اختراع  «نورالینك» رابط مغز و رایانه

اختراع جدید «نورالینك» می‌تواند ارتباط مغز و رایانه را ممكن كند

اختراع «نورالینك» رابط مغز و رایانه

اگر هنوز با گجت‌های پوشیدنی كنار نیامده‌اید و بستن یك ساعت هوشمند یا دستبند ورزشی برایتان سخت است، باید بدانید تا چند سال دیگر نسل جدید این ابزارها یعنی گجت‌های كاشتنی (implant) از راه خواهند رسید. گجت‌هایی كه با یك عمل جراحی در بدن شما كاشته می‌شوند و جای بسیاری از ابزارهای امروزی را پر خواهند كرد. اما دنیا می‌تواند از این هم عجیب‌تر باشد؛ فرض كنید با تراشه‌ای كه در مغزتان كار گذاشته شده‌است، بتوانید بدون حرف زدن یا نوشتن، با دیگران ارتباط برقرار كنید یا با مغزتان به رایانه اتصال پیدا كرده و ابزارهای هوشمند و الكترونیك را فقط با فكر كردن كنترل كنید. خیلی تخیلی و سینمایی شد؟ شاید این‌طور به نظر برسد، ولی باید بدانید رابط مغز و رایانه شركت نورالینك یك قدم بسیار بزرگ در این راه برداشته است. اگر موضوع برایتان جذاب شده، ادامه این گزارش را از دست ندهید.

   خداحافظی با معلولیت‌ها و نارسایی‌های مغزی
اگر نگاهی به كارنامه ایلان ماسك و شركت‌های مختلف او بیندازید، متوجه می‌شوید كه یكی از كم‌بازده‌ترین و كندترین شركت‌های این میلیاردر بلندپرواز همین شركت نوروساینسش یا همان نورالینك است. اما با توجه به دستاوردی كه ایلان ماسك هفته پیش از آن رونمایی كرد، می‌توان گفت این صبر چندان هم بی‌ارزش نبوده و قرار است كارهای بزرگی را امكان‌پذیر كند. چیزی كه ایلان ماسك از آن رونمایی كرد یك واسط مغز و رایانه است كه با قرارگیری در حفره‌ای در جمجمه، امكان ارتباط مغز با رایانه را ممكن می‌كند. این تراشه كه در حال حاضر در جمجمه یك خوك كار گذاشته شده است، به وسیله ۱۰۲۴‌الكترود باریك كه در مغز فرو می‌روند با حسگرهای مغزی ارتباط برقرار می‌كند و سپس به كمك بلوتوث، اطلاعات را به بیرون 
انتقال می‌دهد.
با وجود این‌كه، نورالینك در مراحل ابتدایی است، اما باز هم یك حركت انقلابی محسوب می‌شود. در صورتی كه نورالینك بتواند اطلاعات مغز را دریافت و به رایانه ارسال كند، می‌تواند در زمینه پزشكی یك راه‌حل بزرگ باشد. نورالینك می‌تواند نارسایی‌های عصبی را برطرف كند. فرض كنید در اختلالات نخاعی، كاشته مغزی، اطلاعات را از مغز دریافت كرده و به كاشته دوم كه در عضو حركتی كار گذاشته شده ارسال كند. این ارتباط نورونی می‌تواند معلولیت‌های حركتی را برطرف كند. همچنین ایلان ماسك ادعا كرده این اختراع می‌تواند نارسایی‌های مغزی دیگر مانند مشكلات بینایی و شنوایی را برطرف كرده و بیماری‌هایی مانند پاركینسون، افسردگی و حتی آلزایمر را هم درمان كند.
   رویای ساخت ابرانسان 
بلندپروازی‌های ماسك و نورالینك به اینجا ختم نمی‌شود. با وجود این‌كه این شركت، مجوز محصول پزشكی نوآورانه خود را از سازمان غذا و داروی آمریكا اخذ كرده و قرار است در زمینه پزشكی استفاده شود، اما دایره رویاپردازی‌های این شركت به پزشكی محدود نمی‌شود. یكی از اهداف نورالینك، امكان ارتباط مغزی دو انسان با یكدیگر یا همان تله‌پاتی ذهنی است. یعنی دو انسان بدون حرف زدن یا نوشتن و فقط با ارتباط ذهنی با یكدیگر اطلاعات رد و بدل كنند. 
البته چنین چیزی بسیار دور از تصور است. حتی اگر فرض كنیم نورالینك به این سطح از توانایی برای استخراج اطلاعات به مغز برسد، هنوز هم به یك رابط سوم برای ارتباط با انسان دوم نیاز دارد. یعنی اطلاعات یك‌بار باید به یك رایانه و سپس به مقصد ارسال شود. از طرف دیگر، مغز انسان مانند یك پیام‌رسان عمل نمی‌كند. سرعت تصمیمات و پیام‌های ارسالی از طرف مغز به تارهای صوتی و عضلات زبان، آن‌قدر زیاد و خارج از تصور است كه نمی‌توان آن را به یك رشته پیام، ترجمه و برای طرف مقابل ارسال كرد. 
همچنین نورالینك به دنبال این است كه امكان دیدن امواج فروسرخ، فرابنفش و پرتوهای ایكس را هم به انسان بدهد تا ساخت ابرانسان فیلم‌های علمی ــ تخیلی را به واقعیت تبدیل كند؛ هدفی كه به نظر مثل تیر زدن به ماه می‌ماند.  نورالینك می‌تواند عمل پیوند عضو را هم متحول كند. بازوها و اندام رباتیك پیوندی می‌تواند عملكرد بسیار بهتری پیدا كرده و دریافت‌كننده عضو پیوندی با پیام‌هایی كه از مغزش ارسال می‌كند، این اندام را كنترل كند. 
   آماده برای جنگ ربات‌ها
نورالینك می‌تواند كمك زیادی به شناخت بهتر عملكرد مغز و نحوه تحلیل اطلاعات توسط آن كند و چنین شناختی به پیشرفت هوش مصنوعی می‌انجامد. هرچه هوش مصنوعی عملكرد نزدیك‌تری به مغز انسان پیدا كند، می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد. اگر تئوری توطئه قیام ربات‌ها و جنگ میان انسان و هوش مصنوعی را جدی بگیریم، نورالینك می‌تواند یك تهدید برای نسل بشر باشد. دریچه‌ای برای هوش مصنوعی كه راهش را به مغز انسان باز كند. اما اگر خوشبین باشیم، می‌توانیم طور دیگری به ماجرا نگاه كنیم. در واقع نورالینك می‌تواند راه ارتباطی بین هوش مصنوعی و مغز انسان باشد. جایی كه مغز بتواند بدون واسطه و به‌طور مستقیم با هوش مصنوعی ارتباط برقرار و حتی آن را كنترل كند و شاید بتواند جلوی جنگ ربات‌ها با انسان‌ها را هم بگیرد!

