«چند درجه» هیجان

گفت‌وگو با تهیه‌كننده‌ و كارگردان مسابقه‌ای كه قرار است بیش از 30 رشته ورزشی مهیج را به مخاطبان معرفی كند

«چند درجه» هیجان

سومین فصل از برنامه چند درجه در دست تولید است و تا‌كنون 35 درصد از آن مقابل دوربین رفته و مونتاژ آن همزمان دارد انجام می‌شود. این برنامه سال 94 برای اولین‌بار پخش شد و تهیه‌كنندگی آن را از همان ابتدا غلامرضا بختیاری به‌عهده داشت؛ «چند درجه» جدید را هم او تهیه می‌كند و كارگردانی را كنار امید خسروی جلو می‌برد. با بختیاری گپ زدیم و او درباره تفاوت‌های این سری از برنامه برایمان گفت و توضیح داد در فصل تازه چند درجه بیشتر به دنبال آن است كه رشته‌های ورزشی مهیج را معرفی و ترویج كند و بگوید این‌گونه رشته‌ها آنچنان كه برخی گمان می‌كنند گران و دور از دسترس نیستند، بلكه قابلیت اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد برای جوانان را هم دارند. جزئیات بیشتر از این برنامه 52 قسمتی كه در قسمت‌های 40دقیقه‌ای روی آنتن شبكه نسیم خواهد رفت در این گزارش آمده است.

«چند درجه» چه بخش‌هایی دارد؟
دو فصل قبلی برنامه به تجربه رشته‌های هیجان‌انگیز اختصاص داشت و در این فصل مسابقات ورزش‌های مهیج برگزار می‌شود. بخش‌های فصل سوم برنامه به گفته غلامرضا بختیاری، تهیه‌كننده و كارگردان آن شامل نحوه شركت، قوانین و مقررات و داوری این رشته‌هاست. او همچنین به جام‌جم می‌گوید: سه بازیگر داریم كه سعی می‌كنند در مسابقات شركت كنند. یكی از آنها به دلیل اضافه وزن، كمتر می‌تواند شركت كند و دو نفرشان هم تحت آموزش قرار می‌گیرند. علاوه‌بر آن گفت‌وگو با ورزشكاران را داریم و تاریخچه هر ورزش‌، مسابقات جهانی و آسیایی و رقابت‌هایی كه ایران در آن مقام آورده است را بررسی می‎كنیم. بعد ورزشكاران هر رشته به رقابت می‌پردازند و در نهایت برندگان مشخص می‌شود.



از زیر دریا تا فراز آسمان
همه رشته‌هایی كه چند درجه به‌دنبال معرفی و نمایش آنهاست، جزو ورزش‌های هیجان‌انگیز هستند و به گفته بختیاری از آنجا كه تعداد این رشته‌ها خیلی زیاد نیست، تقریبا همه آنها برای نشان داده شدن در برنامه، انتخاب شدند. این مسابقه حدود ۳۰ تا ۳۵ رشته ورزشی و هیجان‌انگیز از جمله پاراگلایدر، غواصی، پاراموتور، سقوط آزاد، فلای بورد، كایت بورد، موتور كراس، دوچرخه‌سواری تریال و... را به مخاطبان به‌ویژه نسل جوان معرفی می‌كند.
بختیاری كه سال‌هاست غواصی كار می‌كند و خیلی رشته‌ها مثل پاراگلایدر و... را تجربه كرده، تهیه‌كنندگی این برنامه را از فصل نخست به‌عهده داشته است. او درباره آغاز ساخت چند درجه می‌گوید: ما در تلویزیون بخش هیجانی نداشتیم. در شبكه نسیم بخش مهیج فقط به‌‌عهده تامین برنامه و آثار خارجی بوده است. این موضوع را بررسی كردیم و دیدیم مردم نمی‌دانند خیلی از این رشته‌ها مثل وینگسوت در كشور وجود دارد و انجام می‌شود. برای معرفی بیشتر این رشته‌ها ساخت برنامه را پیگیری كردیم.


