فیلمبرداری پشت ‌سر هم «جان ویك»‌ها

كیانو ریوز 2 قسمت دیگر را هم بازی می‌كند

فیلمبرداری پشت ‌سر هم «جان ویك»‌ها

این روزها تعداد فیلم‌هایی كه قسمت‌های مختلف‌شان به صورت پی در پی فیلمبرداری می‌شوند، در حال افزایش است. تازه‌ترین آنها مجموعه اكشن و دلهره‌آور «جان ویك» كیانو ریوز است. تهیه‌كنندگان این مجموعه پرفروش اعلام كرده‌اند قصد دارند دو قسمت چهارم و پنجم آن را پشت سر هم و بدون وقفه جلوی دوربین ببرند. با اعلام این خبر، همچنین معلوم شد كه قسمت پنجمی هم در راه خواهد بود. تا قبل از این، تنها قرار بود جان ویك در چهار قسمت تولید و پخش شود.
شركت فیلمسازی لاینزگیت كه تهیه‌كننده جان ویك است، دلیل تولید همزمان دو قسمت را كاهش هزینه‌های آنها اعلام كرده است. زمانی كه فیلمی به این صورت وارد مرحله تولید می‌شود، حداقل 30 تا 40 درصد هزینه‌های آن كاهش پیدا می‌كند. لاینزگیت بعد از شیوع بیماری كرونا گفت جان ویك 4 را برای نمایش عمومی در تابستان 2022 آماده می‌كند. تا پیش از این، فیلم قرار بود برای نمایش عمومی در 2021 آماده شود.
تمام این صحبت‌ها در حالی است كه هنوز فیلمنامه‌ای برای فیلمبرداری آماده نشده است! مدیران لاینزگیت گفته‌اند این روزها سخت مشغول كار برای آماده كردن فیلمنامه‌های دو قسمت چهارم و پنجم هستند.  ریوز به تهیه‌كنندگان جان ویك گفته برای اوایل سال جدید میلادی وقت كافی برای حضور جلوی دوربین این اكشن موفق را دارد. به این ترتیب، او هم مشكلی با فیلمبرداری بی‌وقفه دو قسمت بعدی فیلم ندارد.  از داخل لاینزگیت خبر می‌رسد كه نه چاد استالسكی و نه درك كولستاد با دو قسمت جدید همكاری نخواهند داشت. این دو، كارگردان و نویسنده فیلمنامه جان ویك‌ها بوده‌اند. هنوز كارگردانی برای قسمت‌های چهارم و پنجم انتخاب نشده است. از آنجا كه این دو قسمت همزمان با هم فیلمبرداری می‌شوند، حتما كارگردان آنها یك نفر خواهد بود.
كیانو ریوز تا قبل از شیوع كرونا مشغول بازی در قسمت جدید «ماتریكس» بود. با پایان این بیماری و شروع مجدد كار فیلمبرداری محصولات سینمایی، او باید خود را به گروه سازنده این اكشن علمی ـ تخیلی معرفی كند.  تهیه‌كنندگان جان ویك‌ها پیش‌بینی می‌كنند ریوز تا ابتدای سال جدید میلادی، درگیر بازی در ماتریكس ‌باشد.
اولین قسمت جان ویك سال 2014 اكران شد و در سطح جهانی 89 میلیون دلار فروش كرد. رقم فروش سینماهای آمریكای شمالی، 43 میلیون دلار از این مبلغ بود.  این فروش مقبول تهیه‌كنندگان جان ویك را به فكر تولید قسمت‌های بعدی آن انداخت. دو قسمت دوم و سوم در سال‌های 2017 و 2019 اكران عمومی شدند. در حالی كه دومین قسمت 172 میلیون دلار در سطح جهانی فروش كرد، رقم فروش جهانی قسمت سوم به مبلغ قابل توجه 326 میلیون دلار رسید.  سازندگان فیلم برای دو قسمت بعدی آن پیش‌بینی فروش جهانی بالای 400 میلیون دلار می‌كنند. گفته می‌شود علت تغییر كارگردان و فیلمنامه‌نویس قسمت چهارم و پنجم هم به همین دلیل بوده است./ هالیوود ریپورتر