باران، تالش را زیر آب برد

گزارش جام‌جم از مناطق سیل‌زده گیلان

باران، تالش را زیر آب برد

بازهم بارش باران حادثه‌ساز شد. شدت باران بی‌سابقه در تالش خسارات زیادی به ابنیه، زمین‌های كشاورزی و زیرساخت‌های این شهرستان وارد كرد و شیرینی روزهای آخر تابستان را به كام مردم تالش تلخ كرد.
بارش شدید باران كه از بامداد یکشنبه در تالش آغاز شد، موجب جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارت به بخش‌هایی از مناطق شهری و روستایی شد. این سیل باعث تخریب منازل و پل‌های ارتباطی چند روستا شد و آب، برق و گاز برخی مناطق مختلف روستایی و شهری این شهرستان را قطع كرد.
 با وجود فروكش كردن باران، هنوز برق و گاز مردم برخی از شهرها و روستاهای تالش وصل نشده است. تصاویر منتشر شده از سیل تالش و تخریب پل اصلی آن، نشان‌دهنده عمق فاجعه و خسارت است. باوجود قطع بارندگی هنوز از حجم آبگرفتگی‌ها كم نشده و افراد زیادی به‌ویژه در مناطق روستایی، در خطر قرار دارند.
مهدی بیرامی از شهروندان تالشی می‌گوید: از بامداد یکشنبه باران شروع به باریدن گرفت و در اوایل یكشنبه با شدت بیشتری بارید. پس از وقوع این باران سیل‌آسا پل عابرپیاده كه در كنار پل بزرگ تالش قرار داشت، زیر آب رفت و اثری از آن نیست. در حال حاضر مردم مجبور هستند از پلی كه مخصوص عبور خودرو است، برای تردد استفاده كنند.
وی كه خود از شاهدان این باران سیل‌آسا در تالش است، ادامه داد: حجم آب به حدی بود كه پارك پدر، در مجاورت پل بزرگ تالش، آسیب جدی دید و چیزی از این پارك باقی نمانده است.
بیرامی افزود: چندین روستا به صورت جدی با وقوع این سیل آسیب دیده و برق و گاز آنها قطع است. به علت حجم بالای آب نیروهای امدادی و كمك‌رسان نمی‌توانند از ماشین‌آلاتی مثل لودر استفاده کنند؛ چراکه به محض ورود لودر به داخل آب، احتمال واژگونی آن وجود دارد. در حال حاضر به علت مسدودی جاده كمربندی، تردد از داخل شهر صورت می‌پذیرد و ترافیك و مشكلات زیادی برای شهروندان به وجود آمده است.
باران بی‌سابقه
امیر مرادی، مدیركل مدیریت بحران گیلان هم با اشاره به باران بی‌سابقه در شهرستان تالش، از تخریب پل اصلی تالش خبر داد و به جام‌جم گفت: در حال حاضر شهر تالش، چوبر، اسالم، هشتپر، جوكندان و خرجگیل دچار سیل‌زدگی شده و آب‌بندان شهر تالش نیز دچار آبگرفتگی شده است. در محور اسالم به خلخال نیز با ریزش كوه مواجه شده‌ایم.
وی با بیان این‌كه بارندگی‌ها از ساعت 1 بامداد تا ساعت پنج صبح یکشنبه ادامه داشت، افزود: طی این مدت بیش از ۲۵۰ میلی‌متر باران فقط در شهرستان تالش به ثبت رسیده كه در طی چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری گیلان از اعلام هشدار نارنجی به مسؤولان شهرستان تالش و دهیاری‌های این مناطق طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های اداره‌كل هواشناسی استان مبنی بر بارش باران و احتمال آبگرفتگی، تمامی دستگاه‌ها درحالت آماده‌باش بوده و جلسه‌ای به همین منظور در مركز مدیریت بحران فرمانداری تالش برگزار شد.
مرادی با بیا این‌كه سیل به بیش از ۸۰ درصد خانه‌های روستایی خسارت وارد كرده است، گفت: این حجم باران علاوه‌بر قطع راه‌های روستایی تالش، آب، برق و گاز را نیز قطع كرده است و تعدادی از منازل مسكونی دچار خسارت شده‌اند. پیش‌بینی ما از میزان ‌خسارت بیش از یك میلیارد تومان است كه البته باید كارشناسان میزان دقیق خسارات را بررسی كنند.