مسی و بارسا در پایان خـط

شوک نیمه‌شب به هواداران بارسا

مسی و بارسا در پایان خـط

طی حدود 15 سالی که طرفداران بارسلونا از هر گل، پاس گل یا حرکت ناب تکنیکی لیونل مسی به وجد می‌آمدند، چیزی مثل خوره در وجودشان رسوخ می‌کرد؛ آنها نگران روزی بودند که اعجوبه بخواهد از دنیای فوتبال خداحافظی کند و بازی خداحافظی‌اش در نیوکمپ برگزار شود. با بالارفتن سن مسی، این نگرانی در وجود بارسایی‌ها هر روز بیشتر می‌شد. اما خبری که یکی دو روز اخیر از این باشگاه کاتالانی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، آن چیزی نیست که افراد زیادی فکرش را هم کرده باشند. داغ شکست تحقیرآمیز در لیگ قهرمانان هنوز برای‌شان تازه است که شنیده‌اند مسی به مدیران باشگاه گفته می‌خواهد به عنوان بازیکن آزاد از این تیم برود.
طی این مدت، شایعات و اخبار زیادی در مورد دلیل رفتن مسی از بارسا در رسانه‌ها مطرح شده است. بعضی‌ها می‌گویند آخرین مکالمه رونالد کومان با مسی باعث شده او در تصمیمش برای رفتن از نیوکمپ مصمم‌تر شود. بنا به گفته خبرنگاران اسپانیایی، کومان در این دیدار به مسی گفته است: «در این تیم دیگر کسی امتیاز ویژه نخواهد داشت و تو باید هر کاری می‌کنی برای تیم باشد. من در این مورد انعطاف نشان نمی‌دهم. تو باید فقط به تیم فکر کنی». برخی هم می‌گویند کنارگذاشته شدن لوئیس سوارز که دوست صمیمی مسی است توسط کومان یکی از دلایل رفتن لئو است. اما برای آن که بدانیم مسی چطور به این مرحله رسید که عطای بارسا را به لقایش ببخشد، باید به چند سال قبل برگردیم.

 یک مدیریت ضعیف
حدود پنج سالی می‌شود که جوزپ بارتومئو به عنوان رئیس بارسا انتخاب شده است. از همان روزهای اول به نحوه مدیریت او در این باشگاه انتقاد می‌شد، اما موفقیت در لالیگا باعث می‌شد تا از حجم هجمه‌ها علیه او تا حدودی کاسته شود. اما در این فصل که بارسا به هیچ جامی نرسید و در طول فصل هم روی نیمکتش تغییراتی به وجود آمد، این اختلافات بیش از همیشه شد و حتی صدای اعتراض بازیکنان هم بلند شد.
اواسط فصل بود که رسانه‌های اسپانیایی گزارش دادند یک سایت خبری به طور برنامه‌ریزی شده‌ای علیه بازیکنان مهم بارسا همچون مسی، پیکه و سوارز مطلب انتقادی می‌نویسد. بعد از چند هفته مشخص شد که ردپای بارتومئو در این موضوع کاملا دیده می‌شود. مسی در این مدت و به عنوان کاپیتان بارها به این مساله اشاره کرد که بارسا با این رویه در لالیگا و در لیگ قهرمانان به موفقیت نمی‌رسد؛ گفته‌ای که همین چند هفته پیش به حقیقت پیوست. بعد از شکست سنگین بارسا مقابل بایرن‌مونیخ نیز این اختلافات باز نمایان شد. بارتومئو گفت که آن باخت در واقع نتیجه یک بحران ورزشی است و نه یک بحران مدیریتی؛ خیلی‌ها اینطور برداشت کردند که بارتومئو می‌خواهد با این جملات، مسوولیت نتایج بارسا را بر عهده بازیکنان بیندازد.
بعد از بازی بایرن هم وقتی صدای انتقادها از مدیریت بارسا بلند شد، بارتومئو، کیکه ستین و اریک آبیدال را اخراج کرد، اما هیچ خبری از رفتن خودش نشد. در همان روزها وقتی زمزمه رفتن مسی شنیده شد، آقای رئیس در رسانه‌ها این حرف‌ها را زد: « او می‌خواهد فوتبالش را در همین جا تمام کند. من دائما با مسی و پدرش در ارتباط هستم. او بخش اصلی پروژه ماست». وقتی این حرف‌ها زده شد، خیلی‌ها یاد صحبت‌های جوردی مستر، معاون پیشین بارسا افتادند که در روزهای شایعه‌شدن رفتن نیمار از بارسا گفت: « به شما اطمینان می‌دهم که نیمار 200 درصد در نیوکمپ می‌ماند ». حالا وقتی به مدیریت پنج ساله بارتومئو نگاه می‌شود، به این نکته می‌رسیم که او در این مدت حدود یک میلیارد دلار برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرد، اما هیچ کدام‌شان نتوانستند ذره‌ای جای نیمار را پر کنند.

 یک بند جنجالی
خبری که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند این است که مسی با استناد به یک بند از قراردادش می‌خواهد به عنوان بازیکن آزاد از بارسا برود. در آخرین دور مذاکرات تمدید با مسی که سال گذشته انجام شد، بارتومئو این بند را اضافه کرد که مسی اگر بخواهد از بارسا برود، می‌تواند تا ژوئن 2020 به صورت یکطرفه قراردادش را فسخ کند. خود بارتومئو فکر نمی‌کرد در کمتر از یک سال این بند جنجالی شود.
حالا که مسی می‌خواهد برود، مدیران بارسا می‌گویند مدت زمان استفاده از این بند گذشته و هر تیمی که خواهان این بازیکن است باید رقمی حدود 630 میلیون یورو بپردازد. اما مسی و وکلایش می‌گویند اشاره ژوئن 2020 به پایان فصل بوده که با توجه به تعطیلی لیگ‌ها به دلیل کرونا، این بند به زمان حال موکول شده است.

 مسی در حوالی کجا؟
بعد از اعلام خبر رفتن مسی از بارسا، گمانه‌زنی‌ها در مورد مقصد بعدی او شروع شد. با توجه به دستمزد بالای سالانه او که رقمی حدود 63 میلیون یورو است، فقط چند تیم را می‌توان پیدا کرد که قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای باشند. در این میان گفته می‌شود من‌سیتی و پاری‌سن ژرمن بیش از بقیه دنبال جذب مسی هستند که البته شانس سیتیزن‌ها بیشتر است.
خبری که مارسلو بچلر، خبرنگار سرشناس برزیلی در توییترش اعلام کرد به این گمانه‌زنی قوت بیشتری می‌دهد. او اعلام کرد که مسی می‌خواهد به جمع سیتیزن‌ها برود و در همین راستا نیز چند روز پیش با پپ گواردیولا تماس داشته است. بچلر همان خبرنگار معروفی است که خبر جدایی نیمار و پیوستنش به پاری سن ژرمن و همچنین خبر انتقال کوتینیو به بارسلونا را به عنوان اولین نفر
اعلام کرد.