امضادارهای تلویزیون

امضادارهای تلویزیون

در کنار صحبت‌هایی که مطرح شد، جا دارد مرور کوتاهی هم به بعضی نویسندگانی داشته‌باشیم که برای خودشان صاحب امضا هستند. البته نوع نگاه و تشخیص خوبی و بدی این امضاها را به شما می‌سپاریم چرا که در مورد هر کدام از این افراد نظرات مختلفی وجود دارد.

  علی حاتمی
از قدیمی‌های این داستان است. در کارهای او دو زبان دیوانی و عامیانه با ویژگی‌های نحوی، لغوی و توصیفی متمایز به کار رفته و دیالوگ‌هایی را شکل داده که هر کدام سبک و سیاق حاتمی را همراه خود دارند.  کمال‌‌الملک ، دلشدگان ، سوته‌دلان و ... بعضی از معروف‌ترین کارهای حاتمی هستند که اسمش به گوش همه ما آشناست و این ویژگی‌ها را همراه خودشان دارند . در تلویزیون اما حاتمی‌ را با هزار دستان می‌شناسیم.
   داوود میرباقری
از تاریخی‌نویسان معروفی است که مجموعه‌هایی مثل امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، مختارنامه، مسافر ری و... را در کارنامه‌اش دارد. او این روزها در حال ساخت سریال سلمان فارسی هم هست تا مجموعه تاریخی‌اش را کامل کند. حفظ جذابیت نمایشی و داستانی در این روایت‌های تاریخی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که میرباقری در اغلب کارهایش آن را لحاظ می‌کند و در همین مسیر لحن ویژه‌ای دارد که مختص اوست.  
سعید نعمت‌ا...
جزو چهره‌هایی است که نوشته‌هایش در سریال‌های مختلفی مثل رستگاران، مادرانه، دیوار، برادرجان و... لحن ثابت و شیوه گفت‌وگویی یکسانی را دارد. پس و پیش کردن جای فعل و فاعل، تمثیل و تشبیه‌هایی که کمتر در محاورات معمولی بین آدم‌ها مطرح می‌شود و لحنی که گاهی ما را به یاد سریال‌های سال‌ها پیش می‌اندازد؛ جزو مشهودترین ویژگی‌های فیلمنامه این نویسنده است.
 سروش صحت
در مجموعه‌های اخیرش مثل پژمان، ساختمان پزشکان، شمعدونی و فوق‌لیسانسه‌ها طنزی را می‌نویسد که جنس آن با بقیه همگروهی‌هایش تفاوت دارد. از جمله ویژگی‌های متون صحت می‌شود به تکیه کلام‌هایی که در اغلب این سریال‌ها با کمی تفاوت تکرار می‌شود و در شوخی‌ها و طنز موقعیت نیز به همین ترتیب است، اشاره کرد. وجود رگه‌های اجتماعی در این گفت‌وگوها هم از دیگر خصوصیات کارهای اوست.
بیژن بیرنگ
در گروه نویسنده‌هایی قرار دارد که کارهایش به خصوص امروز، بار نوستالژیک ویژه‌ای وجود دارد. همسران، خانه سبز و... از کارهایی اند که در آنها در عین روایت یک قصه، پیام‌های مختلفی وجود دارد که اغلبشان بار عاطفی دارند. در واقع گسترش مهر در کارهای بیرنگ ویژگی اصلی نوشته‌های اوست. می‌شودگفت دیالوگ‌های لطیف که
بر پایه تعامل شخصیت‌های قصه شکل گرفته‌اند پای ثابت نوشته‌های بیرنگ هستند.
محسن تنابنده
هم که به جز پایتخت سریال‌هایی مثل چاردیواری، چک برگشتی، پیامک از دیار باقی و...را هم نوشته است، جزو نویسندگانی است که تکیه کلام‌ها در کارهای او نقش ویژه‌ای دارند تا جایی که در هر کدام ازاین مجموعه‌ها چنین ماجرایی به شکلی
به چشم می‌خوردو طنز نویسی باطعم واژه‌های تنابنده که خیلی وقت‌ها مطابق حال وهوای روز شکل می‌گیرد، جزو جریان‌های اصلی کاری اوست.