یارانه نقدی می‌تواند ۱۰ برابر شود

یارانه نقدی می‌تواند ۱۰ برابر شود


یک تحلیلگر اقتصادی یارانه‌ای که فساد در آن کمتر و سهم گروه‌های متوسط و پایین در آن بیشتر است را یارانه سفید توصیف کرد که یکی از انواع آنها یارانه نقدی یا کارت اعتباری است.
میثم هاشم‌خانی در مقابل، توزیع یارانه در قبال دلار، خودرو، سکه، سیمان و سایر محصولات ارزان قیمت را یارانه سیاه خواند و گفت که در حال حاضر منابع مالی برای افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی، بدون ایجاد تورم وجود دارد و می‌تواند از فشارهای اقتصادی به گروه‌های فقیر و متوسط جلوگیری کند.
این تحلیلگر اقتصادی علت مخالفت برخی از افراد با ارائه یارانه نقدی را در دلایل سیاسی عنوان کرد و گفت: با توجه به آغاز توزیع یارانه نقدی در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد، برخی فکر می‌کنند چون به لحاظ سیاسی با او مشکل دارند منطقی است یارانه نقدی را هم بکوبند. اما من معتقدم یارانه نقدی کم‌فسادترین و موثرترین شیوه برنامه‌های حمایتی کشور در ۵۰ سال اخیر بوده است، اما به همان دلایل سیاسی این برنامه ادامه پیدا نکرده و با وجود گذشت ۱۰ سال از شروع عرضه یارانه نقدی و بیست برابر شدن نرخ دلار، مبلغ آن افزایش نداشته است.
وی افزود: طرح کوپن یا کارت خرید اعتباری یک پله پایین‌تر از یارانه نقدی قرار می‌گیرد؛ چرا که اگر در قالب سبد کالا عرضه شود، امکان فساد در آن بیشتر وجود دارد؛ چراکه ممکن است تولیدکنندگان و واردکنندگان سعی کنند با اعمال نفوذ در دولت بخواهند محصولات سبد کالا را تامین کنند و قدرت انتخاب هم از مردم گرفته شود، اما اگر طرح کوپن به صورت کارت اعتباری در نظر گرفته شود که مردم بتوانند در فروشگاه‌ها مایحتاج زندگی خود را خریداری کنند، ریسک فساد از بین می‌رود./ ایسنا