ایده‌های فناوری برای تغییر زندگی

ایده‌های فناوری برای تغییر زندگی

بسیاری از اخبار مربوط به فناوری كه در رسانه‌ها می‌بینیم و می‌شنویم، به فناوری‌های پرطرفداری نظیر تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ مربوط می‌شود. اما هر از گاهی، فناوری‌هایی به میدان می‌آید كه می‌تواند زمینه تحولاتی جدی را در زندگی ما رقم بزند. در ادامه ۷ مورد از این فناوری‌ها را بررسی می‌كنیم.

 ربات راهنمای نابینایان
تئا (Theia) یك ربات جدید است كه می‌توان آن را جایگزینی برای سگ‌های ویژه راهنمای نابینایان و كم‌بینایان دانست. این ربات، كارهای مختلفی را كه یك سگ راهنما انجام می‌دهد، تقلید می‌كند. تئا به لطف برخورداری از قابلیت دریافت داده‌های آنی می‌تواند كوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را تعیین كند. این وسیله می‌تواند مسیر درست را در محیط‌های سرباز و نیز سرپوشیده بزرگ (مثل مراكز خرید) به كاربر نابینا یا كم‌بینا اعلام كند. فرآیند عملكردش نیز به این صورت است كه یك بخش متحرك ژیروسكوپی می‌تواند دست كاربر را حركت دهد و با نشان دادن مسیر درست، كاربر را به آن سمت هدایت كند. این كار شباهت زیادی به در دست گرفتن تسمه قلاده سگ راهنما دارد. این ربات می‌تواند داده‌های مختلف آنی آنلاین‌نظیر نقشه، حجم ترافیك (اعم از خودرو و عابر پیاده) و نیز وضعیت جوی را دریافت و پردازش كرده و بهترین مسیر را انتخاب كند.


 پیراهنی برای پایش قلب
چند سال است كه دستبندهای هوشمند ورزشی در بازار در دسترس مشتریان قرار دارند. با وجود این، یكی از اصلی‌ترین مشكلات مربوط به استفاده از این گجت‌ها، تفاوت در نتایج استفاده از آنهاست. محدود بودن سطح تماس دستبندهای هوشمند یكی از اصلی‌ترین دلایل نتایج نه چندان دقیق آنها به‌شمار می‌رود. در این میان، یك شركت نوآور بریتانیایی موفق به گنجاندن سامانه الكتروكاردیوگرام در پارچه شده است. این سامانه كه از آن برای تهیه نوار قلب استفاده می‌شود می‌تواند ضربان قلب و عملكرد آن را ارزیابی كرده و نتایج را از طریق بلوتوث به یك سرور ابری ارسال كند. پس از آن، الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند هر نوع مشكل در عملكرد قلب را از روی این نوار قلب تشخیص دهد. گفتنی است تشخیص سریع این مشكلات در برخی موارد می‌تواند جان‌افراد را نجات دهد.شركت سازنده بر این باور است كه علاوه بر ورزشكاران، بیماران بخش مراقبت‌های ویژه یا كسانی كه دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، می‌توانند از مزایای این لباس جدید بهره‌مند شوند.

 كامیون‌های بدون‌راننده
خودروهای بدون‌ راننده برای بسیاری از ما موضوعی آشناست. با این‌كه احتمالا اخبار زیادی درباره تلاش شركت‌هایی نظیر گوگل و تسلا برای طراحی خودروهای بدون‌ راننده منتشر شده، اما احتمالا پیش از عرضه این خودروها، شاهد به میدان آمدن كامیون‌های بدون راننده باشیم. اما چرا؟ كامیون‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی زمینی محصولات مختلف دارند. از سوی دیگر، دستمزد رانندگان كامیون‌ها هزینه زیادی روی دست شركت‌ها می‌گذارد كه البته در نهایت در قالب افزایش قیمت نهایی محصول نمایان می‌شود. از آنجا كه حذف راننده از كامیون‌ها صرفه اقتصادی زیادی دارد، چند شركت خودروسازی در حال تلاش برای تكمیل این فناوری هستند و از سوی دیگر، شركت‌های حمل‌ونقل نیز به‌شدت از این نوآوری استقبال می‌كنند. البته این روند می‌تواند با مقاومت جدی رانندگان كامیون كه ممكن است كار خود را برای همیشه از دست دهند، روبه‌رو شود. اما آیا این مقاومت می‌تواند مانع پیشرفت فناوری شود؟

