صادرات طنز

نگاهی به مجموعه ‌شعر و نثر طنز «پُزناله»

صادرات طنز


 راشد انصاری معروف به «خالو راشد» شناخته‌شده‌ترین، معتبرترین و پرکارترین شاعر و طنزپرداز خطه جنوب و استان هرمزگان است که تاکنون آثار بسیاری در این زمینه منتشر کرده. او در کتاب «پُزناله» تعدادی از اشعار و نثرهای طنزآمیز خود را گنجانده که اغلب آنها بار انتقادی اجتماعی و البته سیاسی دارد.گرچه این ویژگی در بخش نخست کتاب - اشعار - پررنگ‌تر است.
شعرهای انصاری در کل فاقد تکنیک و خلاقیت در فرم سرایش هستند و از ریتم و ردیف و قافیه‌های ساده و همه‌فهمی برخوردارند و از این منظر باید گفت شعرهای طنز
خالو راشد بیشتر اهمیت محتوایی دارند تا تکنیکی و اتفاقا او در این ویژگی کاملا موفق و خلاق‌تر است. انصاری موضوعات روز و دغدغه‌های انسان معاصر را برای سرودن اشعار انتخاب می‌کند.
در همین کتاب می‌توانید نمونه‌هایی از بهترین آثار او را بخوانید: گوش‌هایم تازگی سنگین شده/ من نمی‌دانم چرا همچین شده/ سابقا این گوش این‌طوری نبود/ دردها یک‌باره و فوری نبود (مثنوی گوشیه/صفحه۱۹)
درختکاری، دلار، دین، محیط‌زیست، تجرد جوانان، هنرمندان، فقر و بیکاری، زن و مادرزن، ازدواج، مُد و اعتیاد برخی از مسائلی است که انصاری در کتاب «پُزناله» دستمایه سرودن شعرهای طنز قرار داده.گرچه طنز او، طنز قهقهه نیست. طنز پوزخند و ریشخند است. شعرها اغلب محتوای انتقادی، لحنی جدی و رسمی دارند و بیش از آن‌که خواننده را بخنداند، او را به فکر فرو می‌برد و با او همدرد می‌شود.
بخش دوم کتاب با عنوان بانمک و خلاق «انثاریات» خاطره‌هایی پراکنده از زندگی شخصی و اجتماعی خالو راشد است که شامل طنزهای موقعیت و کلامی می‌شود و البته معلم یا نویسنده کتاب در شرح و وصف خاطره‌ها تن به خودسانسوری نداده و واقعه را همان‌طور که رخ داده، روایت کرده، حتی اگر در برخی از آنها به‌ضرورت واژه‌های ناپسند و شوخی‌های خارج از ادب و اخلاق گنجانده شده باشد. در کتاب «پُزناله» بخش سومی هم هست به نام «ضرب‌المثل + تفسیر»،که در‌واقع ستون ثابت طنزنویسی انصاری در روزنامه ندای هرمزگان است و از دل آرشیو نثرهای او در روزنامه بیرون کشیده شده و البته جای تعجب دارد که چرا این بخش ناگهان مابین انثاریات و خاطره‌های طنز ظاهر می‌شود و پس از آن دوباره با خاطرات نثر خالو
مواجه می‌شویم.
در مجموع «پُزناله» علاوه بر این که می‌تواند تجربه تازه‌ای در خوانش طنزنویسی ایران باشد، نمایی کامل از طنز صادراتی هرمزگان و به‌طور دقیق‌تر بندرعباس به دیگر شهرها و استان‌های کشور است.