آیا بایدن پیروز انتخابات آمریکاست؟!

آیا بایدن پیروز انتخابات آمریکاست؟!

اگرچه برخی رسانه‌های آمریکایی از شکست قطعی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر( آبان ) خبر می‌دهند، اما دموکرات‌ها نسبت به نتایج نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی در آمریکا کمی نگران به نظر می‌رسند. نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا، اگرچه از پیشتازی بایدن بر ترامپ در ایالات مهم و خاکستری خبر می‌دهد، اما این نظرسنجی‌ها نمی‌تواند مهر تاییدی بر پیروی قطعی دموکرات‌ها در انتخابات باشد. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مشترک وال استریت ژورنال و شبکه ان‌بی‌سی آمریکا نشان می‌دهد محبوبیت جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در میان افرادی که قصد شرکت در این انتخابات را دارند به ۵۰ درصد رسیده، در حالی که حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، میان مردم این کشور به ۴۱ درصد کاهش یافته است. اما آیا این اختلاف 9 درصدی تضمین‌کننده پیروزی بایدن خواهد بود؟!

یورونیوز در یکی از گزارش‌های خود تاکید کرده است چهار سال پیش نیز همانند این روزها نتایج نظرسنجی‌ها از محبوبیت ۵۰ درصدی نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حکایت داشت و تنها ۴۱ درصد آمریکایی‌ها حامی ترامپ بودند. این پیشتازی هیلاری کلینتون تا روز انتخابات ادامه یافت، ولی موجب پیروزی هیلاری کلینتون نشد. از این رو نظرسنجی‌های اخیر به خودی خود نمی‌تواند سیگنال مثبتی برای بایدن در انتخابات تلقی شود. به‌خصوص آن‌که مناظره‌های انتخاباتی نیز در پیش است. البته نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از نیمی از افرادی که بایدن را به عنوان گزینه خودشان در انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) انتخاب کرده‌اند، تاکید دارند این تصمیم آنها بیشتر از سر مخالفت با ترامپ اتخاذ شده تا مطلوب بودن گزینه دموکرات‌ها.
چهار سال پیش در چنین روزی نتایج نظرسنجی نشریه اکونومیست منتشر شد که نشان می‌داد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، با جلب حمایت ۴۷ درصد مردم آمریکا از رقیب جمهوریخواه خود، دونالد ترامپ که تنها با اقبال ۴۱ درصد واجدان شرایط رای دهی مواجه بود، پیش است.
پنج روز بعد نیز شبکه ان‌بی‌سی از رشد محبوبیت کلینتون خبر داد و اعلام کرد او با جلب ۵۰ درصد آرای مردم از ترامپ که ۴۲ درصد محبوبیت دارد، فاصله گرفته است.
 نیاز سیاسی ترامپ به واکسن کرونا
در چنین شرایطی نیاز ترامپ به اعلام تولید و توزیع گسترده واکسن کرونا روز به روز بیشتر می‌شود.
رئیس‌جمهور  آمریکا تمامی راه‌های منتهی به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را بسته می‌بیند. در حالی که حدود سه ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال زمان باقی مانده است، ترامپ در بیشتر نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی از بایدن عقب افتاده است.
عمق فاجعه برای ترامپ و جمهوریخواهان آنجاست که بایدن در حال هدایت آرام بازی از ایالات خاکستری به سوی ایالات قرمز است. دموکرات‌ها معتقدند اگر بازی را به ایالات قرمز( ایالات جمهوریخواه) بکشانند و حتی بتوانند در یکی از این ایالات پیروز شوند، تیرخلاص را در یک لحظه به ترامپ خواهند زد. مطلوب‌ترین ایالت قرمزی که پیروزی در آن، مترادف با شکست مطلق ترامپ در انتخابات است، تگزاس خواهد بود. اصلی‌ترین دلیل خشم مقامات حزب جمهوریخواه از ترامپ، به کاهش محبوبیت وی در تگزاس باز می‌گردد. ایالت تگزاس دارای ۳۸ رای الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و پس از کالیفرنیا( با ۵۵ رای الکترال)، دومین ایالت پراهمیت در این کشور محسوب می‌شود. آرای این ایالت به صورت سنتی به سود جمهوریخواهان به گردش در آمده است. اما به نظر می‌رسد این بار کمی اوضاع نسبت به ادوار قبلی متفاوت است. نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک نشان داده است ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌های ایالت تگزاس با یکدیگر برابر هستند. اگرآ رای الکترال ایالات تگزاس از دست برود، جمهوریخواهان شاهد فاجعه سختی خواهند بود. در این صورت، علاوه بر شکست در انتخابات، جمهوریخواهان باید سال‌های زیادی را صرف ترمیم وجهه اش میان هواداران سنتی و ناراضی خود کنند. در ایالت جمهوریخواه جورجیا نیز ترامپ با اختلاف یک درصد( 46 دصد به 45 درصد) از رقیب خود عقب افتاده است؛ موضوعی که هضم آن برای جمهوریخواهان به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. در چنین شرایطی ترامپ تنها به یک گزینه، یعنی تولید واکسن کرونا و تبلیغ انتخاباتی حول آن می‌اندیشد! شاید این تنها راهکار رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر معادلات انتخاباتی باشد، هر چند برخی اطرافیان ترامپ نسبت به این موضوع خوشبین نیستند.