نسخه Pdf

ماجرا از یک نوحه شروع شد

گفت‌وگو با محمد عوض پور، مجری نام‌آشنای هرمزگان:

ماجرا از یک نوحه شروع شد

محمد عوض‌پور متولد ششم مرداد 1355 است که اصالتی فینی دارد و در یکی از محله‌های قدیمی‌بندرعباس به نام سه راه برق به دنیا آمده است. از سال 67 و در 12 سالگی وارد فعالیت هنری شده و اجرای برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی، گویندگی خبر و تهیه کنندگی چند برنامه رادیویی و تلویزیونی در کارنامه وی ثبت شده است. مردمی‌بودن و تواضع دو ویژگی بارز شخصیتی اوست که سوای از سبک و سیاق ویژه او در حوزه اجرا، باعث شده برنامه‌هایی که طی این سال‌ها با اجرای وی روی آنتن می‌رود، مورد استقبال طیف وسیع مخاطبان مرکز خلیج فارس قرار بگیرد. محمد عوض پور علی‌رغم اینکه شاید تنها 43 سال داشته باشد، اما حالا دیگر به جزئی جدانشدنی از تاریخ مرکز خلیج فارس بدل شده و مخاطبان با صدای رسای این مجری توانمند هرمزگانی خو گرفته اند.

