روزگار همدلی  در قاب تصویر شهربرگ

این مجله تصویری روزهای شنبه ساعت 16 پخش می‌شود

روزگار همدلی در قاب تصویر شهربرگ

معمولا عادت داریم برنامه‌هایی كه در گروه سیاسی تولید می‌شوند، ساختار خشك و ثابتی داشته باشند، اما برنامه «شهربرگ» شبكه پنج با وجود این‌كه در گروه سیاسی تولید می‌شود، با بهره بردن از ساختاری متفاوت نه‌تنها به موضوعات متفاوت می‌پردازد، بلكه توانسته نظر بسیاری از مردم را جلب كند و حتی آنها را پای كار بیاورد. در واقع شهروندان به نوعی مجریان این برنامه هستند. شهربرگ از سه سال پیش روی آنتن شبكه پنج است و همچنان پخش آن ادامه دارد. فصل جدید برنامه قرار است از یك ماه آینده با طراحی متفاوتی از موضوعات روانه آنتن شود. برنامه شهربرگ در حال حاضر ساعت 16 روزهای شنبه پخش می‌شود و تكرار آن، چهارشنبه‌ها 30 دقیقه بامداد خواهد بود. و از ابتدا طراحی و تهیه كنندگی آن به عهده احسان میرزا ابوالحسنی بوده است. حكیمه صنیع فر و محمدرضا محمدی هم مجریان این برنامه هستند. البته برنامه شهربرگ با برخی برنامه‌ها تفاوت دارد و این‌كه سازندگان برنامه را با مشاركت مردم تهیه می‌كنند و اگر مردم علاقه مند باشند حتما بعد از تست دادن و قبول شدن می‌توانند بخشی از برنامه شهربرگ را اجرا كنند و مقابل مسؤولان بنشینند و سؤالات‌شان را طرح کنند. به همین دلیل شهروندان مجریان این برنامه هستند و شهروندان هم می‌توانند بحث‌های تخصصی با مسؤولان داشته باشند. در مجموع این برنامه به موضوعات مبتلا به جامعه كه دغدغه مردم است، می‌پردازد. به همین دلیل با تهیه‌كننده و مجریان برنامه به گفت‌و‌‌گو نشسته‌ایم.