ورزش‌های درآمدزا
اسم ورزش‌های هیجان‌انگیزی چون پاراگلایدر، غواصی، فلای بورد و... كه به میان می‌آید عده‌ای فكر می‌كنند فعالیت در این رشته‌ها متعلق به از ما بهتران است و حتما باید جیب پر پولی برای انجام دادنش داشته باشی. تهیه‌كننده چند درجه اما بر این باور نیست و هدف فصل جدید برنامه‌اش را تغییر این نوع تفكر بیان می‌كند. بختیاری می‌گوید: مردم وقتی بسیاری از این رشته‌ها را در تلویزیون می‌بینند، فكر می‌كنند خیلی لاكچری و گران هستند. مردم بیشتر این رشته‌ها را در میان برنامه‌ها و تصاویری كه مربوط به كشورهای دیگر است می‌بینند و به همین خاطر گمان می‌كنند هزینه انجام چنین ورزش‌هایی بالا است و از پسش برنمی‌آیند. در صورتی كه چنین نیست و نسبت به سطح درآمد افراد كاملا قابلیت دسترسی دارد. در واقع با هزینه بسیار كم می‌توانند این رشته‌ها را تجربه كنند و اكثرشان درآمدزا هستند. ما در برنامه تمام این رشته‌ها را از بعد درآمدزایی برای جوانان بررسی و معرفی می‌كنیم. مثلا شاید بعضی‌ها ندانند می‌توانیم با 3000 یورو وسایل رشته پاراگلایدر را بخریم. در حالی‌كه وقتی به یك جوان می‌گویی اولین شغلی كه به نظرت می‌آید، چیست؟ می‌گوید اسنپ. برای چنین شغلی باید ماشین داشته باشد كه به حداقل 150 میلیون پول نیاز دارد. اما فكر می‌كنم می‌توانند با 90 تا 100 میلیون تومان بال پرواز بخرد و با دیدن یك دوره آموزشی، خودش مسافر بزند و به ازای هر مسافر 670 هزار تومان بگیرد. ما به همه رشته‌ها با همین دید نگاه كردیم و مقایسه درآمدی آن با میزان سرمایه یك جوان را داشتیم. ممكن است یك جوان 30 تا 40 میلیون پول برای خرید گوشی خود و همسرش بدهد، اما اگر همان هزینه را برای خرید تجهیزات غواصی صرف كند، خیلی اتفاقات خوب دیگر برایش می‌افتد. مثال دیگر این‌كه هزینه یك دوره سقوط آزاد كه بسیاری از دور فكر می‌كنند، درون آن از نظر هزینه و... چه خبر است معادل نصف قیمت یك گوشی همراه است؛ پس خیلی قابلیت دسترسی دارد.
به كارگردان و تهیه‌كننده این برنامه می‌گوییم شاید دلیل نرفتن سراغ این‌گونه رشته‌های ورزشی این باشد كه در مكان‌هایی مثل جزایر جنوبی كشور، استفاده از این دست رشته‌ها جزو تفریح‌های گران محسوب می‌شود. او در این مورد بیان می‌كند: بستگی به اولویت‌ها دارد. همین غواصی كه با انجام دادنش كلی حال آدم خوب می‌شود، حدود 150هزار تومان است، قیمتی نزدیك به دو پرس غذای خوب در آن منطقه. حالاباید دید هر كسی كدام را انتخاب می‌كند. ما در نظر داریم با معرفی این مدل رشته‌ها آنها را در اولویت‌ها بیاوریم. 


این 3 نفر
در چند درجه، سه بازیگر با نام‌های سهیل غلامرضاپور، امید خسروی و میثاق بختیاری حضور دارند. بختیاری درباره نقش این بازیگران در روند برنامه و شخصیت‌های آنها به ما می‌گوید: سهیل 175 كیلو وزن دارد و ورود در خیلی از این رشته‌ها برایش سخت است ولی مدام بیان می‌كند از همه این ورزش‌ها خاطره دارد. در واقع او نماینده افرادی است كه كاری نمی‌كنند، اما در مورد همه چیز ادعا دارند. امید، مرد عاقل گروه است كه می‌خواهد این رشته‌ها را تجربه كند. میثاق، با این‌كه سن كمتری از آن دو نفر دارد و حدودا 15 ساله است، از همه این رشته‌ها سر درمی‌آورد، 17 تا را بلد است، هفت تای آنها را تخصصی كار كرده و قهرمانی جهان بسیاری از این رشته‌ها را دارد. در واقع بخش خنده‌دار ماجرا با این سه نفر و مدل شخصیت آنها پیش می‌رود. طراحی این شخصیت‌ها را خودمان انجام دادیم و نویسندگان‌ برنامه، علیرضا تهرانی‌ها و عاطفه الوندی با همراهی آقای خسروی برایشان متن می‌نویسند.  او می‌افزاید: برنامه ما مجری ندارد و با این سه نفر همراه می‌شویم و مخاطب خیلی از ماجراها را با نریشن این سه‌بازیگر و
 خانم الوندی دنبال می‌كند.



كار به كجا رسیده؟
به گفته بختیاری الان حدود 35 درصد از كار تصویربرداری شده و تلاششان بر این است برنامه بعد از ماه صفر به پخش برسد. او ادامه می‌دهد: در این راه مشكل اساسی‌مان این است، بیشتر رشته‌هایی كه روی آنها دست گذاشتیم به آب‌وهوا بستگی دارند. خیلی وقت‌ها مجبوریم دو روز در یك منطقه صبر كنیم تا دو ساعت پرواز را مقابل دوربین ببریم یا منتظر بمانیم تا دریا آرام شود و موج‌سواری را تصویربرداری كنیم. به همین خاطر جاهایی مثل كیش و قشم برای ما كه شرایط مناسب آب و خشكی را لازم داریم، خیلی مناسب است. تا‌كنون برای تصویربرداری تهران، قزوین و چالوس بودیم و برای سقوط آزاد به كلاله رفتیم. برنامه داریم تا 20 روز دیگر به قشم و كیش هم برویم؛ اكثر نقاطی كه آب، خاك و كوه داشته باشد را باید تجربه كنیم.
تصویربرداری از این رشته‌های ورزشی با توجه به تحرك سوژه‌ها و ایجاد حس هیجان در مخاطبان، كنار حضور در لوكیشن‌های خارجی متفاوت سبب دشواری تولید و اهمیت بیشتر كار فیلمبرداران می‌شود. بختیاری در این مورد توضیح می‌دهد: تلاش كردیم تصویربرداریمان با هفت هشت دوربین اسپورت و معمولی باشد تا كیفیت تصاویر را بالا نگه داریم. همچنین فعالیت در این رشته‌ها و آشنایی با آنها و  تجربه‌ ساخت دو فصل گذشته در جاگذاری دوربین‌ها كمك‌مان كرده‌است.