 از چه زمانی علاقه به اجرا در شما شکل گرفت؟
از سوم ابتدایی با تلاوت قرآن و گروه سرود پابه عرصه هنر گذاشتم، پدرم در شهربانی سابق کار می‌کرد و همزمان با ارتحال حضرت امام (ره)، هفته نامه پلیس که با حال و هوای رحلت امام منتشر شده بود را به منزل آورد و شعری در آن چاپ شده بود با این مضمون که  «جماران بابای من کو  جماران عزیز من کو» و من همین شعر را با لحن و آهنگی که خودم به آن دادم با خودم زمزمه می‌کردم؛  همانجا تصمیم گرفتم با رادیوی یندرعباس تماس بگیرم و خاطرم هست برنامه گلبانگ با تهیه کنندگی استاد غلامرضا رضوی هر روز عصر پخش می‌شد،  زنگ زدم به ایشان گفتم  من نوحه‌ای آماده کرده ام و ایشان زد روی ضبط و بلافاصله از رادیو پخش شد و بعد از اتمام برنامه، خانم ساعدی که از بازنشسته‌های سازمان است گفت جمعه همان هفته این نوحه را برای برنامه کودک اجرا کنم و در 13 سالگی اولین ورود من به سیما بود و با کلی شوق و ذوق هم آن را اجرا کردم؛بعد از اجرای برنامه یک کارگر شهرداری من را دید و شناخت و با همان لهجه شیرین بندری از نوحه من تعریف کرد و بچه ای در این سن طبیعتا با این تعریف و تمجید کلی ذوق کردم و همان جرقه ای برای کار و تلاش بیشتر برای ورود به این عرصه شد.
 از چه زمانی به صورت جدی فعالیت خود را در مرکز خلیج فارس شروع کردید؟
 از سال 68 تا 70 با علاقه‌ای که به این کار داشتم و با حمایت خانم ساعدی دستیار تصویربردار بودم و بعد از آن هم تا سال 72 میکروفن گزارشگر را دستم می‌گرفتم و از سال 72، همزمان برای رادیو  تلویزیون هم سرود می‌خواندم و هم ترانه‌هایی اجرا می‌کردم که همزمان شد با ورود استاد مهدوی زاده معاونت صدای مرکز خلیج فارس و تقریبا از تلویزیون رفتم رادیو و دستیاری برنامه فصل جوانی که به تهیه کنندگی آقای فخاری بود را بر عهده گرفتم و در پی آن در برنامه صبح بخیر هرمزگان حضور پیدا کردم.
آقای مهدوی زاده گفتند صدای شما خوب است ولی  باید آن را پرورش بدهی چون در آینده برای تو برنامه دارم؛ نوشته ای داد که آقای فخاری از من تست بگیرد و کمتر از یک هفته تست دادم که آقای مهدوی زاده گفت به تو ایمان دارم که موفق می‌شوی و گزارشگری برنامه را به من سپرد و اصلا" برای کسی قابل هضم نبود یک دانش آموز با این سن و سال با وجود بزرگانی چون استاد فخاری بتواند گزارشگر این برنامه باشد.
حتی یادم هست راننده آفیش هم گفت برو بابا جان و باور نداشت که من قرار است گزارشگر برنامه باشم و با آقای مهدوی تماس گرفتند که این بچه برگه آفیش اورده و ایشان هم تأیید کردند و ساعت 7 صبح 13 آبان خوشبختانه یک گزارش توصیفی گرفتم و سعی کردم همان روزهای اول ارتباط خوبی بگیرم و مورد توجه دوستان قرار گرفت و بعد از این گزارش خوب، باز آقای مهدوی زاده گفتند هفته بعد اجرای برنامه صبح بخیر هرمزگان بر عهده شماست و علی‌رغم مخالفت‌ها، معاونت صدای وقت آقای مهدوی زاده مثل کوه ایستاد و گفت این باید مجری باشد.
از اول آذر 73 شروع کردم و دقیقا پنج سال مجری این برنامه بودم. تا سال 76 که تهیه کننده برنامه تلویزیونی ورزش در هرمزگان، آقای بشیر اولی بندری بنده را به عنوان مجری این برنامه انتخاب کردند و به مدت چهارسال هم در این برنامه اجرا کردم؛ البته اجرای برنامه عصر جمعه و بسیاری از برنامه‌های مناسبتی هم در این مدت بر عهده داشتم.
 از چه زمانی اجرای برنامه پرمخاطب شو بندر را به عهده گرفتید؟
سال 80 و همزمان با افتتاح شبکه استانی به پیشنهاد آقای عادل زاده تهیه کننده برنامه «شوی بندر»، اجرای بخش مسابقه را بر عهده گرفتم که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت و  این برنامه به نوعی باعث شد بیشتر دیده شوم و مورد تایید مردم استان قرار گرفتم  که به لطف خداوند و محبت هم استانی‌هایم ،همراهی خانواده و همسرم، باعث شده این راه را با همه سختی تا کنون طی کنم اما چون عاشق کارم هستم و به آن اعتقاد دارم تا زمانی که نفس می‌کشم به سمت هدفم حرکت می‌کنم.
 الگوی شما در اجرا چه کسی است؟
در حوزه اجرا، استاد محمود فخاری را الگوی خودم قرار می‌دهم و همیشه از ایشان به عنوان الگوی رفتاری خودم نام بردم و سعی کردم رویه ایشان را در کلام و اجرا استفاده کنم و همین‌طوراستاد منصور نعیمی‌در این مسیر همیشه راهنمایی‌ام کرده، استاد ناصر تقوایی که مدیون زحماتشان هستم و عبدا... خدا کریمی‌که یکی از معرفان من به سازمان بودند.
 تهیه کنندگی برنامه گاه گمن را هم بر عهده دارید؟
با ورود مهندس جلایی به مرکز خلیج فارس اگرچه آشنایی قبلی با ایشان نداشتم اما آرامش در انجام کارم را شاهد هستم و با اعتماد ایشان، برنامه صبحکاهی گاه گمن که نخستین برنامه صبحگاهی زنده خلیج فارس است را شروع کردم و خوشبختانه بر اساس ارزیابی مرکز خلیج فارس، بالاترین امتیاز را آوردیم و جزو برنامه‌های شاخص هستیم که اگر اعتماد ایشان نبود، شاید فقط در حوزه اجرا فعالیت می‌کردم.
 خارج از سازمان فعالیت خاصی دارید؟
بله یک مؤسسه فرهنگی هنری دارم و به لطف خداوند می‌توانم بگویم اجرای بیش از 90 درصد از همایش‌‌های ملی در استان بر عهده بنده بوده و چهارگوشه استان را رفته‌ام.
 چه عناوینی در عرصه اجرا و تهیه کنندگی کسب کردید؟
در سال 78 موفق شدم به عنوان تهیه کننده برنامه یاد یاران که در وصف شهدا بود، در جشنواره رادیویی تلویریونی دیپلم افتخار  کسب کنم، همچنین میکروفن طلایی مسابقه گویندگی از شبکه 2 از بین 4000 مجری و گزارشگر را در اواخر دهه 70 به‌دست آوردم و در برنامه ماه رویایی در ماه مبارک رمضان سال جاری، اجرای بنده جزو اجراهای برتر مراکز استان‌ها  انتخاب شد اما رای نهایی هنوز اعلام نشده است.
 توصیه شما برای جوانانی که به مجریگری علاقه‌مند هستند چیست؟
از کاری که دنبال می‌کنند خسته نشوند، ممکن است حتی در این مسیر مورد بی مهری قرار بگیرند اما ناامید نشوند و از اتفآقات پیرامون‌شان زده نشوند، اگر به هر کاری که علاقه دارند آن را دنبال کنند، مطمئنا به نتیجه می‌رسند. محدودیت‌ها را پله‌ای برای موفقیت قرار دهند و با یک یا دو یا حتی چندبار شکست خوردن، مسیر و هدف خود را گم نکنند.
 جمله پایانی ...
با بال شکسته  پرکشیدن هنر است ... این را همه پرندگان می‌دانند.
با توکل به خدا و با وجود همه ناملایمات و کمبودها به چیزهایی می‌توانید حتی در تاریکی مطلق دست پیدا کنید که شاید در نگاه اول غیرممکن باشد؛ خدا را شاکرم که دست یاریگر حق همیشه پشتیبانم بوده و ان شاا... خواهد بود.
ضمیمه چار دیواری