نسخه Pdf

پرسش و پاسخ  قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

 با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از‌جمله  دعوای مستاجر و صاحب‌خانه، ادعا بر سر زمین و خسارت تاخیر تادیه مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده‌است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
   دعوای مستاجر و صاحب‌خانه
مدت قرارداد اجاره به پایان رسیده و من خانه را تخلیه کرده‌ام، اما صاحبخانه نه کلید خانه را می‌گیرد و نه پول پیش را برمی‌گرداند. الان باید چکار کنم؟
در این زمان مستاجر می‌تواند موضوع را تامین دلیل کرده و کلید را به شورای حل اختلاف تحویل دهد. تامین دلیل یعنی این‌که به شورای حل اختلاف برود و اعلام کند خانه را تخلیه کرده، اما صاحبخانه حاضر به تحویل کلید نیست. پس از تامین دلیل، مستاجر دیگر نباید اجاره بپردازد. در ادامه باید برای پول ودیعه، دادخواست مطالبه تقدیم کند.
   ادعا بر سر  زمین
 من زمینی در روستا دارم که سند آن به نام خودم است. حالا فردی آمده و مدعی شده زمین متعلق به اوست. برای اثبات ادعایش هم مدرکی ندارد. ادعایش به نتیجه می‌رسد؟

بر اساس قانون، مالک یک ملک،  فردی است که سند به نام اوست و فردی نمی‌تواند ادعای خلاف آن را مطرح کند. البته مدعی می‌تواند عنوان کند سند رسمی خلاف قانون صادر شده و درخواست ابطال آن را بدهد که این ادعا به‌راحتی پذیرفته نمی‌شود.
   خسارت تاخیر تادیه
 خسارت تاخیر تادیه از طریق اجرا قابل وصول است؟

از طریق اجرای ثبت سه مبلغ از متعهد سند لازم الاجرا قابل وصول است. 1- اصل مبلغ بدهی طبق سند2- نیم عشر اجرا و 3- حق‌الوکاله طبق تعرفه. خسارت تاخیر تادیه از طریق اجرا قابل وصول نیست مگر آن‌که درباره قراردادهای بانکی باشد.