مگر این شاه را میرزا رضا ترور نکرد؟

۲۶ مرداد سالروز درگذشت عزت‌ا... انتظامی است

مگر این شاه را میرزا رضا ترور نکرد؟


از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه بازیگری انتظامی، حاجی واشنگتن است.احتمالا امروز که سالمرگ اوست، گوشه‌هایی از این فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. حاجی واشنگتن فیلمی از استاد مرحوم علی حاتمی است که سال ۱۳۶۱ در ایران ساخته و همان سال توقیف شد. این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسینقلی خان صدرالسلطنه- اولین سفیر دولت قاجار در بلاد «آمِریک» - را روایت می‌کند. این فیلم قاعدتاًباید در آمریکا ساخته می‌شد، اما به دلیل مشکلات سیاسی دو کشور، گروه سازنده ناچار شد فیلم را در ایتالیا دنبال کند.عزت‌ا... انتظامی در گفت‌وگویش با فریدون جیرانی هنگام نمایش تلویزیونی فیلم به اقامت طولانی مدت عوامل در ایتالیا (نزدیک پنج ماه) اشاره می‌کند که فیلم با مشکلات مالی فراوان همراه بوده است.
حاتمی فیلمنامه هر سکانس را شب قبلش می‌نوشته و از زیر در بسته اتاق انتظامی در هتل به او می‌رسانده است! سرانجام فیلم بعد از گذشت سال‌ها از زمان اولین نمایشش در اولین جشنواره فجر در سال ۷۷ به نمایش عمومی درآمد.
موسیقی فیلم هم توسط محمد رضا لطفی ساخته شد. تنها شخصیت فیلم عزت‌ا... انتظامی در نقش حسینقلی‌خان (حاجی واشنگتن) است که موقعیت کمیکش در ابتدای فیلم، هرچه جلوتر می‌رود، تراژیک‌تر و غمبارتر می‌شود. فصل قربانی کردن گوسفند در حاجی واشنگتن یکی از تأثیرگذارترین سکانس‌های سینمای ایران و از برجسته‌ترین نقطه‌های کارنامه بازیگری عزت‌ا... انتظامی است، چنان‌که جمله «آیین چراغ خاموشی نیست» از تک‌گویی او در این صحنه، بر سنگ قبر علی حاتمی نیز حک شد. حالا که حرف فیلم‌های انتظامی به میان آمد، یادی هم از آن یکی فیلم آقای بازیگر کنیم.
احمدرضا احمدی در کتاب یادهای دفترهای کاهی از قول عزت‌ا... انتظامی می‌گوید: در فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما (ساخته محسن مخملباف) مرا گریم کرده بودند و لباس ناصرالدین شاه را بر تن داشتم. در کاخ گلستان راه می‌رفتم تا صحنه برای بازی من آماده شود. ناگهان دیدم یک کلاغ به من خیره شده و نمی رود. با خود گفتم: حتما فکر می‌کند مگر این شاه را میرزا ‌رضای کرمانی ترور نکرد، پس چرا هنوز زنده است؟!