اهمیت محتوای انتشار یافته در شبکه های اجتماعی برای کنترل و درمان آسم

اهمیت محتوای انتشار یافته در شبکه های اجتماعی برای کنترل و درمان آسم

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی

شبکه اجتماعی ساختاری است که از گروه‌هایی تشکیل شده‌است که با یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم وصل هستند. از شبکه‌های اجتماعی می‌توان در برقراری روابط اجتماعی، شناسایی مسائل، اداره امور تشکیلاتی و رهنمون‌سازی افراد استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی، فرهنگی، پزشکی، اجتماعی، ارتباطات و اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصاد و زیست‌شناسی پدیدار شده است.  شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سروکار داشتن با اشخاص، سازمان‌ها و کشورها، بر چگونگی ساختار و روابط میان ارتباطات تأثیر می‌گذارد و تأثیرگذاری وسیعی بر ساختار و ترکیب هنجارها دارد. افراد برای دستیابی به موفقیت بهتر با شبکه‌های گوناگونی ارتباط بر‌قرار می‌کنند تا اینکه ارتباطات زیادی درون یک شبکه داشته باشند. مدل‌های انتشار اطلاعات محتلفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که مهم‌ترین آنها مدل انتشار مستقل و مدل حد آستانه خطی است که افراد به صورت راس و ارتباط میان افراد به صورت یال نمایش داده می‌شود و هر کدام با توجه به کاربرد و زمینه فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی برای بررسی چگونگی تأثیرات متقابل موجب تغییرات فاحشی در افراد تحت شبکه می‌گردند. از جمله تأثیرگذاری، خودسانسوری، تحلیل، باور، تغییر رفتار و فعالیت‌های فردی اجتماعی چشمگیری شوند.
حدود ۶۰۰ مورد تحت عناوین شبکه‌های اجتماعی درایران موجود است. عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی جرم تلقی نشده و جرم انگاشتن به نوع فعالیت شبکه یا نوع فعالیت فرد در شبکه وابسته است. شبکه‌های اجتماعی مجازی امکان شکل‌گیری اجتماعات جدید را فراهم کرده و برای تبادل نظر، افراد عقاید و دیدگاه‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. برخی از شبکه‌های اجتماعی محیطی مجازی را برای کاربران فراهم می‌کنند که می‌توانند تمام موضوعات مورد نظر خود را جمع‌آوری کنند. پیش از ترویج هر امکاناتی در جامعه نیاز است فرهنگ استفاده از آن تبیین گردد. گستردگی شبکه‌های اجتماعی باعث شده است، نظارت بر آن سخت‌تر شده و انتشار پیام‌های نادرست به‌ویژه در زمینه سلامت می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. علاوه بر این آگاهی از فرهنگ‌های مختلف، می‌تواند باعث ایجاد روابط مناسب‌تر در شبکه‌های اجتماعی شود.
افراد برای استفاده از انواع شبکه های اجتماعی دلایل خود را دارند و اطلاع از این‌که کدام شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نیازهای مردم را بهتر درک و درنتیجه محبوب‌تر شوند اهمیت ویژه دارد. در زمینه سلامت و اطلاعات پزشکی هم مطالب بسیار زیادی در انواع شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود و بسیاری از اخبار و اطلاعات در این شبکه‌ها انتشار وسیع و سریعی می‌یابد. در این بین بیماری آسم به دلیل ابتلای جمعیت زیادی در جهان (بالای 300 میلیون نفر) اهمیت زیادی داشته و افراد مبتلا به این بیماری، خانواده‌های این افراد و نیز پرسنل بهداشت و درمان از مزایای شبکه‌های اجتماعی در راستای افزایش یا تحلیل اطلاعات و توجه به مطالب مربوط به آسم استفاده می‌کنند. آنچه مهم است افتراق مطالب علمی و مستند از پیام‌های بدون پشتوانه علمی است که لازم است کاربران این شبکه‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
ارائه انواع مختلف راهکارهای درمانی و تشخیصی و کنترلی بیماری آسم قابل پیاده‌سازی در شبکه‌های اجتماعی بوده و می‌تواند کار بسیاری از بیماران، کادر درمان و خانواده‌های بیماران را آسان گرداند و با راندمان بالا موجب صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها شود. ولی قبل از فعالیت در این زمینه، بسترسازی صحیح برای استفاده و فرهنگ‌سازی استفاده مناسب از این شبکه ها در کنار اطمینان از صحت مطالب ارسالی که حاوی پشتوانه علمی باشد و از منابع یا مراجع تایید شده دریافت شود اهمیت بالایی دارد. لذا توصیه می‌شود بیماران مبتلا به آسم برای افزایش اطلاعات خود اگر از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند، حتما از مستندبودن پیام‌ها مطمئن شوند و اخبار و مطالب مربوطه را از منابع صحیح دریافت کنند تا مشکلی در کنترل بیماری خود نداشته باشند.