رژیم ضد کرونا

رئیس دفتر تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ما برای کرونا نسخه می‌پیچد

رژیم ضد کرونا

از قدیم گفته‌اند غذا، داروی بسیاری از بیماری‌هاست، اما با شیوع ویروس کرونا، این قاعده به هم خورد، بنابراین نمی‌توان گفت غذایی وجود دارد که بتوان با آن به جنگ ویروس کرونا رفت و آن را شکست داد، اما با رژیم غذایی مناسب هم تا حدود زیادی می‌توان مقاومت بدن را در برابر کرونا بالا برد و هم می‌توان در صورت ابتلا به بیماری، زودتر بهبود پیدا کرد، بنابراین امید غذایی نسبت به غلبه بر ویروس منحوس نیز وجود دارد، البته به شرطی که قاعده مبارزه را بدانیم. قاعده‌ای که البته زیاد هم سخت نیست، فقط کافی است برنامه غذایی روزانه خود را با مصرف مواد مغذی متنوعی پر کنیم. برنامه‌ای که ریز آن را از دکتر زهرا عبداللهی، رئیس دفتر تغذیه وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته‌ایم و با او درباره بایدها و نبایدهای غذایی در روزها کرونایی صحبت کرده‌ایم، از این که خطر بیشتر در کمین چه گروه‌های از جامعه ایران است و برای پیشگیری، بهبود و بازگشت دوباره به زندگی بعد از ابتلا به ویروس، چه غذاهایی را باید مصرف کرد.

درست است که هنوز دارو یا واکسنی برای بیماری کرونا کشف نشده، اما با برنامه غذایی مناسب می‌توان در برابر ویروس کرونا مقاوم شد. البته از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا همه دانشمندان و پزشکان تاکید کردند داشتن سیستم ایمنی قدرتمند می‌تواند نقش مهمی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس میکروسکوپی ایفا کند. بنابراین شما هم با غذای مناسب می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و احتمال ابتلای خود را به کرونا کاهش دهید، اما برای پیدا کردن آمادگی لازم برای جنگ با ویروس، کارهایی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید، زیاد هم سخت نیست.
شرکت همه گروه‌ها: اگر می‌خواهید برای دفاع در برابر کرونا آماده شوید، باید از همه گروه‌های غذایی کمک بگیرید. در سه وعده غذایی و دو میان‌وعده‌ای که در شبانه‌روز مصرف می‌کنید، باید موادی از همه گروه‌های غذایی وجود داشته‌باشد، از گروه‌های مختلف ویتامین‌ها گرفته تا پروتئین‌ها و انواع کربوهیدرات. سبزیجات دارای انواع ویتامین A و C هستند و شما می‌توانید با مصرف روزانه سبزیجات و میوه، ویتامینی را که برای بالا بردن سیستم ایمنی بدنتان لازم است، تأمین کنید. پروتئین‌ها چه حیوانی و چه گیاهی نیز باید به صورت روزانه در برنامه غذایی شما گنجانده شود. مصرف مناسب پروتئین‌ها، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. با مصرف ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در کنار استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها، می‌توانید بهترین دیوارهای دفاعی را در مقابل ویروس کرونا ایجاد کنید.
تعادل خود را حفظ کنید: بسته به وزن و میزان کالری روزانه موردنیازتان، مقدار مشخصی سبزیجات و پروتئین مصرف کنید. برنامه‌ریزی داشته‌باشید و در سه وعده‌غذای اصلی خود، سالاد و سبزی مصرف کنید. مصرف حبوبات و گوشت که هر دو به ترتیب پروتئین گیاهی و حیوانی دارند نیز می‌تواند مواد موردنیاز شمارا تأمین کند. مصرف میوه به‌اندازه دو واحد در روز هم می‌تواند میزان ویتامین‌های موردنظرتان را تأمین کند. البته شما باید در مصرف این مواد غذایی تعادل را رعایت کنید و از زیاده‌روی بپرهیزید. یعنی به بهانه این‌که باید ویتامین، پروتئین یا آهن بدنتان را تأمین کنید، بیش‌ازحد از مواد غذایی مختلف مصرف نکنید،زیرا این کار جز چاقی، نتیجه دیگری برایتان ندارد. شما می‌توانید با کمک نرم‌افزارهای تعیین کالری، میزان مصرف بهینه مواد موردنیاز خود را اندازه‌گیری و برای همین میزان هم برنامه غذایی خود را تنظیم کنید.
آب بخورید: در کنار مصرف غذاهای مناسب، باید مراقب خشکی بدن‌تان هم باشید. پس به میزان استاندارد، یعنی روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید. مصرف آب کافی هم می‌تواند به هضم غذایتان کمک کند و هم شما را برای دفاع در برابر ویروس کرونا آماده می‌کند.
 بهبود در روزهای کرونایی
اگر برنامه‌های دفاعی شما کارساز نبود و ویروس سراغ شما آمد و بیمار شدید، اصلا نگران نشوید، زیرا با تغذیه مناسب می‌توانید کاری کنید تا روزهای سخت بیماری با درد کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تری پایان گیرد. همچنین با برنامه غذایی مناسب، می‌توانید روند بهبود خود را سریع‌تر کنید، چون با تغذیه خوب می‌توان پیشروی ویروس را کند یا حتی برای همیشه متوقف کرد.
سوپ بخورید: اگر بیمارید، احتمالا روزهای سخت بی‌اشتهایی و بی‌حالی را می‌گذرانید، اما باید غذا بخورید تا توان مقابله با بیماری را داشته‌باشید. سوپ گرم که خوردنش هم راحت است و از گلوی خشک و کرخت‌شده شما به‌راحتی پایین می‌رود، بهترین گزینه است، پس تا می‌توانید سوپ و آش گرم بخورید تا زودتر خوب شوید.
پروتئین و ویتامین: درست است که پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، برای تقویت سیستم‌ایمنی بدن شما پیش از ابتلا به ویروس مفید است، اما شما در زمان بیماری هم باید مراقب سیستم‌ایمنی خود باشید و تا می‌توانید، گلبول سفید تولید کنید تا به جنگ ویروس‌های تاجدار کرونا بروند و با جلوگیری از پیشروی آنها، شما را زودتر خوب کنند؛ پس خوردن گوشت، حبوبات، سبزیجات، جوشانده‌گرم، سالاد و میوه را فراموش نکنید. شیر بخورید؛ با مصرف شیر، لبنیات کم‌چرب و تخم‌مرغ آب‌پز می‌توانید پروتئین موردنیاز بدن‌تان را تامین کنید. همچنین با مصرف تخم‌مرغ، ماست و میوه تا می‌توانید توان گلبول‌های سفید بدن‌تان را بالا ببرید و شانس پیروزی آنها را در جنگ با ویروس افزایش دهید.
نه به دوستان ویروسی: دوستان ویروس کرونا بی‌شمارند و شما با همدستی با دوستان این ویروس، به خودتان خیانت و زمینه را برای حمله کرونا فراهم می‌کنید. چربی‌ها، شیرینی‌جات و نمک دوست صمیمی ویروس کرونا هستند. درست است که در طول روز و در برنامه غذایی شما، باید شیرینی مورد نیاز و چربی و نمک بدن‌تان تامین شود، اما باید بدانید که متوسط مصرف چربی، نمک و شیرینی ایرانی‌ها بسیار بیشتر از حد استاندارد است. ما در طول یک شبانه‌روز حدود 66 گرم قند و شکر مصرف می‌کنیم، حال آن‌که طبق استاندارد سازمان بهداشت‌جهانی ما حداکثر باید حدود 25گرم شیرینی در طول روز بخوریم. روغن مصرفی ما نیز براساس معیارهای تعیین‌شده جهانی باید 35 گرم در روز باشد، درحالی‌که ما روزانه حدود 46 گرم چربی مصرف می‌کنیم. مصرف بیش از حد شیرینی و روغن، ما را در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار می‌دهد و اگر بیمار هم شده‌باشیم، حال ما با مصرف این مواد غذایی بدتر می‌شود. مصرف غذاهای چرب و شیرینی‌جات باعث می‌شود که شدت بیماری ما نیز بیشتر شود و دوره نقاهت‌مان را نیز طولانی‌تر می‌کند. بنابراین بهتر است در روزگاری که ویروس کرونا شایع است، غذاهای چرب، نمک و شیرینی کمتری مصرف کنیم. زیرا مصرف بیش از اندازه قند، شکر و چربی، سیستم‌ایمنی بدن‌مان را تضعیف و در کنار آن هم ما را به بیماری‌های مختلفی مانند چاقی، دیابت و فشارخون مبتلا می‌کند. بیماری‌هایی که همه دوست بیماری کرونا هستند و دست در دست هم، جان ما را هدف قرار می‌دهند.


