اعلام جـرم علیـه قانون

دولت آمریکا در اقدامی جنجالی، قاضی ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کرد

اعلام جـرم علیـه قانون

اقدام اخیر دولت آمریکا در تحریم قاضی ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، منجر به خشم و نارضایتی حقوقدانان و سازمان‌های بین‌المللی شده‌است. این اقدام بی‌سابقه در حالی صورت گرفته‌است که مقامات کاخ سفید، دیگر سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و ... را طی سال‌های اخیر، مورد تحریم قرار داده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، فاتو بنسوده را مورد تحریم قرار داد. دولت آمریکا، پیش از این، تهدید کرده‌بود که مسؤولان دیوان کیفری بین‌المللی، از جمله فاتو بنسوده، دادستان ارشد این دیوان را تحریم خواهد کرد. دیوان کیفری بین‌المللی، در واکنش به اقدام بی‌سابقه آمریکا، تحریم مقامات ارشد این نهاد قضایی بین‌المللی را نقض جدی عدالت و حاکمیت قانون برشمرد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، درباره تحریم یکی از مسؤولان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، با تاکید بر این‌که «امروز ما حرف‌مان را به اجرا درمی‌آوریم»، گفت: متاسفانه دیوان کیفری بین‌المللی به پیگرد نظامیان آمریکایی‌ها ادامه داده‌است.
مایک پمپئو، در حالی‌که تصمیم بی‌سابقه دولت آمریکا مبنی بر تحریم مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را اعلام کرد، یادآور شد: لازم بود این تصمیم از مرحله حرف به عمل درآید.
 نظامیان خاطی آمریکا نباید مورد پیگرد قرار گیرند
چنان‌که رادیو فرانسه گزارش داده است، رئیس سیاست خارجی آمریکا، با بیان این‌که ایالات متحده آمریکا هرگز معاهده رم را امضا نکرده است، گفت: واشنگتن دیگر تلاش‌های غیرمشروع برای پیگرد قضایی نظامیان آمریکایی را تحمل نمی‌کند.
دیوان کیفری بین‌المللی بر مبنای اساسنامه رم در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. اغلب به این اساسنامه، معاهده رم گفته می‌شود. این معاهده اول نوامبر ۲۰۰۲ به تصویب رسید، اما تا نوامبر ۲۰۱۹ تنها ۱۲۳ کشور معاهده رم را که مبنای تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی است، امضا کردند. هدف از تاسیس دیوان کیفری بین‌المللی، تاسیس نهادی قضایی بود تا به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در نقاط گوناگون جهان رسیدگی کند. بر اساس فهرست تحریمی که از سوی ایالات متحده آمریکا منتشر شده است، علاوه بر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، فاکیسو موچوچوکو، رئیس بخش دادرسی این دیوان را نیز تحت تحریم قرار گرفته است.
 تحریم اقتصادی دیوان لاهه
علاوه بر تحریم اشخاص، این نهاد قضایی بین‌المللی از سوی آمریکا هدف تحریم اقتصادی نیز قرار گرفت. به گفته مایک پمپئو، هر فرد یا مجموعه‌ای که به افراد تحت تحریم کمک مادی کند نیز تحریم خواهد شد. پیش از این، در ماه آوریل، ایالات متحده آمریکا از اعطای ویزای ورود آمریکا به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خودداری کرده بود.
بر اساس تحریم ایالات متحده آمریکا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی همراه رئیس بخش دادرسی این دیوان از دسترسی به نظام بانکی آمریکا محروم شدند و تمامی اموال احتمالی آنها در ایالات متحده آمریکا توقیف خواهد شد.
 جرم دیوان کیفری از دید ترامپ
دولت دونالد ترامپ، در ماه ژوئن، دیوان کیفری بین‌المللی را به اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا تهدید کرده بود. دیوان کیفری بین‌المللی، هم اکنون در حال تحقیق درباره نیروهای آمریکایی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، درباره جرایم احتمالی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان است. همچنین، ایالات متحده آمریکا، همواره تحقیقات قضایی مشابهی که رژیم‌صهیونیستی را در مورد پرونده فلسطینیان هدف قرار می‌دهد، محکوم می‌کند. تحریم مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، در فاصله کوتاهی از زمان دیدار مایک پمپئو، رئیس سیاست خارجی آمریکا از رژیم اشغالگر قدس اعمال شده است.
 انتقاد شدید اتحادیه اروپا از کاخ‌سفید
اتحادیه اروپا و فرانسه تصمیم آمریکا در تحریم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی کیفری را غیرقابل قبول خوانده‌اند.
جوزف بورل، هماهنگ‌کننده سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه کوتاهی تحریم‌های آمریکا علیه مقام‌های ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری را مورد انتقاد قرار داد. او در این بیانیه تحریم‌های آمریکا را غیرقابل قبول و اقداماتی بی‌سابقه توصیف کرد و از دولت ترامپ خواست در مواضعش تجدیدنظر کند.
همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم تصمیم آمریکا را ضربه‌ای سخت به دادگاه، چندجانبه‌گرایی و استقلال نهادهای بین‌المللی توصیف کرده و از آمریکا خواسته است تحریم‌ها علیه دادستان کل و دیگر عضو دادگاه بین‌المللی کیفری را لغو کند.
 جنایات هولناک آمریکا در افغانستان
حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان، منجر به کشتار، جراحت و آوارگی میلیون‌ها نفر از جمله ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه در این کشور شده است.
تنها یکی از جنایات نیروهای آمریکایی، استفاده از سلاح‌های پرتوزا و حاوی مواد رادیو اکتیو در افغانستان بوده است. متخصصان پس از مشاهده کثرت نقص‌های جدی در کودکان افغانستانی بعد از تولد، افزایش انواع دیابت، مرگ افراد بدون هیچ‌گونه علائم فیزیکی ناشی از جراحت، ذوب شدن پرندگان روی درختان و … متوجه شده‌اند این موارد تنها در صورت استعمال و استنشاق اورانیوم ضعیف شده امکان‌پذیر است.
 تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد قرار‌گرفتن در معرض اورانیوم ضعیف‌شده موجب آسیب‌های ژنتیک، نقص‌های مادرزادی، سرطان، انواع دیابت، آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن و سایر بیماری‌های جدی می‌شود که متاسفانه مردم افغانستان مبتلا به این جنایات آمریکا هم شده‌اند.
مدارک و شواهد نشان می‌دهد آمریکا اواخر سال ۲۰۰۱( زمان آغاز اشغال افغانستان ) از مقادیر زیادی مهمات ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف‌شده در افغانستان استفاده کرده است که نظامیان آمریکایی هنوز هم از این مهمات استفاده می‌کنند.