«بچه‌زرنگ» سینمای ایران

كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و استودیوی هنر پویا برای اولین‌بار تولید انیمیشن صنعتی را تجربه می‌كنند

«بچه‌زرنگ» سینمای ایران

سر نخ انیمیشن ایران را كه بگیرید، بدون هیچ پیچ‌وخمی می‌رسید به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان. البته قبل‌تر از آن‌كه كانون در نیمه‌های دهه ۴۰ تاسیس شود و كارش را آغاز كند، نورالدین زرین‌كلك به‌عنوان پدر انیمیشن ایران و هنرمندان دیگر به اروپای شرقی سفر كرده و با ساخت انیمیشن‌ آشنا شده‌بودند و تجربه‌اندوزی در زمینه تولید انیمیشن در كشورمان اتفاق افتاده‌بود اما این كانون بود كه پایگاهی شد برای رشد انیمیشن تجربی ایران. بعدها جشنواره پویانمایی تهران در كانون راه‌اندازی شد و بسیاری از انیمیشن‌های تجربی ایران تحت حمایت كانون به جشنواره‌های مختلف جهانی سفر كردند و جایزه‌های پرشمار به ارمغان آوردند. هرچند بعدها تلویزیون و مركز سینمای مستند و تجربی هم به انیمیشن توجه نشان دادند اما یار همیشگی انیمیشن ایران، كانون بود و هنوز كه هنوز است، دست از حمایت انیمیشن برنداشته‌است. خبر تازه این است كه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان دست‌به‌كار شده كه برای انیمیشن ایران قدم مهمی بردارد و آن اتفاق چیزی نیست جز بسترسازی برای تولید انیمیشن‌ صنعتی با تمام فرآیند‌های پیش و پس از تولید. در این گزارش با این اقدام تازه كانون كه اولین ثمره‌اش انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» است آشنا خواهیدشد و این‌كه چرا تولید انیمیشن صنعتی در ایران به این میزان اهمیت دارد؟