ویتامین فقط با تجویز پزشک
از همان روزهای اول شیوع کرونا، گفته شد که ویتامین‌های A و C دشمنان اصلی ویروس کرونا هستند. همین شد که بسیای از افراد، به سمت تهیه و مصرف این ویتامین‌ها رفتند، اما تاثیر مثبت این ویتامین‌ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا دلیلی نمی‌شود که شما قرص ویتامین تهیه و مصرف کنید. اصولا حقایقی درباره مصرف ویتامین‌ها وجود دارد که حتما باید به آن توجه کنید.
سر خود قرص ویتامین نخورید و فقط در صورتی که آزمایش خون دادید و پزشک‌تان بعد از دیدن نتایج آزمایش، تشخیص داد که لازم است ویتامین A یا C دریافت کنید، قرص‌های مربوط به آن را بخورید. همچنین لازم نیست شما از پزشک خود درخواست کنید برایتان ویتامین تجویز کند، زیرا شما با برنامه‌ریزی درست و مصرف سبزیجات، میوه و پروتئین‌ها در طول شبانه‌روز می‌توانید ویتامین موردنیاز بدنتان را تامین کنید.
تنها قرص ویتامینی که شما باید مصرف کنید، قرص ویتامین D است؛ زیرا براساس گفته‌های کارشناسان وزارت بهداشت، ویتامینD مورد نیاز بدن صرفا با مصرف مواد غذایی تامین نمی‌شود، بنابراین هر انسان بالای 12 سال، باید ماهانه، یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین Dمصرف کند و به این ترتیب می‌توانید میزان ویتامین D مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. همچنین کودکان 2 تا 12 سال باید هر دو ماه یک‌بار، یک قرص ویتامین بخورند و کودکان زیر 2 سال هم باید با نظر پزشک، قطره ویتامین  را هر شش ماه یک‌بار دریافت کنند.