به دنبال صداهای آسمانی

مسابقه استعدادیابی تلاوت قرآن «ترنم» به‌تازگی راهی آنتن شبكه یك سیما شده است

به دنبال صداهای آسمانی

مسابقه استعدادیابی قرآنی ویژه نوجوانان پسر زیر 16 سال مدتی است روی آنتن سیما رفته و از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 به مدت 40دقیقه پخش می‌شود. «ترنم» كاری از گروه معارف اسلامی شبكه یك سیما به تهیه‎کنندگی داوود نجفی با همراهی سه داور در استودیو و پنج داور از پنج نقطه كشور، شركت‌كنندگان را در سه بخش می‌آزماید. این افراد در نهایت به مرحله نهایی می‌رسند و برگزیده این دوره مشخص خواهد شد. از نجفی درباره این مسابقه بیشتر پرسیدیم.

چرا نوجوانان؟
ترنم، مسابقه‌ای میان نوجوانان است. از نجفی، تهیه‌كننده برنامه درباره دلیل انتخاب این گروه سنی پرسیدیم و او پاسخ داد: دلیل این‌كه شركت‌كنندگان برنامه نوجوانان هستند نه گروه سنی دیگر، این است كه اكنون در فصل تابستان به سر می‌بریم و نوجوانان اوقات فراغت بیشتری دارند. همچنین در شبكه‌های مختلف سیما از جمله همین شبكه، مسابقه‌های مختلفی برای بزرگسالان مثل ایران، سبقت و... داریم. به طور كلی شبكه یك، خیلی وقت بود دنبال مسابقه استعدادیابی در زمینه تلاوت قرآن بود و این امكان حالا میسر شده است. او ادامه می‌دهد: عباس انجام، از مدیران قرآنی سازمان صداوسیما هستند كه طراحی این مسابقه را ایشان، آقای احمد ابوالقاسمی و من انجام دادیم. می‌شود گفت طراحی این برنامه یك كار گروهی بوده است. استاد ابوالقاسمی چون در طراحی اولیه بودند، هم سرپرست داوران و هم كارشناس اصلی برنامه است. داوران را هم ایشان و آقای انجام انتخاب كردند كه جزو افراد برتر این حوزه و از قاریان برجسته كشور هستند. كار اجرای برنامه هم با محمد خاكساری است. او در گذشته از مجریان شبكه قرآن بوده و سابقه اجرای مسابقه و برنامه‌های مختلف را دارد و در شبكه یك و دیگر شبكه‌ها هم برنامه‌های اجتماعی اجرا كرده است.



از شمال تا جنوب
در هر قسمت این برنامه چهار شركت‌كننده زیر 16 سال برای رقابت در استودیو حاضر می‌شوند. نجفی به جام‌جم می‌گوید: شركت‌كنندگان ویدئوی تلاوت خود را به آدرس ما در شبكه‌های اجتماعی و سایت شبكه یك ارسال كردند و ما از میان آنها افرادی را برای حضور در برنامه انتخاب كردیم. در هر مسابقه، سه داور برای سنجش كیفیت كار بچه‌ها و اظهارنظر درباره آن در استودیو خواهند داشت و چون برنامه زنده است، پنج داور هم از پنج نقطه كشور یعنی شمال، جنوب، غرب، شرق و مركز به صورت تصویری و زنده حضور دارند. این داوران كه جزو استادان كشوری این رشته هستند، در طول برنامه ثابت خواهند بود. در واقع امتیازهایی كه شركت‌كنندگان می‌گیرند، جمع آرای هشت داور است. غلامرضا شاه‌میوه، حمید شاكرنژاد، قاسم مقدمی، وحید وكیلی و وحید نظریان از پنج نقطه كشور بر خط خواهند بود. امین پویا، احمد ابوالقاسمی و حمیدرضا احمدی‌وفا هم در استودیو هستند.



3 بخش رقابتی
مسابقه ترنم برای رقابت، سه بخش را در نظر گرفته است؛ در بخش اول، فرازی از تلاوت استادان مصری پخش می‌شود و شركت‌كنندگان باید این فراز را اجرا كنند. در بخش دو، داوران فرازی از قرآن را انتخاب می‌كنند و از نوجوانان می‌خواهند این آیه‌ها را به‌صورت دلخواه و آزاد به سبكی كه فكر می‌كنند درست است، تلاوت كنند. در بخش سوم هم فرازی از تلاوت استادان ایرانی پخش شده و از شركت‌كنندگان خواسته می‌شود به سبك آن استاد ایرانی هم تلاوت كنند. برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این قاریان داخلی، مجری برنامه یك بیوگرافی از ایشان را بیان می‌كند.


شاید ترنمی دیگر
ترنم در فاز اول 25 قسمت است كه 20 برنامه آن مقدماتی بوده و 80 شركت‌كننده در آن حضور دارند. چهار قسمت هم نیمه نهایی است كه 16نفر از 80 نفر راهی این مرحله می‌شوند. یك قسمت هم به فینال اختصاص دارد كه چهار نفر به آن می‌رسند. تهیه‌كننده این مسابقه درباره ادامه‌دار شدن ترنم و ساخت فصل دوم برنامه بیان می‌كند: باید بازخورد برنامه را ببینیم. اگر مثبت بود و شبكه هم به لحاظ جدول پخش توانست زمانی را برای ادامه چنین برنامه‌ای در نظر بگیرد، فصل‌های بعدی ساخته می‌شود. البته اكنون با شرایط خاصی هم مواجه هستیم و با توجه به شیوع ویروس كرونا، فضایی را در استودیو پیش‌بینی كردیم كه از لحاظ كرونا مشكلی برای داوران، شركت‌كنندگان، عوامل برنامه و... ایجاد نشود.