صادرات دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس سطح به چین و تركیه

صادرات دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس سطح به چین و تركیه

شركت نانومهندسی سطح ژیكان دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس خود را به كشورهای چین و تركیه صادر كرده است. این شركت به‌دنبال مونتاژ این دستگاه در تركیه و عرضه آن به بازارهای این كشور است.
سید فرشید چینی، مدیرعامل این شركت می‌گوید: «علاوه‌بر صادرات این دستگاه به چین و تركیه، رایزنی‌هایی نیز انجام شده كه دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس شركت نانومهندسی سطح ژیكان در تركیه مونتاژ و به بازار این كشور عرضه شود.»
وی می‌افزاید: «استقبال از این دستگاه در داخل كشور قابل توجه بوده و در حال حاضر تقریبا سالی شش تا هفت دستگاه می‌فروشیم. تاكنون ۱۱ دانشگاه داخل كشور از این دستگاه خریداری كرده‌اند و ما به ۴۰ دانشگاه نیز خدمات ارائه كرده‌ایم. دانشگاه امیركبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه بناب و دانشگاه تهران
از جمله دانشگاه‌هایی هستند كه این دستگاه را خریداری كرده‌اند.»
مدیرعامل این مجموعه می‌گوید: «یكی از مزیت‌های این دستگاه الگوریتم
به‌كار رفته در نرم‌افزار آن است. این الگوریتم بسیار قدرتمند و كارا بوده و پیش از این جزئیات مربوط به فناوری آن در قالب مقاله‌ای در نشریات معتبر به چاپ رسیده است. مزیت دیگر این دستگاه، امكان اندازه‌گیری انرژی سطح جامد است. در حال حاضر تنها دو كشور دیگر در جهان (آمریكا و آلمان) دستگاهی برای تعیین انرژی سطح جامد تولید می‌كنند و ما سومین كشور هستیم. از مزیت‌های دیگر این دستگاه می‌توان به قیمت پایین آن اشاره كرد به طوری كه این دستگاه كمتر از نصف قیمت نمونه‌های آمریكایی و آلمانی قیمت دارد».
به زاویه تشكیل‌شده بین خط مماس رسم‌شده از نقطه تماس سه‌فازی و خط تماس مایع و سطح، زاویه تماس گفته می‌شود. این زاویه معیاری از ترشوندگی سطح ارائه می‌دهد. برای اندازه‌گیری زاویه تماس، روش‌های زیادی وجود دارد كه از جمله‌ آنها می‌توان به روش‌های قطره‌ بی‌پایه‌ استاتیك و دینامیك اشاره كرد. با استفاده از دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس می‌توان ترشوندگی سطح را ارزیابی كرد و از كیفیت خواص سطح پوشش‌ها اطمینان حاصل كرد.