کووید-19 در هاوانا زانو زد

دولت کوبا توانست با اعمال محدودیت‌های گسترده، شیوع کووید-19 را متوقف کند

کووید-19 در هاوانا زانو زد

دولت کوبا، یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در مواجهه با ویروس کرونا محسوب می‌شود. هاوانا توانسته با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و پرهیز از استناد به روش‌هایی مانند ایمنی جمعی، شیوع کرونا را تقریبا به صفر برساند. نکته جالب توجه این‌که رسانه‌های غربی ترجیح می‌دهند کمتر در‌خصوص موفقیت کوبا در مهار ویروس کرونا سخنی به میان آورند. ضمن آن‌که واکسن کوبایی کووید-19 نیز از سوی پزشکان آن کشور در حال تولید است. حدود شش ماه است اعمال محدودیت‌های اجتماعی گسترده در کوبا ادامه دارد. این کشور، سخت‌ترین قرنطینه‌های جهان را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجرا کرده است. کلیه سفرهای هوایی و دریایی تجاری در طول این مدت به حالت تعلیق درآمده است و هر کسی که می‌خواهد وارد کوبا شود یا از آن خارج شود برای این کار نیاز به اجازه ویژه دولت دارد. به عبارت بهتر، کوبا مرزهای این کشور را بسته و اجازه رفت و آمد به شهروندان و اتباع دیگر کشورها را ( حداقل به‌سادگی) نمی‌دهد.





نتیجه رعایت صحیح و گسترده راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی سخت در کوبا، کاهش شدید و ملموس بیماران و فوتی‌های کرونا در این کشور بوده است. بر اساس آخرین آمار، موارد ابتلای روزانه به صورت میانگین به زیر 10نفر کاهش یافته و بخش اعظم این جزیره و 11میلیون جمعیت آن نیز از شیوع این ویروس کاملا در امان هستند. تعداد تلفات کرونا در کشور کوبا ( از ابتدای شیوع آن ) 122نفر بوده است.
تلاش کوبا برای تولید واکسن کرونا
پزشکان کوبایی، تلاش گسترده‌ای را برای مهار ویروس کرونا، چه در این کشور و چه در کشورهای دیگر منطقه آمریکای لاتین و حتی دنیا آغاز کرده‌اند. پزشکان کوبایی مشارکت گسترده‌ای در پروژه مهار کرونا در جهان داشته و اکنون برای تولید واکسن کووید-19 نیز با جدیت مشغول به فعالیت هستند. اخیرا به دنبال اعلام رسمی ثبت واکسن روسی کرونا از سوی رئیس‌جمهور این کشور و استقبال ۲۰کشور جهان ازجمله کوبا برای دستیابی به این واکسن، رسانه کوبایی پرنسا لاتینا از آمادگی همکاری مسکو و هاوانا برای تولید این واکسن در کوبا خبر داد. باید این مساله را در نظر گرفت که کوبا از ظرفیت بسیاری در تولید دارو، به ویژه تولید واکسن با نیروهای فوق‌العاده حاذق و مجرب برخوردار است. از این رو به نظر می‌رسد همکاری مشترک کوبا و روسیه برای تولید واکسن کووید-19، وارد فاز عملیاتی گسترده‌ای شود.  
عوارض اقتصادی
اگرچه کوبا در مهار ویروس کرونا به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده ، اما تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی روزمره، موضوعی است که معیشت شهروندان را با مشکل مواجه کرده است. به عنوان مثال، افرادی که در زمینه صنعت توریسم در کوبا فعالیت می‌کردند، اکنون با وضعیت درآمدی بدی مواجه هستند. در ماه مارس، پس از سه مورد ابتلا به ویروس کرونا در گردشگران ایتالیایی، دولت کوبا اعلام کرد غربالگری در فرودگاه‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین سیستم پزشکی دولتی می‌تواند در طول شیوع بیماری، گردشگری ایمن به بازدیدکنندگان ارائه کند.اما با افزایش تعداد مبتلایان، دولت کوبا مسیر خود را تغییر داد و یک قرنطینه کامل را اجرا کرد. سپس، انواع و اقسام توریسم ممنوع اعلام شد وو رستوران‌ها و مراکز تفریحی را تعطیل کرد. در کنار آن، دولت کوبا استفاده از ماسک را کاملا اجباری و محدودیت سفر در داخل کوبا را نیز وضع کرده است.  اواخر ماه سپتامبر، مقامات کوبا شروع به کاهش محدودیت هاوانا کردند؛ جایی که از همه‌گیری کرونا بیشترین آسیب را دیده است. اکنون به رستوران‌ها اجازه می‌دهند با ظرفیت کمتری بازگشایی شوند. مقامات دولت کوبا اعلام کرده‌اند رفع محدودیت‌های بیشتر را در دستور کار قرار داده‌اند.
ترکیب قرنطینه و ایمنی جمعی جواب نمی‌دهد
بسیاری از محققان و تحلیلگران حوزه بهداشت عمومی و فراتر از آن، اکثر ویروس‌شناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی تاکید کرده‌اند ترکیب ایمنی جمعی و قرنطینه سخت در کشورها نمی‌تواند تاثیر مثبتی در مقابله ریشه‌ای با ویروس کرونا داشته باشد؛ زیرا در این روش ترکیبی، عملا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نمی‌شود. اگرچه معادلات اقتصادی و تجاری یک کشور از این طریق بیشتر قابل مدیریت است، اما چنانچه در بیشتر کشورها مشخص است، این روش ترکیبی منجر به کاهش تلفات کرونا نمی‌شود. در مقابل، ایمن‌سازی جمعی، راهبرد و ایده‌ای بود که ابتدا کشورهایی مانند انگلیس در مواجهه با کرونا روی آن تاکید داشتند. به عنوان مثال بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس معتقد بود باید بیشتر جامعه (بیش از ۷۰درصد شهروندان) به این ویروس آلوده شوند تا با از بین رفتن افراد ضعیف، جامعه نسبت به این ویروس مصون شود. حتی برخی دولت‌ها در دنیا، تا مدت‌ها و به‌رغم شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهایشان، حاضر به تعطیلی اماکن عمومی، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و...نشدند. در هر حال، کوبا پس از چین، دومین کشوری است که توانست با اصرار بر راهبرد محدودسازی حداکثری اجتماعی، ویروس کرونا را در بسیاری از نقاط این کشور محو کند.