایج نهایی پایان مهرماه منتشر می‌شود.