نقره‌داغ اهالی «یاماها»  یک روز پیش از آغاز اجرا

تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، خبری بود که تنها یک روز پیش از آغاز اجرای گروه نمایش «یاماها» به آنها ابلاغ شد

نقره‌داغ اهالی «یاماها» یک روز پیش از آغاز اجرا



همه چیز را تدارک دیده بودند؛ می‌خواستند کاری کم‌هزینه و کم‌جمعیت روی صحنه ببرند. قرار بود اجرایشان از امشب آغاز شود که ناگهان خبر تعطیلی یک‌هفته‌ای تئاتر و سینما منتشر شد و حالا کارگردان جوان‌شان به خبرگزاری ایسنا گفته که با شنیدن این خبر خشکش زده است. کدام خبر؟ همین تعطیلی مراکز هنری و فرهنگی تا هجدهم مهر.
این حکایت  آنها  است؛ گروه اجرایی نمایش «یاماها» است که فقط یکی از چند گروه‌ تئاتری است که این روزها از حضور روی صحنه بازمانده‌اند. کهبد تاراج گلایه می‌کند که همیشه وقتی پای تعطیلی در بین باشد، اول از همه تئاتر و سینما تعطیل می‌شود ولی بحث بودجه که باشد، آخر از همه نوبت تئاتر می‌شود. او توضیح می‌دهد: همه چیز برای اجرا آماده بود. دیروز یک اجرای جنرال (اجرای پیش از اجرای اصلی) را انجام دادیم که خبر تعطیلی اعلام شد و ناگهان در سالن خشکم زد! فکر می‌کردیم نیمه دوم سال تعطیلی داشته باشیم ولی تصور نمی‌کردیم به این زودی شروع شود.
او ادامه می‌دهد: اگر تعطیلی فقط یک هفته بود، می‌شد به نوعی برنامه‌ریزی کرد ولی مساله اینجاست که همه ما می‌دانیم این تعطیلی ادامه‌دار خواهد بود. همین الان به سایت فروش بلیت‌مان گفته‌ایم برای یکشنبه آینده فروش ما را باز کند ولی نمی‌پذیرد و منتظر ابلاغ رسمی است. همین وضعیت نشان می‌دهد که واقعا مدت زمان این تعطیلی، پیش‌بینی‌پذیر نیست. این کارگردان، اعتمادسازی در مخاطبان را دیگر مشکل گروه‌های نمایشی می‌داند و اضافه می‌کند: این تعطیلی ادامه‌دار خواهد بود و بار دیگر باید تلاش کنیم تا اعتماد ازدست‌رفته را به مخاطب بازگردانیم. در این سه روزی که پیش‌فروش بلیت‌مان آغاز شده بود، استقبال تماشاگران با توجه به شرایط موجود، بد نبود ولی حالا دوباره به وضعیت قبلی بازمی‌گردیم.
این کارگردان، تئاتر آنلاین را نوعی شوخی می‌داند و می‌گوید: تماشاگر ما برای تئاتر آنلاین تربیت نشده. از نظر ما تئاتر یعنی حضور فیزیکی تماشاگر در مقابل بازیگر. قرار بود نمایش «یاماها» از امشب در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود.