سفر به مازندران محدود شود

سفر به مازندران محدود شود


 حدود شش هفته است سایه سنگین همه‌گیری كرونا بر مازندران چیره شده و این استان سرسبز كشور را در وضعیت قرمز قرار داده است. به نحوی كه اكنون تعداد مبتلایان روزانه مازندرانی چهار برابر ایام پیش از شیوع دوباره كرونا شده و روزبه‌روز تخت‌های بیمارستانی در مراكز درمانی این استان بیشتر پر می‌شود و توان كادر درمان آن برای رسیدگی به بیماران كاهش می‌یابد. این در حالی است كه همچنان افراد زیادی به این استان سفر می‌كنند و کسی به فكر محدودكردن سفرها نیست. در این شرایط دو نفر از نمایندگان مردم مازندران در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تاكید بر كمبود تجهیزات پزشكی بیمارستان‌های استان از دولت و ستاد ملی مبارزه با كرونا درخواست عاجل دارند كه هرچه زودتر برای محدودكردن سفر به این استان و تامین تجهیزات بیمارستانی چاره‌ای بیندیشند.
 علی بابایی كارنامی، نماینده ساری
اعمال محدودیت برای سفر به مازندران از همان زمان فراگیری دوباره كرونا به‌شدت مورد درخواست اهالی این استان و دیگر استان‌های شمالی بوده و ما نیز بارها این موضوع را از استاندار یا اعضای ستاد ملی مبارزه با كرونا درخواست كرده‌ایم و استاندار نیز این درخواست را به رئیس‌جمهور منتقل كرده است، اما متاسفانه مسؤولان ارشد ستاد ملی به درخواست‌های ما توجهی نمی‌كنند. این در حالی است كه همه می‌دانند علت اصلی اوجگیری دوباره كرونا در استان ما حجم بالای سفرهای غیرضروری مردم در یكی دو ماه اخیر بوده است. نكته دیگر این كه اكنون تخت‌های بیمارستان‌های مازندران در حال پر شدن از بیماران كرونایی است و همچنین بیشتر مراكز درمانی استان ما با كمبود شدید تجهیزات پزشكی دست‌وپنجه نرم می‌كنند و خیلی از بیمارستان‌های ما حتی فاقد یك دستگاه سی‌تی‌اسكن برای تشخیص بیماری هستند و در این شرایط سازمان برنامه و بودجه برای تامین بودجه لازم برای خرید تجهیزات پزشكی بیمارستان‌های مازندران همكاری نمی‌كند. بنابراین از مسؤولان سازمان برنامه و بودجه تقاضا دارم خودشان برای بررسی میدانی وضعیت بیمارستان‌های مازندران به این استان بیایند و فكری به حال كمبود تجهیزات پزشكی كنند.
 مهدی سعادتی بیشه‌سری، نماینده بابل
ستاد ملی مبارزه با كرونا هرچه سریع‌تر باید برای تردد مسافران به مازندران محدودیت‌هایی را وضع كند و حتی بهتر است در شرایط كنونی به صورت موقت از انجام سفرهای غیرضروری به مازندران به طور كامل جلوگیری شود. زیرا اكنون بسیاری از مراكز درمانی استان ما هم با مشكل كمبود دارو برای بیماران خاص مواجه هستند و هم دستگاه‌های كمك‌تنفسی در این مراكز به اندازه كافی موجود نیست. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید با قید فوریت، بودجه‌ای برای تهیه این تجهیزات برای بیمارستان‌های مازندران فراهم كند؛ البته بخشی از ریشه‌های شیوع شدید امروز كرونا در استان ما به سوءمدیریت‌های محلی بازمی‌گردد و برخی مدیران استانی هم در حوزه خدمات بیمارستانی ضعیف كار كرده و نتوانستند امكاناتی را كه به كادر درمان قول داده بودند، فراهم كنند و همین مساله به خستگی هرچه بیشتر كادر درمان دامن‌زده است. همچنین در شرایط فعلی، كم‌بودن تعداد پرسنل پرستاری در مراكز درمانی استان ما باعث شده گاهی همراهان بیماران كرونایی برای كمك به بیماران‌شان در بیمارستان‌ها حضور پیدا كنند كه همین مساله قطعا موجب شیوع بیشتر كرونا می‌شود. برای حل این مشكل نیز وزارت بهداشت باید استخدام نیروهای پرستاری در مراكز درمانی ما را بیشتر كند تا حداقل بخشی از این كمبودها و تبعات ناشی از آن جبران شود.