چند روش برای جمع‌آوری برگ‌های پاییزی

چند روش برای جمع‌آوری برگ‌های پاییزی


 جمع‌آوری برگ درختان در پاییز می‌تواند به دو روش دستی و مکانیکی انجام شود.
روش دستی: شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک چنگک پلاستیکی یا فلزی برای جمع‌آوری برگ‌ها در حیاط یا باغ و باغچه‌تان استفاده کنید. این روش برای سطوح کوچک و متوسط مناسب است. از مزایای آن ارزان‌قیمت بودنش و از معایبش صرف نیروی بدنی زیاد و وقت بسیار است. در صورت نداشتن چنگک می‌توان به‌سادگی از جاروهای دسته‌بلند استفاده کرد.
روش مکانیکی: این روش  برای سطوح بزرگ مثل فضای سبز شهری که زمان و سرعت دو فاکتور مهمند، استفاده می‌شود.
به این منظور می‌توان از دستگاه دمنده استفاده کرد. دمنده‌ها دارای انواع بنزینی و برقی هستند و تفاوت انواع بنزینی و برقی در سبک و
صدای کم در حین کار است. طرز کارشان هم به این صورت است که با دمیدن فشار هوا به برگ‌ها آنها را گوشه‌ای جمع می‌کنند و به این ترتیب افراد می‌توانند‌ برگ‌ها را به کیسه‌های مورد نظر انتقال دهند.
البته از دستگاه دمنده و مکنده نیز می‌توان بهره گرفت که پیشرفته‌تر بوده و بی‌نیاز از نیروی انسانی، یک قدم جلوتر رفته و خود به جمع‌آوری برگ اقدام می‌کند.
پیشرفته‌ترین روش مکانیکی استفاده دستگاه سه‌کاره ‌ دمنده، مکنده و برگ خردکن است که نه‌تنها برگ‌ها را جمع می‌کنند، بلکه همزمان آنها را خرد و ریز هم کرده و این کار باعث می‌شود تعداد دفعات لازم برای پُرکردن کیسه‌ها به حداقل برسد. از طرفی برگ‌های ریزشده هم داخل دستگاه و هم کیسه، فضای کمی را اشغال می‌کنند. برگ‌های جمع‌آوری‌شده به این روش، برگ‌های ایده‌آلی برای تولید کمپوست و خاک‌برگ هستند.
با دستگاه چمن‌زن برقی نیز می‌توان برگ‌ها را جمع‌آوری کرد. این دستگاه در حال چمن‌زنی، برگ‌های روی زمین را هم جمع‌آوری کرده و سپس در محفظه دستگاه می‌توان آنها را به‌راحتی به محل کمپوست‌سازی منتقل کرد.
 در پایان باید یادآور شد در روش دستی با مزایایی مانند هزینه پایین، سبک‌بودن، آسانی، نیاز نداشتن به تعمیرات، مشارکت راحت افراد کم‌توان روبه‌رو هستیم اما صرف زمان، نیاز به نیروی کارگری و اتلاف وقت بالا نیز از معایب آن است.
مزایا روش مکانیزه نیز صرفه‌جویی در وقت و سرعت عمل بالاست، اما هزینه تعمیرات و خرید قطعات، صرف سوخت و انرژی، وزن بالای دستگاه‌ها، ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایگان از معایب این روش است.