نیمه‌های پنهان جنگ

نیمه‌های پنهان جنگ


 یگان جنگ الکترونیک سپاه پاسداران یکی از واحدهای مهم و تأثیرگذار در صحنه نبرد در دوران دفاع مقدس به شمار می‌آمد. نیروهای این یگان با تلاش بی‏‌وقفه، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را عمدتا از طریق استراق سمع مکالمات از خط مقدم تا عمق خاک عراق و حتی درون بغداد رصد می‌کرد و جمع‌بندی اخبار و تحلیل‌های خود را از اقدامات فعلی و بعدی آنان برای تصمیم‌گیری صحیح در اختیار فرماندهان قرار می‌دادند. سیستم شنود ایران در واقع گوش شنوای فرماندهی ما در اردوگاه دشمن بود.
یگان جنگال ایران از زمان شکل‌گیری با نام علی اسحاقی شناخته می‌شد؛ نامی که در مکالمات بی‌سیمی فرماندهان در عملیات‌ عموما مفهوم شنود یا جنگ الکترونیک را به ذهن متبادر می‌کرد. شاید برای همین است که یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها درباره جنگ الکترونیک، با عنوان «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت علی اسحاقی» به چاپ رسیده است. یدا... ایزدی، نویسنده کتاب می‌گوید علی اسحاقی پدر و بنیان‌گذار حوزه شنود و جنگ الکترونیک در نیروهای نظامی ایران است. از قرار معلوم، علی اسحاقی نامی آشنا برای فرماندهان جنگ ایران و عراق بوده است؛ آنقدر که «واحد شنود» یا جنگ الکترونیک در دوران دفاع مقدس با نام او گره ‌خورده است. ظاهرا جرقه شکل‌گیری واحد شنود از به غنیمت گرفتن بی‌سیم روشن عراقی‌ها در منطقه دارخوین زده شد، ماجرایی که اسحاقی در آن نقش مهمی را ایفا کرد.
از جمله مأموریت‌های جنگ الکترونیک در دوره دفاع مقدس رصد کردن فعالیت‌های ارتش عراق از خط مقدم نبرد تا بغداد بود. عملکرد موفق واحد شنود در عملیات فتح‌المبین هم سبب شد تا این واحد نوپا با نام یگان جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند. ایزدی شنود و جنگ الکترونیک در ساختار سازمان‌های نظامی را یکی از روش‌های مبارزه در جنگ می‌داند و تاکید دارد که در جنگ ایران و عراق نیز یگان جنگال سپاه موفقیت‌های بسیاری را در زمینه شنود به ثبت رساند.
کتاب «مخابرات به روایت مهدی شیرانی‌نژاد» که به کوشش یحیی نیازی گردآوری شده نیز یکی دیگر از منابع مهم درباره تاثیر جنگ الکترونیک بر دفاع مقدس ایران است. در واقع، در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همه اقشار و صنوف با تمام توان خود در برابر دشمن تا بن‌دندان مسلح مقاومت کردند تا پای جان در کنار سرزمین و ملت خود ایستادند. در این میان، واحد مخابرات سپاه هم به‌عنوان شبکه ارتباطی بخش‌های مختلف سازمان رزم سپاه پاسداران در دوران جنگ نقش ویژه‌ای را ایفا کرده است. در این کتاب، سردار مهدی شیرانی‌نژاد که به‌عنوان جانشین واحد مخابرات در دوران دفاع مقدس فعالیت می‌کرد، درباره نقش مخابرات و جنگ الکترونیک در عملیات مرصاد توضیح داده و مشاهدات و تجربیاتش را از شکل‌گیری، توسعه، تجهیز و ماموریت‌های ویژه یکی از مهم‌ترین یگان‌های سپاه پاسداران در سال‌های جنگ روایت کرده است.