حرف مردم را می‌زنیم
احسان میرزا ابوالحسنی، طراح و تهیه‌كننده برنامه شهربرگ است. از او در مورد این برنامه پرسیدیم.
ساختار برنامه و تفاوت آن با دیگر برنامه‌های سیاسی: ما در برنامه شهربرگ از ساختار متفاوتی بهره برده‌ایم. با این‌كه این برنامه از تولیدات گروه سیاسی است، اما ساختار خشك نیست و مهم‌ترین نكته‌اش این است كه كارگروه علمی برای برنامه داریم و از نظر ایده‌پردازان، مدیران، كارگردانان، نویسندگان و... بهره برده‌ایم تا بتوانیم هر بار نفس تازه‌ای به برنامه بدمیم تا از این طریق برنامه بیشتر دیده‌شود. به همین دلیل به ساختار توجه زیادی كرده‌ایم و تخصصی روی آن كار می‌كنیم. در فصل جدید به موضوعات پیش از بحران، بحران و بعد از بحران خواهیم پرداخت. مشغول آماده‌سازی فصل جدید هستیم كه پخش آن از یك ماه آینده شروع می‌شود. البته برنامه همچنان روی آنتن است و ما ضبط می‌كنیم و همزمان با ضبط بخش‌های فصل قبلی روی فصل جدید هم كار می‌كنیم.
چه موضوعاتی در فصل جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد: همان‌طور كه تاكید كرده‌ام در فصل جدید به بحران‌ها می‌پردازیم. یكی از بحران‌های كشوری در آینده كه ما را در سال 1415 تا 1420 دچار مشكل می‌كند، جمعیت است. ما با پرداخت به این موضوع تلنگر به افراد جامعه می‌زنیم كه فرزندآوری ارتباطی به مسائل سیاسی كشور ندارد و ما صاحب تمدن غنی هستیم و نباید با این تفكر تمدن را به خطر بیندازیم. حتی رهبر معظم انقلاب هم روی این مساله تاكید زیادی دارند و حتی بارها گفته‌اند كه اشتباه كردیم و گفتیم تعداد بچه‌ها كمتر شود، زیرا در حال حاضر این موضوع جزو بحران‌های كشور شده‌است. این توجیه كه ما در نان شب مانده‌ایم چه برسد به بچه، بسیار اشتباه است. ما در 10 قسمت به موضوع جمعیت پرداخت كرده‌ایم كه در فصل جدید پخش می‌شود. در این 10 قسمت به مردم می‌گوییم كه برای بقای ایران باید دست به دست هم بدهیم. همچنین روی دیگر بحران‌های فرهنگی كار می‌كنیم. منظور از بحران فقط اتفاقات طبیعی مثل سیل و زلزله نیست و خیلی از مسائل را در‌بر می‌گیرد. فصل جدید در 100 قسمت تولید می‌شود.
دلایل ماندن این برنامه به مدت سه سال روی آنتن: تا به امروز 200 قسمت از این برنامه پخش شده‌است و دلیل ماندن روی آنتن این است كه حرف مردم را می‌زنیم و خودشان پای كار هستند. مجری برنامه مردم هستند و ما درباره دغدغه‌هایشان در این برنامه می‌گوییم. در كنار محمدرضا محمدی و حكیمه صنیع‌فر كه مجریان برنامه هستند، مردم هم بخش‌هایی از برنامه را اجرا می‌كنند. غلامرضا حیدری كارگردانی و محمدحسین اشك‌پور هم مدیر تولید برنامه هستند. از روزی كه این برنامه روی آنتن رفته است، مبنایش مردم بودند و مجریان حلقه تسبیح این برنامه هستند. به همین دلیل شهروندان مشاركت زیادی در برنامه دارند و آنهایی كه علاقه‌مند هستند، تست می‌دهند و بعد به‌عنوان مجری افتخاری بخشی از برنامه را اجرا می‌كنند و مقابل مسؤولان می‌نشینند و سؤالات‌شان را می‌پرسند.
چرا نام برنامه شهربرگ انتخاب شده است: از ابتدای طراحی برنامه به عهده خودم بوده و ما می‌خواستیم به مسائل شهر تهران بپردازیم، به همین دلیل این نام انتخاب شد، اما بعد از این‌كه ساختار شبكه تغییر كرد و شبكه سراسری شد به موضوعات كل جامعه و مبتلا به در كشور می‌پردازیم و نام برنامه هم تغییر ندادیم.