 واقعیت مجازی لمسی
پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن موفق به طراحی یك نمونه اولیه از دستگاهی شده‌اند كه می‌تواند واقعیت مجازی را برای لامسه ایجاد كند. در این فناوری، یك بخش منعطف با قابلیت لرزش روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. با لمس این بخش توسط دست، سلول‌های لامسه آن را به عنوان سطحی دارای بافتی متفاوت ارزیابی می‌كنند. 
واقعیت مجازی لمسی می‌تواند كاربردهای مختلفی داشته باشد. كمك به افراد قطع عضو برای تقویت حس لامسه، استفاده در بازی‌های دیجیتال برای افزایش جذابیت برای مخاطب و همچنین استفاده توسط شركت‌ها برای تبلیغ محصول از جمله كاربردهای احتمالی این فناوری هستند.

 ساعت هوشمند با شارژ تعریق بدن
پژوهشگران دانشگاه گلاسكو موفق به طراحی نوعی ابرخازن انعطاف‌پذیر شدند كه می‌تواند انرژی را به جای باتری، در عرق بدن ذخیره كند. این ابرخازن با ۲۰میكرولیتر عرق بدن انسان پرمی‌شود و می‌توان آن را به عنوان باتری تا 4000 بار پر و خالی كرد. بر‌خلاف باتری‌های رایج كه معمولا از مواد سمی در ساخت آنها استفاده می‌شود، این باتری جدید فاقد مواد آلاینده است و در نتیجه، برای محیط‌زیست هم ضرری ندارد. از سوی دیگر، استفاده از آن می‌تواند كاربردهای متعددی داشته باشد. شارژ باتری حین انجام فعالیت‌های ورزشی، حضور در طبیعت یا موقعیت‌های دیگری كه استفاده از شارژر یا پاوربانك چندان هم ساده نیست، اصلی‌ترین مزیت این فناوری به شمار می‌رود.

 اطفای حریق با صدا
آتش‌سوزی جنگلی یكی از مشكلاتی است كه هر سال آسیب‌ زیادی به محیط‌زیست وارد می‌كند. مشكل اینجاست كه بسیاری از شیوه‌های رایج برای اطفای حریق در جنگل‌ها كارایی گسترده‌ای ندارند. تیمی از پژوهشگران، یك شیوه نوین را برای این كار طراحی كردند.  در این شیوه، آتش با استفاده از امواج صوتی خاموش می‌شود.صدا در واقع یك موج طولی است كه می‌تواند انرژی مكانیكی را با خود حمل كند. در این روش، صدا سبب كنار رفتن هوای اطراف آتش و كاهش اكسیژن می‌شود. در صورتی كه صدا با فركانس مشخصی ایجاد شود، می‌تواند آتش را به‌خوبی خاموش كند.

برچسب‌های جدید برای غذا
این روزها تقریبا روی تمام بسته‌های غذایی عرضه‌شده در فروشگاه‌ها، یك برچسب اطلاعات كه بهترین تاریخ مصرف را نشان می‌دهد وجود دارد. مشكل اینجاست كه گاهی، این تاریخ چندان هم دقیق نیست. برای مثال یك ماده غذایی ممكن است كمی‌زودتر از این تاریخ غیرقابل‌استفاده شود. به‌تازگی نوعی برچسب ساخته شده كه می‌تواند غیرقابل‌مصرف بودن ماده غذایی مورد نظر را بهتر نشان دهد. این برچسب در اصل برای نابینایان طراحی شده بود، در ابتدا سطحی صاف دارد، ولی با گذشت زمان به‌تدریج زبر می‌شود. به این ترتیب با لمس كردن این برچسب می‌توان تازگی یا پایان مهلت مصرف ماده غذایی مورد نظر را تشخیص داد.​​​​​​​