لاله های نارنجی  فوتبال ایــــران

به بهانه نخستین صعود مس رفسنجان به لیگ برتر نگاهی به این تیم و آمار و ارقام‌شان در لیگ یک انداخته‌ایم

لاله های نارنجی فوتبال ایــــران

 وقتی در فوتبال می‌گوییم لاله‌های نارنجی،خیلی‌ها از تیم ملی هلند حرف می‌زنند.اما هزاران کیلومتر بیایید به سمت شرق. نقشه ایران را بگذارید کنار دستتان، به سمت جنوب حرکت کنید. به دل کویر، به استان کرمان که رسیدید یکی از شهرهای شمالی اش رفسنجان است.لاله‌های نارنجی فوتبال ایران آنجا هستند.در دل کویر.در رفسنگان که رفسنگ می‌شود مس و گان یا کان هم به معنای معدن.اینجا البته با مس و معدن،با پسته و کلمبه و قوتو و خیلی چیزهای دیگر کاری نداریم.اینجا فوتبال است و نخستین صعود به لیگ برتر.حالا قلب 23 بازیکن،سرمربی و کادر فنی،حتی ماساژور و تدارکات با 162 هزار جمعیتی می‌تپد که عشق شان مس است،مس رفسنجان.حالا هر هفته رفسنجانی‌ها دغدغه جدیدی دارند.باید هر هفته حرص بخورند،ناخن‌های خود را بجوند،شاید در سخت ترین شرایط  به تماشای بازی تیم شان بنشینند و شاید برای تیمی که دوستش دارند اشک بریزند.اشکی که همیشه نشانه غم نیست و می‌تواند علامت پیروزی مقابل تیمی بزرگ در فوتبال ایران باشد.به لیگ برتر خوش آمدید لاله‌های نارنجی.
 اولین صعود به لیگ برتر
در فوتبال ایران تیم‌های کمی از استان کرمان در لیگ برتر حضور داشته اند.مس رفسنجان چهارمین تیمی است که حضور در سطح اول فوتبال ایران را برای نخستین بار تجربه می‌کند.آنها با شکست دادن فجرسپاسی در فاصله یک هفته مانده به اتمام لیگ کار را تمام کردند و جشن صعودشان را گرفتند.در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر مس کرمان، مس سرچشمه و گل‌گهر سیرجان سه تیم دیگری هستند که حضور در لیگ برتر را تجربه کرده اند.
 آنجا که دغدغه سقوط انگیزه صعود شد
رفسنجانی‌ها آنطور که خودشان هم می‌گویند، مدت‌ها در میانه‌های جدول رده بندی مسابقات لیگ یک حضور داشتند و حتی دغدغه سقوط در این شهر بیشتر از فکر به صعود شده بود ولی با حضور محمد ربیعی که به دنبال ماموریت نیمه کاره‌اش در بادران بود، این اتفاق درنهایت برای این شهر رخ داد و سال بعد تیم‌های سرشناس فوتبال ایران باید حداقل یک بار برای مصاف با مس به رفسنجان سفر کنند و با این تیم تازه وارد بازی کنند.
 صعود با ناشناخته ها
کمتر کسی است که بازیکنان مس رفسنجان را بشناسد. مطمئنا خیلی‌ها مثلا محسن آذرباد را نمی شناسند.او بهترین پاسور کرمانی‌ها بوده. یا مثلا حمید گلزاری بهترین گلزن شان را. به عقیده مدیران مس،همین ناشناخته بودن بازیکنان یکی از دلایل صعود آنها به لیگ برتر بوده است. انگیزه ای که آنها داشته اند باعث شده تا این اتفاق بزرگ را رقم بزنند.
 59 گل زده و  رکوردی خارق العاده
در فاصله یک هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ دسته اول رفسنجانی‌ها تاکنون 59 مرتبه طی 33 بازی گلزنی کرده اند تا فاصله‌ای 10 گله با تیم دوم از این حیث که بادران (تیم پنجم جدول رده بندی) است، داشته باشند و بهترین رکورد گلزنی را در تاریخ رقابت‌های لیگ ثبت کنند. نکته جالب این که 59 گل زده این تیم با گلزنی بازیکنان مختلفی به دست آمده است؛علی پورمحمد،حمید گلزاری،مهرداد آوخ، محسن آذرباد، محمد پورمحمد، عیسی پرتو، فرشید پاداش و فرزاد محمدی که نیم فصل از این تیم جدا شد.



