جنگ در قلعه پرتغالی‌ها

بارسا-بایرن؛ جذاب‌ترین بازی مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان

جنگ در قلعه پرتغالی‌ها

 بارسا و بایرن‌مونیخ که جمعه‌شب در ورزشگاه اختصاصی تیم بنفیکا در لیسبون به مصاف هم می‌روند، در این فصل در یک مورد به هم شبیه هستند. هر دو این تیم‌ها در میانه لیگ مربیان خود را عوض کردند که البته نتیجه‌اش با یکدیگر خیلی فرق داشت. بایرنی‌ها هانسی فلیک را جانشین نیکو کواچ کردند که نتیجه‌اش قهرمانی در بوندس‌لیگا و جام‌حذفی شد. بارسایی‌ها کیکه ستین را جایگزین ارنستو والورده کردند که نتیجه‌اش از دست رفتن قهرمانی در لالیگا بود. حالا تنها امید ستین به ماندن روی نیمکت بارسا برای فصل بعد، موفقیت در UCL است که اولین مانع آن بایرن مونیخ است؛ تیمی که آمار و ارقام می‌گوید از هر لحاظ از آبی‌اناری‌ها بهتر بوده است.
بایرن در 27 بازی قبلی خود اصلا نباخته و فقط یک مساوی به دست آورده است. نکته جالب اینجاست که باواریایی‌ها در 18 بازی قبلی خود پیروز شده‌اند. آمار این تیم از زمان آمدن فلیک هم بسیار فوق‌العاده است. این تیم از 33 بازی توانسته در 30 بازی پیروز از زمین خارج شود و در این تعداد بازی، 104 گل به ثمر رسانده و فقط 24 گل خورده است. از سوی دیگر، بایرن تنها تیمی در این فصل از لیگ قهرمانان است که در تمام 7 بازی قبلی خود پیروز از زمین خارج شده است.
اگر بخواهیم بازی‌های رو‌در‌روی این دو تیم در اروپا را هم حساب کنیم، باز کفه ترازو به سمت بایرنی‌ها سنگینی می‌کند. از 10 دیدار انجام شده، مونیخی‌ها در 6 بازی پیروز شده و در دو بازی هم باخته‌اند. یکی از تلخ‌ترین شکست‌های بارسا مربوط به نیمه‌نهایی فصل 13-2012 بود که بایرن در دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 7 بر صفر بارسا را شکست داد.
از بین هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی، فقط همین بارسا و بایرن سابقه قهرمانی دارند که هر دو این تیم‌ها هم 5 بار در UCL قهرمان شده‌اند. از طرف دیگر، این دو تیم با 18 بار حضور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان، در این زمینه رکورددار هستند. در بازی جمعه شب، تمام نگاه‌ها در بایرن به روبرت لواندوفسکی دوخته شده که تا اینجای فصل در 7 بازی این فصل 13 گل به ثمر رسانده و تا به اینجا آقای گل این مسابقات است. با این 13 گل، تعداد گل‌های او در لیگ قهرمانان به عدد 66 رسیده و با بنزما در رده چهارم گلزنان این لیگ است.