بدون سانسور!
حكیمه صنیع‌فر یكی از مجریان برنامه درباره اجرای این برنامه توضیح می‌دهد: مسلما بهتر است كاری كه انجام می‌دهیم، دوست داشته باشیم و جزو دغدغه‌هایمان باشد تا بتوانیم به بهترین شكل آن را انجام بدهیم. من هم علاقه‌مند بودم به سهم خودم كاری هر چند كوچك برای مردم كشورم انجام بدهم. وقتی اجرای برنامه شهربرگ به من پیشنهاد شد، احساس كردم دغدغه‌های خودم است، به همین دلیل می‌خواستم با اجرای این برنامه پاسخگوی بخشی از دغدغه‌های خودم هم باشم. من هم همسو با مردم هستم و تلاش می‌كنم خواسته‌های آنها را از مسؤولان مطالبه‌گری كنم.
وی ادامه می‌دهد: زمانی كه از یك مساله دور هستید، فیلترهایی جلو چشمانتان هست، اما از وقتی كه این برنامه را اجرا می‌كنم و خودم مستقیم با مسؤولان صحبت می‌كنم، انگار دیگر خبری از فیلتر و سانسور نیست. ممكن گاهی هم اتفاقی نیفتد و جواب درستی از مسؤول دریافت نكنید، اما این مساله مانع نمی‌شود كه مسیرم را ادامه ندهم و سعی می‌كنم با قوای بیشتر حركت كنم. شهربرگ برنامه‌ای است كه بدون سانسور و فیلتر برای مردم پخش می‌شود، به همین دلیل بازخوردهای خوبی هم از سوی مردم دریافت كرده‌ایم. خوشحالم به‌واسطه این برنامه قدم‌های خوبی برداشته شده‌است.
این مجری با بیان اتفاقات خوب در برنامه شهربرگ می‌افزاید: گاهی موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما خیلی جواب قانع‌كننده‌ای از مسؤول دریافت نمی‌كنیم، اما بعد شاهد هستیم كه در جلسات كشوری این مساله مورد بررسی قرار گرفته شده و درباره آنها صحبت شده است. به‌عنوان مثال در یكی از برنامه‌ها، شهربرگ مداركی جمع كرده بود مبنی بر ابردزدی یكی از كشورهای همسایه. این موضوع در جلسات مهم كشوری مطرح و درباره آن صحبت شد. این نشان می‌دهد برنامه جایگاه خودش را میان مردم و مسؤولان دارد.
صنیع‌فر در پایان بیان می‌كند: من یك‌سال و اندی است كه اجرای این برنامه را به‌عهده دارم و گاهی هم نویسندگی می‌كنم. از سوژه‌های مردم هم خیلی استفاده می‌كنم و سعی می‌كنم به سهم خودم موثر باشم. امیدوارم مسؤولان صدای ما را بشنوند و واكنش‌های صحیح هم داشته باشند نه این‌كه خودشان را از پاسخ دادن مبرا كنند.



80 درصد سؤالات مردم پرسیده می‌شود
محمدرضا محمدی، یكی دیگر از مجریان برنامه شهربرگ در پاسخ به این سؤال كه در این برنامه تا چه میزان مطالبه‌گری مردم را انجام می‌دهید، توضیح می‌دهد: سعی ما این است راجع به موضوعی كه دنبال می‌كنیم به نتیجه خوبی برسیم، ولی متاسفانه به خاطر یك‌سری محدودیت‌هایی كه داریم، گاهی نتیجه صد‌درصد نمی‌گیریم. البته می‌دانیم عده‌ای از مسؤولان زحمت خودشان را می‌كشند، اما سدهایی جلوی راهشان است و دوم این‌كه در رسانه خیلی هم صلاح نیست  با همه موارد موشكافانه برخورد كرده و باز كنیم. بنابراین خط قرمزهایی را رعایت می‌كنیم كه گاهی به خودسانسوری منجر می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: دو سال و نیم است با برنامه شهربرگ همكاری می‌كنم و به جرات می‌توانم بگویم 70 تا 80 درصد سؤالات مردم در زمان برنامه مطرح می‌شود. در واقع ما سعی می‌كنیم به‌عنوان نماینده مردم مشكل‌گشا باشیم و از دغدغه‌هایشان بگوییم، حتی گاهی به نتایج خوب هم نرسیم، مردم هم این‌كه می‌بینند مشكلات‌شان مطرح شده، به آرامش می‌رسند. در مجموع عملكردمان این‌طور است كه جوابگوی مردم باشیم و در فصل جدید با روندی كه برای ساخت و تولید در نظر گرفته‌ایم بیشتر مشكلات مردم را مطالبه کنیم .
این مجری در پاسخ به این سؤال كه خودسانسوری اذیت‌تان نمی‌كند، می‌گوید: خودسانسوری دو جنبه دارد. یكی این‌كه ما قبل از ضبط برنامه روی موضوع كار می‌كنیم و در جلسات با كارشناس بحث و جدل داریم و در این مباحث گاهی به نتیجه می‌رسیم اگر چنین موردی هم پرسیده شود، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و برخی مواقع هم نباید سؤالاتی را مطرح كرد، زیرا صلاح نیست در رسانه پرسیده شود، اما همان‌طور كه تاكید كردم 80 درصد خواسته‌های شهروندان در برنامه مطرح می‌شود. برنامه‌سازان شهربرگ به وظیفه خودشان عمل می‌كنند و تلاش می‌كنند هر روز بهتر از هفته قبل هم باشند.