شبکه شاد و توجیهات شاذ

شبکه شاد و توجیهات شاذ

حسین حق‌وردی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات


نرم‌افزار «شاد» در شرایطی طراحی شد که کشورمان به‌تازگی با مشکلات اضطراری ناشی از همه‌گیری کرونا مواجه شده بود. پیش از طراحی این نرم‌افزار نیز هیچ تجربه‌ای از آموزش مجازی با این گستره وسیع مخاطب در کشور وجود نداشت و به همین دلیل، بخشی از مشکلات شاد را در ماه‌های اول عرضه آن می‌توانستیم طبیعی بدانیم اما اکنون‌که بیش از دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، هنوز هم بسیاری از معلم‌ها، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نسبت به نحوه عملکرد این نرم‌افزار اعتراض دارند و از کند بودن و قطع و وصل گهگاهی این نرم‌افزار گله می‌کنند. این در حالی است که مدارس کشور بیش از دو ماه تعطیل بود و بخش زیادی از مخاطبان شاد از معلم‌ها گرفته تا دانش‌آموزان استفاده خاصی از نرم‌افزار شاد نداشتند و این زمان، فرصت خوبی برای مسؤولان وزارت آموزش‌وپرورش بود که از طراحان این نرم‌افزار بخواهند مشکلات آن را به‌سرعت رفع کنند، اما ظاهرا مدیران وزارتخانه با این بهانه که برایشان مشخص نبود چه مقدار از آموزش‌ها قرار است به بستر فضای مجازی منتقل شود، از فرصت مناسب تعطیلات تابستانه به‌خوبی استفاده نکردند و هنوز بخش زیادی از مشکلات شاد به قوت خود باقی است. البته این حرف‌ها همگی نوعی توجیه به نظر می‌رسد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه وجود داشت، امروز نباید شاهد چنین مشکلاتی در این نرم‌افزار می‌بودیم.
حالا هم مدیران وزارت آموزش‌وپرورش هرچه بخواهند رفع عیوب شاد را به تأخیر بیندازند، زمان را بیشتر از دست می‌دهند و ممکن است تعداد بیشتری از معلمان و دانش‌آموزان به‌طور کامل نسبت به این نرم‌افزار ناامید شوند و آموزش‌های مجازی خود را به بسترهای نرم‌افزاری دیگر انتقال دهند. این در حالی است که وزارت آموزش‌وپرورش برای طراحی نرم‌افزار شاد، مبلغ کلانی را هزینه کرده است و اگر اشکالات این نرم‌افزار باعث سوق دادن بیشتر دانش‌آموزان به پیام‌رسان‌های خارجی شود در آن صورت، کودکان و نوجوانان بیشتری درگیر آسیب‌های فضای مجازی خواهند شد و به این شکل، نرم‌افزار شاد، حکم گل به خودی را پیدا می‌کند.
بنابراین مسؤولان وزارت آموزش‌وپرورش باید هرچه زودتر به کمک مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته با تکیه‌بر دانش بومی این حوزه، مشکلات شاد را برطرف کنند تا معلم‌ها و دانش‌آموزان به‌صورت گسترده‌تر بتوانند در بستر این نرم‌افزار به آموزش و یادگیری مطالب درسی در فضای مجازی بپردازند. البته با توجه به وعده‌های مسؤولان وزارت آموزش‌وپرورش به نمایندگان مجلس امیدواریم اشکالات نرم‌افزار شاد هرچه زودتر برطرف شود و ما نیز در مجلس پیگیر این مسأله خواهیم بود.