كجای كار هستیم؟
فریاد وااسفا بسیار شنیده‌ایم از این‌كه چرا فرزندان این سرزمین باید با قهرمانان كمپانی‌های دیزنی بزرگ شوند و چرا همه تلاش‌ها برای تولید انیمیشن‌های ایرانی از زمانی كه «زهره و زهرا» از تلویزیون به نمایش درآمد تا همین امروز به اندازه كافی موفق نبوده‌است.
جواب كمی تلخ اما سرراست است و ریشه تاریخی دارد. زمانی كه وزارت فرهنگ در ایران تاسیس شد یعنی سال ۱۳۱۷، كمپانی دیزنی در آمریكا هزاران كارمند داشت و اولین انیمیشن‌ سینمایی آن با نام سفیدبرفی یك سال قبل از آن یعنی در سال ۱۳۱۶ ساخته شده‌بود! بنابراین انیمیشن‌‌سازان ایرانی زمانی وارد این ماراتن شدند كه رقبا از مدت‌ها پیش دویدن را شروع كرده و كیلومترها جلوتر بودند.
در تمام سال‌های بعد از انقلاب كه انیمیشن به‌عنوان یك رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها ارائه شد، فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشنی متعددی كه ساخته شد‌. از تاسیس مركز صبا در سازمان صداوسیما و تولد استودیوهای انیمیشن‌سازی كوچك و بزرگ در گوشه و كنار كشور می‌جهیم و می‌رسیم به اكنون و به این اتفاق مهم.
چرا «بچه‌زرنگ» مهم است؟
 «بچه‌زرنگ» عنوان تازه‌ترین انیمیشن ایران است كه حاصل همكاری شركت انیمیشن‌سازی هنری پویا و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است و برای اولین‌بار تولید صنعتی انیمیشن در ایران با «بچه‌زرنگ» تجربه می‌شود و این یعنی:
«بچه‌زرنگ» به لحاظ كیفی قرار است یك سر و گردن از انیمیشن‌هایی كه تا امروز ساخته شده، بهتر باشد و تردیدی در اكران موفقیت‌‌آمیز آن وجود نداشته‌باشد.
یك قهرمان ایرانی را به كودكان و نوجوانان معرفی كند.
پیش از تولید اثر، مخاطب هدف و چگونگی عرضه فیلم برنامه‌ریزی‌شده‌باشد.
برای اولین اكران، حضور در اولین جشنواره و اكران بین‌المللی فیلم برنامه‌ریزی‌شده‌باشد.
همزمان با تولید انیمیشن، لوازم جانبی ازجمله نوشت‌افزار، پوشاك و اسباب‌بازی مرتبط با آن طراحی‌شده و همزمان با اكران وارد بازار شود.
براساس داستان فیلم و قهرمان‌های آن یك سریال هم تولید شود.
تبلیغات فیلم به‌صورت حساب‌شده و در گام‌های مناسب انجام گرفته‌باشد.
جالب است بدانید كه تمام این اتفاقات درباره انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» پیش‌بینی شده تا این فیلم بتواند طبق همان الگویی به بازار انیمیشن ایران و جهان عرضه شود كه انیمیشن‌های موفق جهان ارائه می‌شوند و درنهایت قهرمان این انیمیشن، بتواند در قلب بچه‌های ایران جایگاهی را به‌دست‌بیاورد كه حالا در اختیار قهرمان‌های دیزنی، پیكسار، دریم‌وركس و دیگر غول‌های انیمیشن‌سازی جهان است.
هنر پویا چه كرده؟
مراكز تولید انیمیشن معمولا به دو صورت فعالیت می‌كنند، یا استودیو هستند و بر اساس سفارش سازمان‌ها و نهادها و شركت‌های دولتی و خصوصی انیمیشن تولید می‌كنند یا شركت انیمیشن‌سازی هستند كه از بخش‌های متنوع توزیع و تولید تشكلی شده و ممكن است یك یا چند استودیوی تولید داشته‌باشند.  هنرپویا یك شركت انیمیشن‌سازی است و تا امروز تنها شركتی است كه به صورت متمركز فیلم سینمایی انیمیشن تولید می‌كند. این شركت در ساخت انیمیشن‌های شاهزاده روم و فیلشاه تجربیات و موفقیت‌هایی به دست آورده كه همه آنها را به میدان آورده و از همكاری و تجربه كانون هم بهره می‌گیرد تا اولین انیمیشن صنعتی ایران را بسازد كه این مشخصات را دارد:
نام: بچه زرنگ
تهیه‌كننده: حامد جعفری
كارگردان: هادی محمدیان
داستان:محسن پسربچه‌ای است كه عاشق ابرقهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌كند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هركس و هر چیزی كمك كند. اما در یك اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود كه از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد به آن حیوان هم كمك كرده و او را به زادگاهش بازگرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شكارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یك ماجرای پیچیده برای محسن است.
مراحل تولید: ساخت این انیمیشن از دو سال پیش آغاز شده و این روزها مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد.
زمان اكران: برنامه‌ریزی‌های اكران نمایش به دلیل شیوع ویروس كرونا با مشكلاتی همراه شده و بعید است در سال ۱۳۹۹ این امر محقق شود.
محصولات جانبی: همزمان با تولید فیلم طراحی و ساخت محصولات جانبی فیلم نیز انجام شده كه شامل نزدیك به ۵۰۰ قلم کالای مرتبط است از جمله اسباب بازی، عروسك، كتاب، نوشت افزار، پوشاك، مواد بهداشتی، لوازم اتاق خواب، تم تولد و…
سریال بچه زرنگ: مانند بسیاری از انیمیشن‌های موفق جهان قرار است برای بچه زرنگ هم یك سریال ۵۲‌قسمتی تولید شود كه هم‌اكنون در مراحل اولیه قرار دارد.
كانون چه كرده؟
 بعد از ماجرای ساخت عروسك‌ بر اساس شخصیت‌های كارتونی در كانون كه ۲۵ تیرماه امسال در مطلبی با عنوان «عروسكا عروسكا كجایین؟‍!» درباره‌اش نوشتیم، تازه‌ترین خبری كه از كانون رسیده، همكاری با دو استودیوی انیمیشن‌سازی و افتتاح این دو استودیو با حضور وزیر آموزش و پرورش است.  صبح روز ١٩ مرداد ١٣٩٩ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و فاضل نظری مدیرعامل كانون، استودیوهای «هنرپویا» و «گنبدكبود» را افتتاح كردند. یكی از این دو استودیو در زمینه تولید انیمیشن سه‌بعدی از بهترین‌هاست و دیگری در زمینه تولید انیمیشن دو بعدی. استقرار آنها در كانون یعنی برنامه‌ریزی برای شتاب گرفتن تولید انیمیشن و البته تكمیل زنجیره شخصیت‌پردازی و توسعه محصولات جنبی انیمیشن‌ها با هدف استمرار ارتباط مخاطبان با قهرمانانی است كه از سوی تولیدكنندگان داخلی خلق می‌شوند.  محمدرضا كریمی‌صارمی، معاون تولید كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان درباره این اقدام كانون به جام‌جم می‌گوید: بعد از ۷۰‌سال تولید حرفه‌ای انیمیشن، وقتش رسیده‌بود كه كانون به تولید اقتصادی و صنعتی هم روی بیاورد. انیمیشن در جهان امروز یك هنر صنعت است و وقتش رسیده‌بود در زمینه ساخت فیلم سینمایی انیمیشنی قدمی برداریم. تجربه موفق شركت انیمیشن هنرپویا كه انیمیشن فیلشاه با فروش ۱۰ میلیاردی را در كارنامه دارد، بهترین فرصت بود كه به تولید صنعتی انیمیشن راه پیدا كنیم.
 بر اساس اظهارات كریمی صارمی، كانون علاوه بر سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی در پروژه بچه زرنگ، امكانات و تجربیاتی دارد كه می‌تواند در اختیار گروه تولید بچه‌زرنگ قرار بدهد؛ از جمله ۱۳۰ سالن نمایش فیلم كه در كنار سینماهای وزارت فرهنگ و ارشاد، امكان فوق‌العاده‌ای برای دیده شدن این اثر فراهم می‌كند.   
همچنین كانون تجربیاتی در زمینه اكران‌های بین‌المللی دارد و یك برند شناخته شده بین‌المللی است كه حضورش در كنار شركت هنر پویا برای اكران‌های بین‌المللی بچه زرنگ و نیز شركت در جشنواره‌های جهانی مفید خواهد بود.  كریمی صارمی با اشاره به ساخت این فیلم و سریالی كه بر اساس آن تولید خواهدشد و همین طور فعال شدن كارگاه ۵۰ ساله استاپ موشن با حضور سه كارگردان، معتقد است كانون این روزها در نقطه ایده‌آل انیمیشن‌سازی قرار دارد.