وحشت از خون سردار

کامالا هریس و مایک پنس، معاونان بایدن و ترامپ درخصوص ترور سردار سلیمانی به منازعه با یکدیگر پرداختند

وحشت از خون سردار

مناظره اخیر و تعیین‌کننده مایک پنس و کامالا هریس، معاونان ترامپ و بایدن، مورد توجه و رصد صدها میلیون بیننده در آمریکا و دیگر نقاط جهان قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مناظره طرفین مورد بحث قرار گرفت، ترور شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی بود. این مناقشه، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی و امنیتی آمریکا قرار گرفته ‌است. مناظره بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک هفته پس از نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد.

مایک پنس در بخشی از این مناظره، به ترور شهید سردار سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ وقتی(سردار) قاسم سلیمانی در حال سفر به بغداد برای ضربه زدن به آمریکایی‌ها بود، او را حذف کرد. با این اقدام آمریکا امن‌تر و متحدانمان امن‌تر هستند. در مقابل کامالا هریس در پاسخ به این سخنان گفت: پس از حمله به(سردار) سلیمانی، حمله‌ای علیه نیروهای ما در عراق انجام شد و نیروهایمان دچار آسیب‌های جدی مغزی شدند و آیا می‌دانید دونالد ترامپ چگونه این موضوع را از سرش باز کرد؟ گفت آنها دچار سردرد شده‌اند.
پرونده‌ای که هرگز بسته نمی‌شود
منازعه کامالا هریس و مایک پنس بر سر شهادت سردار سلیمانی، به‌وضوح نشان می‌دهد که این پرونده بسته نشده و در آینده فارغ از این‌که دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر( آبان‌ماه ) پیروز شوند، بحران گسترده‌ای را برای نیروهای آمریکایی در منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد. زمانی که عملیات ترور شهید سردار سلیمانی توسط کاخ سفید و پنتاگون صورت گرفت، جو بایدن در اظهاراتی مدعی شده‌بود:  من خطر ژنرال سلیمانی و واقعیاتی که درخصوص حمایت وی از تروریسم! وجود داشت را نفی نمی‌کنم اما اقدام دولت ترامپ درخصوص ترور او، حرکتی فوق‌العاده خطرناک محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند تنش‌ها را در منطقه( به ضرر آمریکا) تشدید کند. اقدام تلافی‌جویانه ایران در این خصوص نگران‌کننده‌است.
انتقام خون سردار به قوت خود باقی است
در سوم مرداد ماه امسال، رهبر معظم انقلاب در دیدار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید فرمودند:  جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع ( شهادت سردار سلیمانی) را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد. اکنون، سران هر دو حزب سنتی آمریکا که اتفاقا هر دو سردار حاج قاسم سلیمانی را دشمن خود دانسته و حتی ماهیت اقدام غیرقانونی و تروریستی دولت ترامپ را در این خصوص (فارغ از زمان و چگونگی آن) مورد تایید قرار داده‌بودند، نسبت به انتقام جمهوری اسلامی ایران نگران هستند. این نگرانی، در گلوگاه‌های حساس زمانی، ازجمله در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عناوین مختلفی ابراز می‌شود.
خط قرمزی به نام عین‌الاسد
بدون شک منابع اطلاعاتی و نظامی آمریکا به‌وضوح در جریان تعداد واقعی تلفات نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد ( در جریان موشکباران این پایگاه توسط ایران و در پاسخ به شهادت سردار سلیمانی )، آگاه هستند. گرچه این پرونده قرار است سربه‌مهر باقی بماند و منابع نظامی نیز اطلاعات واقعی مربوط به آن را در زمره اسناد طبقه‌بندی شده بسیار محرمانه قرار داده‌اند اما طرح دوباره این موضوع در جریان مناظره مستقیم مایک پنس و کامالا هریس، بار دیگر پنتاگون و کاخ سفید را به دردسر انداخته‌است.  پنتاگون در آخرین آمار رسمی و اعلامی خود، از ابتلای بیش 110 نفر به ترومای مغزی شدید پس از موشکباران عین‌الاسد خبر داد. این در حالی بود که دونالد ترامپ ۲۴ ساعت پس از عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شد این حمله کمترین تلفاتی بین نیروهای آمریکایی حاضر در این پایگاه نداشته‌است! بیشتر تحلیلگران مسائل نظامی در آمریکا که از مناسبات خاص پنتاگون، کاخ سفید و ارتش این کشور باخبر هستند، ادعای ترامپ درخصوص عدم‌باخبر بودن از وجود تلفات میان نیروهای آمریکایی حاضر در عین‌الاسد را غیرقابل قبول دانسته و آن را دروغی آشکار از سوی رئیس‌جمهور این کشور قلمداد کردند. بدون شک در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد انتشار داده‌ها و مستندات تازه‌ای در این خصوص خواهیم بود که حتی آخرین اخبار رسمی مقامات پنتاگون را زیر سوال خواهد برد.    



ایران حق دارد انتقام ژنرال سلیمانی را بگیرد
 رابرت دیوید استیل، افسر سابق سازمان سیا و تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی آمریکا درخصوص طرح دوباره موضوع ترور شهید سردار سلیمانی در آمریکا و در جریان منازعات انتخاباتی می‌گوید:  صورت مساله درخصوص ترور ژنرال سلیمانی محرز است. باید بپذیریم که آمریکا با این عملیات، همه قوانین رسمی و بین‌المللی را نقض کرد و یک ترور غیرقانونی را در خارج از مرزهای خود و آن هم در کشوری دیگر( عراق) صورت داد. هر اقدام غیرقانونی از جمله یک ترور، آن هم ترور مقامی در حد ژنرال سلیمانی، قاعدتا عواقب و تبعاتی خواهد داشت. ژنرال سلیمانی در قالب یک سفر دیپلماتیک به عراق رفته‌بود. همین مساله حساسیت و عمق فاجعه را ( به ضرر آمریکا) بیشتر خواهد کرد. من شخصا معتقدم افرادی نظیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با ارائه اطلاعات نادرست و پیش‌بینی‌های مغرضانه، ترامپ را فریب دادند. پمپئو فردی وابسته به صهیونیست‌هاست و پیگیری‌کننده مستقیم اهداف و خواسته‌های آنها در کاخ سفید محسوب می‌شود.  این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می‌گوید: ایران امروز حق دارد انتقام خون ژنرال سلیمانی را بگیرد. قطعا در این میان امثال ترامپ و پمپئو نمی‌توانند ایرانیان را سرزنش کنند! امیدوارم ایران در این خصوص خویشتنداری کند زیرا معتقدم ایران در این خصوص توانایی ترور افرادی مانند مایک پمپئو، وزیر خارجه احمق ما را در سفرهای خارجی او خواهد داشت.