محمد ربیعی، سرمربی مس در گفت‌وگو با جام‌جم:
باور داشتیم و لیگ برتری شدیم

محمد ربیعی، سرمربی مس رفسنجان حرف های جالبی درباره صعود تیمش به لیگ برتر می زند.او از کلمه باور حرف می زند.واژه ای که خودش می گوید آن را به خون تیمش تزریق کرده است.«فکر می‌کنم می‌شد سال قبل در آلومینیوم اراک یا سال قبل‌تر در بادران این اتفاق رخ دهد و در تیم آلومینیوم هم سعی کردم به صورت بنیادی کار کنم. بعد از گذشت 5- 4 هفته از مسابقات
کم‌کم سعی کردم این باور را در کل مجموعه تیم ایجاد کنم که این هدف غیرممکن نیست و کاملا می‌تواند تحقق پیدا کند و اولین واژه‌ای که برای تیم تعریف کردم، واژه «باور» بود و سعی کردم این واژه را در کلیه ارکان مجموعه تزریق کنم و خوشحالم که تیم توانست به این باور برسد.»
او این را گفت و ادامه داد:«به جرات می‌توانم بگویم 80 درصد این تیم به خاطر من دعوتم را لبیک گفتند و در آن مقطع حساس به شهر رفسنجان آمدند.از تمامی بازیکنان تشکر می‌کنم و خوشحالم که امسال بازیکنانی را در تیم جمع کردم که یک عده آن‌ها از قبل سابقه همکاری با من را داشتند و یک عده هم علاقه‌مند به همکاری با من بودند و همین مساله باعث شد تیم ما به این درجه برسد.»
ربیعی در پایان گفت:«به نظر من لیگ یک قسمت آسان ندارد! تمام لیگ و هر قسمت و لحظه‌ای که می‌گذرانید سختی است. امسال ششمین سال متوالی بود که من در لیگ یک حضور داشتم و این لیگ را بسیار لیگ سختی می‌دانم و نمی‌توانم یک بخش خاصی را جدا کنم؛ فقط می‌توانم بگویم در لیگ یک قسمت آسان وجود ندارد.»



شانس‌های صعود لیگ یک
در حالی که یک هفته به پایان لیگ یک آزادگان باقی مانده و صعود مس رفسنجان به لیگ برتر قطعی شده، هنوز تکلیف تیم دوم صعود کننده مشخص نشده است. حساسیت هفته پایانی به این دلیل برای بالا نشین‌ها زیاد است که سه تیم همچنان شانس صعود دارند. آلومینیوم اراک و مس کرمان هر کدام  با 60 امتیاز در رده‌های دوم و سوم لیگ قرار دارند. خوشه طلایی ساوه هم با 59 امتیاز در رده چهارم منتظر لغزش دو تیم بالاتر از خود است تا صعود کند.
این طور که شرایط جدول نشان می‌دهد، تکلیف دو تیم آلومینیوم و مس کرمان در بازی آخر با تفاضل گل و گل زده مشخص می‌شود. اراکی‌ها با تفاضل گل‌ 19 در هفته آخر باید به مصاف داماش گیلان بروند که با 42 امتیاز در رده دوازدهم قرار دارد. در طرف مقابل، مس کرمان باید به مصاف شهرداری تبریز برود که به لیگ دو سقوط کرده است. مسی‌ها امید زیادی به پیروزی پر گل در بازی آخرشان دارند زیرا شهرداری با 82 گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ یک را در اختیار دارد. در این میان، کار خوشه طلایی به نسبت دو تیم دیگر سخت تر است. این تیم در هفته 34 باید به مصاف تیم هوادار برود که با 52 امتیاز در رده ششم است.