نسخه Pdf

از «دهقان» تا «زیر سِرگِ بالاشهر»

پشت صحنه قدیمی ترین برنامه رادیویی هرمزگان چه می‌گذرد؟

از «دهقان» تا «زیر سِرگِ بالاشهر»

برنامه رادیویی زیر سرگ بالاشهر یکی از قدیمی‌ترین و پرشنونده ترین برنامه‌های رادیو خلیج فارس است که هر شب از ساعت 20:15 الی 21 از رادیو پخش می‌شود. زیر سرگ بالاشهر در واقع آخرین نام این برنامه است، این برنامه سال‌ها پیش از انقلاب، از رادیو پخش می‌شد و قالب این برنامه با محوریت روستا و امورات مربوط به روستائیان از جمله کشاورزی، دامداری، فرهنگ و آداب و رسوم این مناطق پخش می‌شد و دارای آیتم‌های مختلف از جمله گزارش، نمایش، بحث کارشناسی و ... بود. پخش این برنامه پس از انقلاب اسلامی‌به تهیه کنندگی مرحوم علی دادوند و تحت عنوان صدای روستا دوباره آغاز شد و علی حاجی زاده نیز به عنوان نخستین گزارشگر سری جدید این برنامه فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون نزدیک یه چهار دهه است که به عنوان گزارشگر در این برنامه حضور دارد. تهیه کنندگان این برنامه پس از مرحوم علی دادوند، بر عهده امید تنی بوده و هم اکنون نیز عباس ایرانمنش و مریم آبسیه تهیه کننده این برنامه هستند. نام و آرم این برنامه نیز بنا به شرایط در مقاطع مختلف زمانی تغییر کرده و ابتدا این برنامه با عنوان صدای روستا و در زمان دوران دفاع مقدس به نام روستا جبهه دوم و در زمان تهیه کنندگی امید تنی به نام زیر سرگ بالاشهر تغییر پیدا کرد و همچنان با همین نام به روی آنتن رادیو می‌رود.

 برای اطلاع از چگونگی تولید و پخش این برنامه به سراغ علی حاجی زاده که نزدیک به چهل سال گزارشگری این برنامه را بر عهده داشته رفتیم. علی حاجی زاده متولد 1341 در بندرعباس است و در این گفت‌وگو از خود و آغاز همکاری با این برنامه می‌گوید.
حدود سال‌های 58-59 و سال‌های آخر دبیرستان بودم که صدا و سیما نسبت به جذب نیرو از جمله گزارشگر اطلاعیه داده بود و بنده نیز به همراه 200نفر دیگر در آزمون ورودی شرکت کردم که به عنوان گزارشگر انتخاب شدم و نخستین برنامه‌ای که گزارش بنده در آن پخش شد، همین برنامه روستا یا زیرسرگ بالاشهر بود. در این میان فقط از سال 61 تا 63 به دلیل انجام خدمت سربازی از برنامه دور بودم که پس از آن دوباره به عنوان گزارشگر این برنامه مشغول به کار شدم.
ضمن اینکه از سال 1360 به بعد نیز همزمان و به‌صورت حرفه ای کار روزنامه‌نگاری را نیز شروع  کردم که با اکثر نشریات استانی از جمله صبح ساحل، ندای هرمزگان و همچنین روزنامه‌های کشوری مانند همشهری و ... همکاری داشتم و تا سال 81 هم به‌عنوان خبرنگار و سردبیر ندای هرمزگان مشغول به کار بودم.
 زیر سرگ بالاشهر به چه معنی است؟
سِرگ در واقع سایه‌بانی است که از چوب و شاخ و برگ درخت نخل ساخته می‌شود و دارای چهار پایه  از جنس کنده  درخت خرماست. بالاشهر هم بر خلاف تصور عامه و گویش سایر استان‌های دیگر، معنی روستا می‌دهد و در هرمزگان بویژه شهر بندرعباس، وقتی کسی عازم بالاشهر می‌شود یعنی در واقع عازم روستا می‌شود.
 ارزیابی خودتان از این برنامه چیست؟
برنامه از قدیم الایام تا کنون در قالب خاصی تهیه می‌شود و به جرأت می‌توان گفت یکی از برنامه‌های برند رادیو خلیج فارس یکی از پرشنونده ترین برنامه‌های رادیو از چهار دهه پیش تا کنون بوده است. البته در زمان حاضر، اینترنت و فضای مجازی بسیاری از کارها را آسان کرده اما در گذشته که ارتباط مردم از طریق نامه صورت می‌گرفت، تعداد نامه‌هایی که برای این برنامه پست می‌شد واقعا" چشمگیر بود و به قول همکاران هر هفته یک کارتن نامه داشتیم. اکنون هم علاوه بر ارزیابی دورن سازمانی از برنامه، هر ساله از سوی سازمان از مردم نیز نظرسنجی صورت می‌گیرد که همیشه این برنامه نمره قابل قبولی داشته است.
 چه چیزی شما را با این برنامه پیوند داده است که نزدیک به چهل سال به عنوان گزارشگر این برنامه حضور داشته اید یا به عبارتی رکورد گزارشگری در یک برنامه را زده اید؟
 در واقع کار هنری یک عشق است و باید عاشقانه به آن نگاه کرد؛ بله 40 سال زمان کمی‌نیست اما آنچه باعث پیوند من با این برنامه شده در واقع پیوند با مردم است و تمام انرژی ام را از همین مردم می‌گیرم. مردمی‌که سال‌هاست همراه این برنامه هستند و بنده چه حضوری و چه از طریق امواج رادیو، میهمان خانه پرمهر و قلب‌های گرم و مهربانشان بودم. هنوز هم در روستاها، پدر و پسر و نوه و از سه نسل مختلف، شنونده این برنامه هستند.
 شما در گزارش‌هایتان ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار می‌کنید، چگونه این اتفاق می‌افتد؟
معمولا" کار رادیو با تلویزیون متفاوت است، در تلویزیون تصویرها سخن می‌گویند ولی در رادیو باید با کلام تصویر سازی کرد؛ اما آنچه مهم است همان برخورد اولیه گزارشگر با طرف مقابل است که باید به شکلی باشد که دچار استرس نشود؛ خود میکروفن برای مخاطب استرس می‌آورد، لذا باید هر چیزی که به مخاطب استرس وارد می‌کند را از او دور کرد. البته هر گزارشگری باید سبک خاص خودش را داشته باشد و بنده هم سبک خاص خودم را دارم. تهیه گزارش در روستاها واقعا سخت تر از مناطق شهری است و به سختی با رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون مصاحبه می‌کنند. اما در تمام گزارش‌ها من قبل از هر چیز با آنها دوست می‌شوم. مثلا اگر قرار باشد با یک دامدار گفت‌وگو کنم، ابتدا او را در هدایت گوسفندانش کمک کرده و بعد از آن به قول معروف سر قصه را باز می‌کنم؛ به همین دلیل گزارش‌ها بسیار صمیمی‌و خودمانی از آب در می‌آید.
زیر سرگ بالاشهر به تهیه کنندگی عباس ایرانمنش و مریم آبسیه؛ نویسندگی فاطمه امیرابراهیمی‌و ارسلان خوبیاری و گویندگی فاطمه ساحلی زادگان و فیروزه‌هاشمی‌پور، هر شب از ساعت 20:15 الی 21 در رادیو خلیج فارس پخش می‌شود.
ضمیمه چار دیواری