غم از دست دادن دوست قدیمی

غم از دست دادن دوست قدیمی


لوریس چكناواریان درگذشت خسرو‌سینایی را واقعه‌ای دردناك دانست
لوریس چكناواریان، هنرمند پیشكسوت آهنگساز و از دوستان نزدیك زنده‌یاد خسرو سینایی از دست دادن یك دوست ۶۰ساله را تجربه دردناكی عنوان كرد و از او با عنوان یك شخصیت منحصر به‌فرد و یكی از اسطوره‌های سینمای ایران یاد كرد. به دنبال پیام تصویری پر از احساس چكناواریان برای دوست قدیمی خود، مهرداد اسكویی، هنرمند مستندساز نیز با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از اهمیت قدردانی ارزش دوستی‌های قدیمی سخن گفته و نوشته است: «لوریس چكناواریان از یك دوستی ۶۰ساله می‌گوید با خسرو سینایی عزیز. او، منوچهر اطیاب، محمدابراهیم جعفری، ژاره تباتبایی، پرویز كلانتری، علی‌اكبر صادقی، غلامحسین نامی، محمدعلی كشاورز و نصرت كریمی از دوستان بیش از نیم‌قرن بودند. دوستی‌های كمیاب و دیریاب در این روزها.» او در ادامه یادداشت خود آورده است: «این چند نفر به من یاد دادند كه قدر دوست‌ها و دوستی‌هایم را بیشتر بدانم. و هر سال و هر پنج سال و هر دهه و هر ۲۵ سال و 5/1 قرن دور هم جمع شویم. شادی كنیم كه چند دوست داریم كه مثل شراب در حال كهنه شدن است و لذت نوشیدن دوستی‌ها را بچشیم و تجربه كنیم. از امروز شروع كرده‌ام به دوباره‌آموزی، از زیست و نگاه هنرمندانه معلم عزیزم خسرو سینایی. و برای لوریس چكناواریان، منوچهر طیاب، علی‌اكبر صادقی و غلامحسین نامی طول عمر همراه با سلامتی و حال و احوال خوب آرزو می‌كنم و قدرشان را می‌دانم.»
 خسرو سینایی كه ۱۱ مرداد بر اثر عفونت ریه و ابتلا به كرونا در بیمارستان درگذشت، یكشنبه (۱۲مرداد) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در كنار مزار زنده‌یاد محمدعلی كشاورز با حضور محدود اعضای خانواده و دوست به خاك سپرده شد.
سینایی حدود یك ماه قبل برای یك عمل جراحی در بیمارستان بیستری بود و بعد از مدتی مرخص شد، اما از هفته قبل به دلیل مبتلا شدن به كرونا با حال وخیم در بیمارستان بستری بود و سرانجام از دنیا رفت. این مستندساز و كارگردان سینما متولد سال ۱۳۱۹ است كه فیلمسازی خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز كرد. او سال ۶۲ مستند «مرثیه گمشده» با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را ساخت كه جایزه‌ای از رئیس‌جمهور كشور لهستان هم گرفت. یكی از مطرح‌ترین فیلم‌های سینمایی این كارگردان «عروس آتش» بود كه سال ۷۸ ساخته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دریافت كرد. یكی از آخرین مستندهای خسرو سینایی «جزیره رنگین» بود كه سال ۹۳ با محوریت جزیره هرمز و خاك‌های رنگی این منطقه ساخته شد.