رژه افكار منفی در ذهن كنكوری‌ها

رژه افكار منفی در ذهن كنكوری‌ها

مهدی حاج ‌اسماعیلی، مشاور خانواده



اخبار ضد و نقیض درباره برگزاری یا لغو كنكور یك جمعیت میلیونی در كشور را برای هفته‌ها تحت فشار گذاشت. این‌كه یك روز از برگزاری قطعی كنكور در تاریخ‌های تعیین‌شده صحبت می‌شد و روز دیگر از تلاش برای به تعویق افتادن آن به هیچ وجه اتفاقات خوبی نبود.
داوطلبان كنكور و خانواده‌های‌شان برای این ماراتن بزرگ ماه‌هاست چشم‌انتظاری كشیده‌اند و به خاطر موفقیت در آن خود را از موقعیت‌های زیادی محروم كرده‌اند. در واقع آنها از خواسته‌های زیادی چشم‌پوشی كرده‌اند تا نیاز بزرگ‌تری را تامین كنند، به همین دلیل لحظه‌شماری می‌كنند تا از این موقعیت خارج شوند و به آرامش و سكون برسند. پس حال این عده را خوب می‌شود درك كرد كه بعد از شنیدن هر خبر متناقض از كنكور چه حجم از استرس را تحمل كرده‌اند.  
نامشخص بودن زمان كنكور و شنیده شدن اخبار گوناگون درباره آن،‌ آن هم از مراجع مختلف تاكنون بی‌شك سبب افزایش استرس داوطلبان و باعث رژه افكار منفی در ذهن آنها شده است.
این استرس فقط روح و روان داوطلبان را دچار آسیب نمی‌كند بلكه سبب می‌شود سلامت جسم آنها نیز به خطر بیفتد مثلا برخی دچار زخم معده می‌شوند، تعدادی دیگر هورمون‌های‌شان به‌هم می‌ریزد یا قند خون‌شان افت می‌كند. این درحالی است كه این آسیب‌ها پس از برگزاری آزمون نیز آنها را تهدید می‌كند، چراكه آنها منتظر اعلام نتیجه كنكور هستند.
توصیه من به خانواده‌ها این است كه فرصت را غنیمت بشمارند و در روزهای باقی مانده تا كنكور به جای فشار آوردن به فرزندان‌شان برای ادامه مطالعه، برای بچه‌ها وقت بگذارند و با آنها تفریح كنند تا استرس از آنها دور شود.