كیلومترها فاصله تا استفاده تجاری
بیایید كمی از آسمان فاصله بگیریم و به زمین برگردیم. یعنی همین امروز و نگاهی بیندازیم به چیزی كه تا همین حالا نورالینك موفق به انجام آن شده است. همان‌طور كه گفتیم نورالینك به‌طور آزمایشی روی یك خوك به كار رفته و به آن قسمت از مغز كه اطلاعات ارسالی از پوزه حیوان را دریافت می‌كند، اتصال پیدا كرده است. زمانی كه خوك غذا می‌خورد یا از پوزه‌اش برای شناسایی مواد غذایی استفاده می‌كند، نورالینك، اطلاعاتی از مغز دریافت می‌كند. پس می‌توان گفت از تئوری تا عمل فاصله زیادی است و به هیچ عنوان نمی‌توان زمانی برای دستیابی به آن متصور شد. البته با توجه به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های پیش روی نورالینك، آزمایش‌های انسانی تا پایان سال امكان‌پذیر می‌شود و می‌تواند تحقیقات نورالینك را وارد مرحله جدیدی كند.  اما برای كاشتن این رابط، نورالینك قدم‌های خوبی برداشته است. بنابر خبرهای منتشر شده، نورالینك در حال توسعه یك ربات جراح است كه عمل جراحی كاشت در مغز از جمله شكافتن سر، تراشیدن استخوان جمجمه، رساندن سیم‌ها به بخش‌های داخلی مغز و همچنین بخیه سر را انجام دهد، آن هم بدون این‌كه قطره‌ای خون ریخته شود! اما نكته خنده‌دار ماجرا، این است كه شما در صورتی كه از این كاشته استفاده كنید، باید ساعتی از روز، خودتان را به شارژ بزنید! چراكه این محصول به شكل بی‌سیم و از طریق پوست سر شارژ می‌شود​​​​​​​