«ترنم» و استعدادیابی قرآنی

«ترنم» و استعدادیابی قرآنی


طی سال‌های اخیر، گرایش و هدف اصلی سیما در تولید و پخش مسابقات، در جهت استعدادیابی بوده است. اغلب مسابقاتی كه طی سال‌های اخیر روی آنتن تلویزیون رفته‌اند،
در پی فراهم كردن فرصتی برای جوانان، نوجوانان و كودكان بوده تا قابلیت و توانایی‌های ویژه خود را نشان دهند و از این طریق فرصتی برای شكوفایی بیابند.
برنامه «ترنم» نیز از جمله این مسابقات است كه محور اصلی آن استعدادیابی است. اما تفاوت و وجه ممیزه اصلی این مسابقه با سایر برنامه‌های مشابه این است كه ترنم در پی استعدادیابی در حوزه تلاوت قرآن كریم است. این برنامه، یكی از مسابقه‌های استعدادیابی تلویزیونی با تمركز بر قرائت و تلاوت قرآن به حساب می‌آید. هر چند كه صداوسیما تاكنون برنامه‌هایی با مضامین مذهبی و قرآنی برای گروه‌های سنی خردسال پخش كرده بود؛ برنامه‌هایی كه در زمان خودشان می‌توانستند تاثیرگذار باشند. اما با توجه به نیازهای امروز نسل جدید و فضای رسانه‌ای حاكم، تولید چنین برنامه‌هایی نیز ‌باید مماس با ذائقه و سلیقه بچه‌ها و جوانان باشد. به نظر می‌رسد كه برنامه ترنم واجد این ویژگی باشد و از ساختار و فضایی به‌روز و جدید برخوردار است. برنامه به طور زنده پخش می‌شود و این باعث هیجان‌انگیز شدن كار شده است. همچنین رقابتی كه به صورت زنده نمایش داده می‌شود، اعتبار و عیار بیشتری دارد، چون تماشاچی در همان زمان برگزاری مسابقه از چند و چون وقایع و اتفاقات آگاه می‌شود.
این مسابقه كه پخش آن از 31 تیر در شبكه اول سیما آغاز شده، با بخش‌ها و آیتم‌های مختلف خود، علاوه بر فراهم كردن امكانی برای نمایش توانمندی‌های قاریان نوجوان و شناسایی ظرفیت‌های پنهان و آشكار آنها، نوعی تبلیغ و تشویق برای انس با قرآن نیز محسوب می‌شود. چراكه ترنم با بخش‌های متنوع و در قالبی جدید، به مباحث مرتبط با كلام الهی می‌پردازد.