نكات مهم در واكسیناسیون آنفلوآنزا

نكات مهم در واكسیناسیون آنفلوآنزا

با نزدیك شدن فصل سرما، یكی از مهم‌ترین سوالات عموم از پزشكان این است كه آیا تزریق واكسن آنفلوآنزا لازم است؟ امسال با شیوع كووید-۱۹، این پرسش بیش از پیش ذهن‌ها را مشغول كرده است.  متاسفانه به احتمال زیاد در پاییز و زمستان امسال، با همزمانی شیوع كروناویروس و ویروس آنفلوآنزا، سیستم بهداشت و درمان با مشكلات مضاعفی مواجه خواهد شد؛ تا زمان نگارش این متن، پیشگیری از كووید-۱۹ جز با رعایت موازین بهداشتی مانند شست‌وشوی مكرر دست‌ها، استفاده از ماسك و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مقدور نیست. این در حالی است كه برای در امان ماندن از آنفلوآنزا، علاوه‌بر اقدامات فوق، هر سال واكسنی متناسب با گونه‌های ویروس شایع تولید می‌شود. این نكته اهمیت ایمن‌سازی علیه آنفلوآنزا را دوچندان می‌كند.
البته باید در نظر داشت معیارهای توصیه و تجویز این واكسن با سال‌های قبل تفاوتی نكرده است و كماكان برای افراد بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری‌های مزمن (قلبی، ریوی، عصبی، خونی، متابولیك، كبدی و كلیوی)، دیابت قندی، مصرف‌كنندگان داروهای تضغیف‌كننده سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان، موارد پیوند اعضا، مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی، بانوان باردار، افراد با چاقی مفرط، كودكان با سن شش ماه تا پنج سال، افرادی كه در مراكز نگهداری طولانی‌مدت (مانند خانه سالمندان) اقامت دارند و شاغلان در مراكز درمانی به صورت تزریق سالانه توصیه می‌شود. در كودكانی كه كمتر از ۹ سال دارند و برای اولین بار علیه آنفلوآنزا واكسینه می‌گردند، تجویز دو دوز واكسن با فاصله چهار هفته توصیه می‌شود. بهترین زمان تزریق این واكسن، اواخر شهریور و ابتدای مهر است و البته تا پایان زمستان ‌می‌توان واكسن را استفاده كرد. ولی باید توجه داشت برای ایجاد ایمنی ناشی از واكسن، حدود دو هفته زمان نیاز است.
در انتها یادآوری این نكته مهم است كه واكسیناسیون ضد آنفلوآنزا حداكثر ۶۰ درصد پاسخ ایمنی مورد انتظار را ایجاد می‌كند. بنابراین كسانی كه این واكسن را استفاده می‌كنند، كماكان باید برای حفظ سلامت خود اصول بهداشتی را رعایت كنند.